בריאיון לוואלה!, כמעט 100 ימים להשבעתו, ראש הממשלה נפתלי בנט מתייחס למשבר הקורונה ולגל הרביעי, התייחס למתיחות מול עזה לאחר הפגישה עם נשיא מצרים, התנצל בפני הוריו של הלוחם בראל חדריה שמואלי ואמר כי היחסים עם ירדן לפני כהונתו היו לא טובים ופגעו באינטרס הישראלי. וגם: מדוע ספריו של נתניהו לא נמצאים על המדף בלשכתו? | הראיון המלא עם טל שלו, וואלה!

ראש הממשלה נפתלי בנט בראיון. צילום: רוני כנפו, ניב אהרונסון, וואלה!

ערב יום כיפור, הרבה זעם, הרבה ביקורת, הרבה מבקרים כועסים. מרגיש שצריך להתנצל בפניהם?

"את צודקת, לא מעט אנשים בציבור בעיקר בצד הימני יותר של המפה התאכזבו מאוד מאופן הקמת הממשלה ומהרכב הממשלה. אני מקווה ומצפה ומבקש שיבואו עם ראש פתוח וישפטו אותי ואת הממשלה לפי הפעולות שלנו בפועל. עשינו כזאת כברת דרך, שנה שעברה באותו זמן היה סגר, אנחנו נאבקים שלא יהיה סגר ואין. העברנו תקציב אחרי 3 וחצי שנים. הקמנו ממשלה יציבה, רק אתמול חזרתי ממצרים שדגל ישראל מתנוסס שם בצורה פורמלית. מתקנים הרבה דברים, יש כיוון טוב למדינת ישראל.

החלופה שלי הייתה שיהיה בסדר ולזרום עם הבחירות החמישיות. לו הייתי עושה את זה היינו שבועיים לפני הבחירות, בכאוס נוראי, בסגר. מרגיש שחילצנו את המדינה, אמרתי למשפחתי שהרבה אנשים כועסים על אבא. אני שלם עם ההחלטה".

הבוחרים שלך שמו פתק בקלפי לבנאדם אחד שהתחייב כל מיני התחייבויות - לא לשבת עם רע"ם, ממשלת ימין. אתה מרגיש חרטה? חשבון נפש על היחס הזה?

"מיום ליום יותר אנשים הגונים מוכנים לתת צ'אנס. ואז הם אומרים שיש פה משהו יותר טוב ממה שחשבנו - בשקט בשקט אנחנו מביאים הישג אחר הישג. תקציב יוצא דופן, שיקום היחסים עם ירדן ועם מצרים. היחסים עם ירדן היו לא טובים, שיקמנו אותם. מאמין שעם הזמן הרבה מאוד אנשים יבינו שלא נכון לשבת בצד ורק לבקר, אלא לבוא ולהצטרף למהלך". 

אם מסתכלים על 100 הימים האחרונים על מה קרה - בקורונה יש תחלואה מאוד גבוהה, בחאן אל-אחמר מבקשים לדחות את הפינוי, ממשיך הירי על שדרות, ממה אתם שונים מהממשלה הקודמת?

"האסטרטגיה הקודמת הייתה סגרים, שלנו היא מדינה פתוחה לצד הקורונה עם הרבה פעולות כדי לדכא את המגפה. האסטרטגיה הרבה יותר קשה, אני בוחר לנהל את זה באופן אישי, כל בוקר אני מקיים ישיבת חיתוך מצב, מקבלים החלטות ומבצעים".

מה היית כותב בספר אחרת?

"את רוב הדברים אנחנו מיישמים, את אסטרטגיית מסת הבדיקות. את הדבר העיקרי הוא שצריך לעבוד הרבה יותר הדוק וגמיש. אנחנו לא יודעים מה צופן העתיד. אני יכול להגיד לך - אם בסוף הגל הקודם הממשלה סגרה את כל העסק, את 'מגן אבות' את 'מפקדת אלון', אני לא סוגר כלום. אנחנו נמשיך לעבוד על הדבר הזה עד הקצה".

