מושב החורף של הכנסת, שצפוי להיות סוער וחם על רקע המחלוקות החריפות בין הקואליציה לאופוזיציה, נפתח היום (שני) בישיבת מליאה חגיגית במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג. לפני פתיחת הישיבה קיימו המפלגות ישיבות סיעה, כאשר הראשונה בהן היא מפלגת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן.

אחריה קיימו ישיבות המפלגות יש עתיד בראשות יאיר לפיד, העבודה בראשות מרב מיכאלי, כחול לבן בראשות בני גנץ, הליכוד בראשות בנימין נתניהו, תקווה חדשה בראשותו של גדעון סער, הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ', ש"ס בראשות אריה דרעי, מרצ בראשותו של ניצן הורוביץ ורע"מ בראשות מנסור עבאס.

לפיד: "לכל אחד מאיתנו יש אחריות - לשמור על הקואליציה ולא לייצר מלחמות מיותרות"

ראש הממשלה החליפי, שר החוץ יאיר לפיד פתח את ישיבת סיעתו בהודעה לכל חברות הקואליציה: "התקציב עוד לא עבר. הממשלה עוד לא התייצבה. לכל אחד מאתנו יש אחריות - לשמור על הקואליציה, לא לייצר מלחמות מיותרות. בימים האחרונים חברי כנסת ושרים מתנהגים כאילו כל הבעיות מאחורינו. כל אחד מתחיל למשוך לכיוון שלו. מייצרים כותרות מיותרות. מתנהגים כאילו הממשלה הזו מובנת מאליה".

עוד אמר כי "הדבר האחרון שאפשר להגיד על הממשלה, זה שהיא מובנת מאליה. היא נס. יותר מזה, היא נס שברירי, שקרה כנגד כל הסיכויים. במקום שכל אחד ימשוך לכיוון שלו, תפקידנו להעביר תקציב בשביל מה שחשוב לכל אזרח בישראל: בטחון, חינוך, בריאות, טיפול בקורונה, טיפול בקשישים, שיפור מצבה של החברה הערבית. יש לנו חמישה שבועות שבהם לכולנו יש משימה אחת: להעביר תקציב. בלי זה, לא תהיה ממשלה. בלי זה אף אחד לא יגשים את החלומות שלו. אנחנו נחזור לכאוס ולרעל שהיו פה רק לפני כמה חודשים. בסך הכל הבעיה שאני מזהה עכשיו נובעת ממקום טוב. חברי הכנסת והשרים מרגישים שהממשלה מתפקדת, עובדת. היחסים טובים. מרגישים שהתייצבנו. אז הם שחררו לעצמם חבל. זה טבעי, אבל זה מוקדם מדי. עוד לא הגענו ליעד".

עוד הוסיף לפיד: "אני קורא מפה לחברי בקואליציה. תתאפקו עוד כמה שבועות. אל תתחילו מריבות בטוויטר. זה לא שווה את זה. אם עכשיו תערערו את הקואליציה, עם ישראל לא יסלח לכם והבוחרים שלכם לא יסלחו לכם".

סמוטריץ': "השותפים של בנט ושקד מקדמים במלוא המרץ את מדיניות השמאל הקיצונית"

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר כי "נעשה הכל כדי לקצר בעזרת השם את ימיה של הממשלה הרעה הזו ולהביא להחלפתה בממשלה יהודית, ציונית ולאומית. נעבוד יחד עם השותפים שלנו למחנה הלאומי ועם כל מי שיבחר להתפכח מהטעויות והנזקים של הממשלה הזו ולחזור הביתה לימין".

"בזמן שבנט ושקד עדיין משלים את עצמם שאפשר לשים הכל בצד ו'לא קורנה לא מעניין', השותפים שלהם באגף השמאלי של הקואליציה מקדמים במלוא המרץ את מדיניות השמאל הקיצונית שלהם", הוסיף.

גנץ: "הצורך להציל ממוות אנשים מקדש אמצעים שלא היינו נוקטים בהם בשגרה"

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס בפתח ישיבת הסיעה לאירוע הביטחוני בקפריסין: "אנחנו פועלים בכל הזירות, ומול כל הכוונות. כפי שפורסם לאחרונה סוכלה עוד פעולה תוקפנית של איראן שכוונה נגד יעדים ישראלים בקפריסין. איראן ממשיכה להיות איום עולמי, אזורי וגם אתגר לישראל, ואנחנו נמשיך לפעול בכדי להגן על אזרחינו וביטחון מדינת ישראל בכל מקום ומול כל איום".

