נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר לראש הממשלה נפתלי בנט במהלך פגישתם בבית הלבן לפני כשבועיים כי הוא לא מתכוון לנטוש את תוכניתו לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים, כך לפי בכירים ישראלים ואמריקנים שעודכנו בפרטי בפגישה.

הקונסוליה האמריקנית בירושלים, שהוקמה במאה ה-19, ניהלה את היחסים בין ארצות הברית לרשות הפלסטינית במהלך 25 שנה, עד שבשנת 2019 היא נסגרה על ידי ממשל טראמפ ומוזגה אל תוך שגרירות ארצות הברית לישראל. פתיחתה מחדש מסתמנת כסוגיה בעלת פוטנציאל ליצירת מתיחות בין הבית הלבן לממשלה החדשה בישראל.

בכירים ישראלים ואמריקנים ציינו כי ביידן העלה את סוגיית פתיחת הקונסוליה כמה פעמים בפגישתו עם בנט - גם במהלך שיחתם בארבע עיניים וגם בפגישה המורכבת שהתקיימה מעט לאחר מכן. ביידן הדגיש כי פתיחה מחדש של הקונסוליה היא הבטחת בחירות שהוא נתן והדגיש ששר החוץ בלינקן כבר אמר בקולו במהלך ביקורו בישראל בחודש מאי שהקונסוליה תיפתח מחדש. בנט מצדו הבהיר לביידן כי הוא מתנגד לכך אבל הציע שצוותים משני הצדדים ידונו על כך כדי למצוא פתרון מקובל על שני הצדדים. הבית הלבן סירב להתייחס לפרטים בכתבה על השיחה בין ביידן לבנט.

שרים בכירים בממשלה רואים בסוגיית הקונסוליה תפוח אדמה פוליטי לוהט שעלול לערער את יציבות הקואליציה. ממשלת ישראל תצטרך לתת את הסכמתה לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים. אם אחד מחברי הקואליציה יערוק בגלל פתיחה מחדש של הקונסוליה, הממשלה עלולה ליפול.

שרת הפנים איילת שקד, שר המשפטים גדעון סער ושרים נוספים מהאגף הימני בממשלה סבורים שפתיחה מחדש של הקונסוליה תהווה פגיעה בריבונות ישראל בירושלים. בנוסף, הם חוששים שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ישתמש בסוגיה להתקפות נגד הממשלה ונגדם באופן מיוחד.

"אם ממשל ביידן רוצה שבנימין נתניהו יפסיק את שיעורי הפילאטיס כדי לחזור ללשכת ראש הממשלה, פתיחה מחדש של הקונסוליה בירושלים זו דרך טובה להבטיח שזה יקרה", אמר בכיר בממשלה. לדבריו, ישראל הבהירה לממשל ביידן את החששות שלה לגבי הפוטנציאל השלילי של סוגיית הקונסוליה על יציבות הממשלה.

ממשל ביידן כבר הסכים פעם אחת לבקשת ממשלת ישראל ועיכב את ההליכים לפתיחה מחדש של הקונסוליה עד אחרי העברת התקציב בכנסת בחודש נובמבר. בשיחת זום עם חברי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בצפון אמריקה, ביום שישי שעבר, אמר ראש הממשלה בנט כי ירושלים היא בירת ישראל ואינה בירה של אף מדינה אחרת. עם זאת, בנט הוסיף כי הוא דוגל במדיניות של "אפס דרמות" ביחסים עם ממשל ביידן ושואף לפתור את הסוגיה בדיאלוג שקט לאחר שהתקציב יעבור.

בשבוע שעבר אמר דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס כי המחויבות של שר החוץ בלינקן מחודש מאי לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים נותרה בעינה. למרות דבריו של פרייס, בשלב זה לא צפויה התקדמות בנושא עד חודש נובמבר ולשני הצדדים יהיה זמן לחשוב על פתרונות אפשריים שימנעו את המשבר הפוטנציאלי.

ח״כ ניר ברקת מהליכוד צייץ בטוויטר בתגובה: "העובדה שרה״מ בנט עדיין שותק ומנסה להסתיר מהציבור את כוונת ממשל ביידן לפתוח שגרירות פלסטינית בירושלים - מטרידה. השתיקה והחולשה של בנט מזמינות עלינו לחץ כבד לפתיחת השגרירות הפלסטינית שמשמעותה: חלוקת ירושלים והכרה בה כבירת פלסטין. בנט, ירושלים לא למכירה!".