פינוי חולה קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
פינוי חולה קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מספרים גבוהים של תחלואה, מתים, אם יש רגיעה במגמות ואז נחזור לעלייה בתחלואה, אתה תיקח אחריות שאולי לקחתם אסטרטגיה שגויה?

"כל יום אני בוחן את עצמי מחדש. זורמים נתונים ועושים שינויים. נתתי הוראה להגדיל את הבדיקות. בוודאי יש מתים במגפה והרוב המוחץ של המתים והחולים הקשים הם אנשים שבחרו לא להתחסן. עכשיו המדע מוחלט, זה חסר תקדים. אמרו שלא יהיו חיסונים, דאגנו למלאי חיסונים להווה ולעתיד".

ועדיין יש הרבה בישראל שלא מתחסנים.

"6 מיליון שהתחסנו פעמיים ומתוכם חצי התחסנו שלישית. מי שלא התחסן בפעם השלישית חושב שהוא מוגן אבל הוא לא. 100 אחוז מהמאושפזים במצב קשה בבית החולים מתחת לגיל 40 לא מחוסנים, את כלל החיסונים, זה דבר לא ייאמן".

מה יש לך להגיד למתנגדי החיסונים?

"זה קורע את הלב, אנחנו מדברים על הרבה אנשים צעירים שנאבקים במחלה מאוד קשה. זה מיותר. יש זכות כרגע בלעדית לאזרחי ישראל, כל העולם רוצה, הציבור רוצה, הממשלות עוד לא שם. פה גם אישרנו, גם הנגשנו, גם הבאנו את החיסונים. רק חסר לתת כתף לחיסון ואתה שומר על עצמך. לא להאמין לפייק ניוז, הוא הורג".

עומד מאחורי דין שדרות כדין עזה

בקורונה באמת שיניתם מדיניות, במקום שפחות מודגש זה רצועת עזה. מה הבשורה שלך לגבי עזה, מה אתה אומר לתושבי שדרות אחרי "דין שדרות כדין תל אביב"?

"המשפט אכן תקף. ישראל יצאה למבצע גדול בעזה, 'שומר חומות', לפני ארבעה חודשים. חמאס באותו הזמן ירה טילים על ירושלים, על תל אביב והגענו לאותו המצב בדיוק, לא השתנה כלום, להיפך. סינוואר רואה עצמו כמגן ירושלים. חמאס הוא ארגון שחרט על דגלו ג'יהאד בלתי פוסק נגד מדינת ישראל. אני צריך להסתכל על האינטרס שלנו. 1 - להפסיק טוטאלית ירי רקטות ובלונים; 2 - מה שקרה בלבנון בשנים האחרונות; 3 - להביא את הבנים הביתה. שר הביטחון הביא על עצמו את המשימה להבאת הסדרה רגועה כדי להימנע מסיבוב. אני לא שש מעימות. אם זה מצליח, מצוין.

תקיפת צה''ל בעזה (צילום: ראהים כתיב, פלאש 90)
תקיפת צה''ל בעזה (צילום: ראהים כתיב, פלאש 90)

בעבר על רקטות לא הגיבו, עכשיו על בלון בודד אנחנו תוקפים בעזה ומכאיבים. לא מכילים שום דבר. האחריות שלי היא לתושבים ואנחנו חייבים ומחויבים להביא את הביטחון".

אחרי תקרית השיחה - מחילה מההורים

מה בנט שלפני שנה או שנתיים היה אומר על מקרה כמו בראל שמואלי בגבול רצועת עזה? לא היה מאשים את אותן ההאשמות?

"בראל, קודם כל, חשוב להגיד בצורה הכי ברורה, הוא לא נרצח. הוא נפל בקרב שהוא נלחם כלוחם משמר הגבול בעודו שומר על הגבול, פשוטו כמשמעו. בחור באמת מיוחד. כל הציבור נחשף לדמות של לוחם ציוני, אוהב את המדינה. היה במכינה קדם צבאית, אבל בעיקר הוא לוחם ולא מה שמנסים לצייר גורמים פוליטיים חיצוניים. 