בנוגע לפשיעה בחברה הערבית אמר שר הביטחון: "ממשלת ישראל כולה תירתם לסיוע במאבק הלאומי בפשיעה בחברה הערבית שחלקו מגיע גם לפשיעה לאומנית, כפי שראינו בשומר החומות. אנחנו בשעת חירום ובשעה שבה הזכות לחיים, והצורך להציל ממוות אנשים מקדש אמצעים שאולי לא היינו נוקטים בהם כבשגרה. לא כל האמצעים כשרים, אבל בשעת חירום, מגוון רחב של אמצעים כשרים תוך שמירה על זכויות אזרח והאיזון".

"צה"ל, כמו תמיד ימשיך לסייע לחברה הישראלית בהתאם לייעודו וליכולותיו. כך למשל, הנחיתי כבר אחרי שומר החומות לקיים עבודה ביחד המשרד לביטחון פנים, בכדי להרחיב את כוחות המילואים של מג"ב, אנחנו ממשיכים בפיתוח תוכנית "מגן הנגב" בשילוב זרועות עם המשטרה, וכן בחיזוק הפיקוח בגבולות ובקו התפר. אני מדגיש לאור קולות שמנסים לחתור תחת לגיטימיות המאבק החשוב – חיילי צה"ל לא יפשטו על בתים בטייבה או בטירה", הוסיף.

הורוביץ: "סיכמנו עם אבו מאזן לשמור על ההדברות הזאת ולהמשיך לשתף פעולה"

שר הבריאות ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר כי "הממשלה הזאת היא ממשלה חזקה, והיא תמשיך לפעול למען כל תושבי מדינת ישראל". על הקורונה הוסיף כי אפשר לנקוט באופטימיות זהירה: "אמרתי ביום הראשון שנכנסתי לתפקיד שהאסטרטגיה שלנו היא חיים לצד הקורונה, לא נשתק את המדינה אבל כן נשמור על הבריאות לצד שגרת החיים. וכך בדיוק עשינו, בניגוד לכל מיני תחזיות לא עשינו סגר".

על הפגישה עם אבו מאזן אמר הורוביץ כי "הייתה פגישה ארוכה מאוד, יש לנו משימה משותפת והיא התקווה לשלום על בסיס שתי מדינות. אמרנו לו שגם בתקופה כזאת שאנחנו לא נמצאים במשא ומתן מדיני עדיין חייבים לשמור על התקווה הזאת כי אם נאבד אותה שני העמים יסבלו. התפקיד שלנו במרצ בכל שנותינו בכנסת וגם בממשלה עכשיו זה לשמור על החזון בפתרון שתי המדינות ולמנוע צעדים שיפרו אמון".

מיכאלי: "זה המקום של כל אזרח להגיע, להשמיע את קולו ולהשפיע על החקיקה"

יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי מסרה: "בואו נלך על הקשת, זו כוונתנו בקואליציה הזו. פתיחת מושב החורף היא תמיד אירוע מרגש וחגיגי. כי זה המקום שאליו כל אזרח יכול להגיע, להשמיע את קולו ולהשפיע על החקיקה. מפלגת העבודה נמצאת בצמתים מרכזיים, וכל חברי וחברות הכנסת המצוינים של הסיעה היו כאן במהלך הפגרה".

מיכאלי: "אנחנו נחשפנו השבוע לרצח מחריד של יעל מלניק בת ה-17. לפי החשד, היא נרצחה על ידי אדם מבוגר ממנה שהייתה לו סמכות עליה. בחודשיים האחרונים נרצחו עוד נשים. אני גאה ומתרגשת על כך שמחר יוקם לראשונה במדינת ישראל קבינט לשוויון מגדרי".