בראל שמואלי, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90,דוברות המשטרה)
בראל שמואלי, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90,דוברות המשטרה)

אני, מול משפחתו, מקבל את כל הביקורת בצורה מלאה. אין לי ביקורת כלפי מי ששכל את בנו. אני מבקש סליחה מההורים, זה דבר איום ונורא לאבד ילד. אני מגיל 18 נלחם כחייל בפלוגה בלבנון מול חיזבאללה, הייתי שם, איבדתי חברים ואת חברי הטוב ביותר. זה דבר איום ונורא ואין לי אלא לחזק את המשפחות השכולות, את חיילי צה"ל ומפקדיו. לא צריך לעשות פוליטיקה על חשבון החיילים".

בפעם הראשונה הממשלה מבוססת על מפלגה שכנראה לא תתמוך בכל מבצע צבאי. ההרכב מגביל את יכולת התגובה של הממשלה.

"חד משמעית לא. כל החלטה ביטחונית תתקבל רק על בסיס שיקולים ביטחוניים. אצלי פוליטיקה לא תיכנס לשום שיקול ביטחוני. נעשה מה שצריך ונראה אחר כך לגבי ההיבטים הפוליטיים".

המבחן הביטחוני של הקואליציה

דיברת עם עבאס לגבי המורכבות שיכולה להיות ביחסים הביטחוניים?

"מנסור עבאס, כל המיקוד שלו הוא אזרחי-כלכלי, ואני חושב שהוא עשה מהלך מאוד מרשים. אם יורשה לי, חדשני ואמיץ להוביל קו אחר, לא לאומני אלא דואג להם (למגזר). יש מכנה משותף מאוד גדול. אני מסתכל על ההזנחה בנגב, כולם נפגעים. גם הבדואים, גם כלל הציבור הישראלי. בממשלה שלי התפיסה היא אחרת. כשיש בעיות לא לטאטא מתחת לשטיח אלא לטפל בהן. אם זה במחירי דיור, בעזה, באיראן".

אתה כינית את עבאס ואת רע"מ תומכי טרור. מה השתנה?

"מי שסלל את המהלך הזה - זה קודמי, שבמשך הרבה זמן ניהל קשרים עם מנסור עבאס מתחת לשולחן. כשאני עושה משהו אני לא מתבייש בו. נפגשתי וראיתי שבאמת הוא רוצה לעזור לאזרחים. החלופה הייתה בחירות חמישיות. יש לנו ממשלה מאוד מגוונת וההפתעה היא שזה עובד. החידוש הוא שיש דור חדש - מנהיגות של אנחנו ולא מנהיגות של אני, משתפת, עם רצון טוב גם בתוך המדינה וגם בארה"ב, מול ירדן, מול מצרים. לא אומר שאין מחלוקות אבל אומרים כמו בנאדם".

מתוך הארכיון שלך עם ההתבטאויות, מה? גילית שמה שרואים מכאן לא רואים משם?

"כשאתה בחדר הזה ונוחת עלייך כובד המשקל של ראש הממשלה, אתה מבין שזה התפקיד החשוב ביותר בעולם. האחריות לעצם קיום המדינה היהודית בארץ ישראל, השגשוג ההצלחה של הילדים שלנו, מונח עלייך. אתה בא נקי, נטו מה נכון לישראל ולא להרגיש איך אתה תיראה או איך תישמע יותר פופולרי או פחות".

מנסור עבאס  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בארבע עיניים עם נשיא ארה"ב

כשאתה נכנס לחדר בפעם הראשונה עם נשיא ארה"ב והם אומרים לך שאתה תומך בפתרון שתי המדינות, אתה לא תומך בפתרון. איך מגשרים על הפער?