נתניהו: "העולם עגול, כבר היינו באופוזיציה וחזרנו בעוצמה, נעשה זאת שוב"

גם מפלגת האופוזיציה הליכוד התכנסה, והעומד בראשה, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "אזרחי ישראל רואים עד כמה הממשלה הזאת גרועה. הם חושבים שהם בטוחים, אנחנו יודעים שהעולם עגול. כבר היינו באופוזיציה עם 12 מנדטים וחזרנו בעוצמה - כך יקרה גם הפעם. זה יקרה בגלל הכישלונות שלהם, בגלל המחדלים, בגלל השעטנז. כדי לעשות זאת נשמור על נחישות ולכידות השורות".

עבאס: "לא הקמנו קואליציה כדי לפרק אותה"

יו"ר רע"מ מנסור עבאס בפתח ישיבת הסיעה בכנסת: "אנחנו דואגים לשלומם של אנשינו בחברה הערבית, שסובלים מתופעה קשה של אלימות ופשיעה שנמשכת שנים על גבי שנים. לשמחתנו יש צעדים מעשיים שננקטים. גם האתגר של הקורונה הוא עוד לפנינו. סדר העדיפות שלנו במושב הזה נקבע מראש - מיגור הפשיעה והאלימות, קידום תוכניות בנייה והקצאת קרקעות ותוכניות כוללות לטובת החברה הערבית, לנגב וליישובים ערבים . אנחנו דורשים מדיניות אכיפה חדשה שתתאים לחברה הערבית על הזכות שלה לתכנון ובנייה".

עבאס המשיך וטען: "הצלחנו לשבור את המחסום ואנחנו חלק ממעגל מקבלי ההחלטות,ודורשים התייחסות ראויה מכל משרדי הממשלה . החודש הזה לפני אישור התקציב הוא חודש מבחן שיעיד האם ניתן לממש את המטרות והמדיניות שהצבנו לעצמנו. לא הקמנו קואליציה כדי לפרק אותה, כן רוצים שהיא תמשיך לתפקד ולהתקיים אבל דורשים שהקואליציה והממשלה יעמדו בהתחייבויות בפני רע"מ. אנחנו לא דורשים קרדיט מאף שר, את הקרדיט שנקבל, נקבל מהחברה הערבית אבל זה חייב להיות פועל יוצא של שיתוף פעולה איתנו".

מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


"רע"מ היא לא נספח לקואליציה , היא הקימה את הקואליציה יחד עם כל המפלגות. נעמוד על הזכויות שלנו. אני פונה לכל חלקי החברה הערבית, יש בה גיוון רחב, רע"ם ייצגה את כולם והשיגה הישגים לטובת כולם ונשרת את כולם נאמנה. כל אזרח ערבי יזכה למה שמגיע לו. לרע"ם יש חזון ברור, רוצה לראות את החיים בין יהודים וערבים מתקיימים בצל שלום וביטחון הדדי, שותפות וסבלנות. אי אפשר להתקדם בלי לשבת ולדבר ולנהל מגעים אבל בינתיים אנחנו מתמקדים בקידום הנושאים האזרחיים", הוא הוסיף.

ליברמן: "אם יצרפו את החרדים לקואליציה, ישראל ביתנו לא תהיה שם"

המפלגה הראשונה להתכנס הייתה ישראל ביתנו, כאשר ליברמן העומד בראשה אמר בפתח הישיבה: "קצת התגעגענו לאקשן כאן בכנסת. תפקידנו בממשלה הוא להבטיח צמיחה ויציבות נשמור על הקואליציה. שמעתי על הרצון של כל מיני גורמים לצרף את ש"ס ואת יהדות התורה לקואליציה. אבהיר - אם זה יקרה ויצרפו אותם,ישראל ביתנו לא תהיה שם. פירוש הדבר הוא החזרת נתניהו לשילטון".

עוד הוא הוסיף כי "לא נשב באותה הממשלה לא עם נתניהו, לא עם גפני או ליצמן ולא עם דרעי. שמח שעמדתנו בעניין הקורונה לא לסגור את המשק ולחיות לצד הקורונה, שמחים כי המדיניות הזאת הוכיחה אתעצמה. נלך לעוד הקלות אם נראה המשך ירידה בתחלואה". ליברמ גם התייחס לעניין התקציב ומסר: "התקציב יעבור על פי כל כללי הז'אנר, עם כל הדרמות. גם החברה הערבית חייבת להיות שותפה במלחמה בפשיעה במגזר הערבי. לא משנה , אם מדובק באזרח יהודי או מוסלמי  עליו להבין שיש פה חברה אחת".