"זו שאלה נכונה. אני משתדל להתנהל גם עם שותפיי בממשלה, גם עם בני ועם יאיר ועם אנשי השמאל. אני מתנגד למדינה פלסטינית, הקמת מדינה פלסטינית ביו"ש זה פשוט אסון. זה יביא רקטות ומנהרות לכפ"ס ולת"א. יש מחלוקת וזה בסדר, אומר את הדברים כהווייתם, גם לנשיא ארה"ב. זה מתקבל בטוב כשאתה מגיע בצורה כנה. דוגמא קלאסית, אנחנו בשנים האחרונות במדינת ישראל בכמעט נתק מוחלט מירדן מסיבות פוליטיות קטנוניות. ישראל שילמה מחיר כבד, איבדנו את נהריים ואת צופר. אני יושב עם מלך ירדן, זה רק מאינטרס ישראלי. דגל ישראל מתנוסס, זה האינטרס".

התחייבות על רוטציה

אתה אומר לא יהיה תהליך מדיני לא יהיה סיפוח, מצד שני שר הביטחון נפגש עם אבו מאזן פעם ראשונה, שר החוץ משיק תכנית מדינית, יש תהליך מדיני?

"מה שיש זה שיש התקדמות בתחום העסקי והכלכלי. כולם מבינים שאין תהליך מדיני לכיוון מדינה פלסטינית. זה לא רק קשור אליי, זה לא רלוונטי בכלל. זה לא אומר שלא צריך לעשות כלום אלא להיפך. יש מרחב שאפשר להתקדם ולצמצם את היקף הסכסוך והחיכוך. התפיסה שלי היא עסקית וכלכלית. אני מאמין שאם נחזק את הקשרים העסקיים. למה אדם משכם צריך לקום ב-3-4 בבוקר? איך אני מרוויח מזה? אם נרחיב את המעברים הם יוכלו לקום ב-6 בבוקר, וכך שינינו את החיים ל-100 אלף פלסטינים. זה משנה יותר מקוקטיילים בכל מיני מדינות".

נתניהו ובנט (צילום: מרק ישראל סלם)
נתניהו ובנט (צילום: מרק ישראל סלם)

יש סופר אחד שהספרים שלו לא נמצאים מאחורייך, נתניהו. יש סיבה? האם האידיאולוגיה לא ראויה לעמוד לצד אריאל שרון? יו"ר האופוזיציה לא נפגש עדיין לפגישת עדכון מדינית.

"הכדור אצלו. אני אומר לו מתי שתרצה לבוא אני יותר מאשמח לעדכן אותך. אני מתעסק קדימה ולא אחורנית. יש דברים טובים שנעשו על ידי קודמי ויש דברים פחות טובים. השנתיים האחרונות היו איומות, מבחינת בחירות, שיעבוד המדינה לצרכים פוליטיים. אני בוחר את מה שטוב להמשיך את מה שמקולקל לתקן. אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, אתה מאמין שאפשר לתקן. למה הוא לא נפגש - תשאלי אותו. הגישה שלי היא הכל צריך להתנהל נקי, אם הוא יבחר לבוא אני אשמח לעדכן אותו".

כהונת הממשלה הזאת לא תאריך ימים, האם תרצה להפריך את הטענה?

"הממשלה היא בת קיימא עם שותפים טובים. התקציב תכף עובר ותכף יהיה רוגע. המורשת שלנו של היהדות היא מורשת של מחלוקות לשם שמיים. אם נדע להתווכח לשם שמיים לטובת המדינה, אבל להשאיר בחוץ את הפוליטיקה הקטנה, אני מאוד אופטימי לגבי עתיד המדינה. וגם לגבי הרוטציה, אני מתכוון לממש את ההתחייבות במלואה. לגבי יאיר, הוא כמו חבר. אדם הגון. עושה עבודה יוצאת מן הכלל כשר החוץ, גיבש קואליציה נגד הירי על הספינה מול איראן".