השר לשעבר יוסף פריצקי הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 66. פריצקי כיהן כחבר הכנסת וכשר התשתיות הלאומיות בממשלת ישראל מטעם מפלגת שינוי בראשותו של טומי לפיד, ובהמשך אותה קדנציה פעל בכנסת כסיעת יחיד בשם "צל"ש – ציונות ליברליות שוויון".

עקב פעולותיו הציבוריות, נתבקש פריצקי על ידי אברהם פורז ויוסף ("טומי") לפיד להצטרף לרשימת "שינוי" לקראת הבחירות לכנסת ה-15, אף על פי שלא היה אז חבר במפלגה זו. מפלגת "שינוי" החליטה לשאת על דגלה את המלחמה בכפייה הדתית – ולכן חיפשו ראשי המפלגה פעיל ציבורי המזוהה עם מאבק זה, ופנו לפריצקי. הוא הוצב במקום הרביעי ברשימה ונבחר לכנסת ה-15.

פריצקי כיהן כחבר בוועדת הכספים ופעל כנגד הקצאת כספים ייחודיים למפלגות החרדיות ולמוסדות דת. בכנסת זו אף יזם פריצקי את חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, במטרה להגביר את אמון הציבור במערכת המשפט. החוק נחקק על אף היותו של פריצקי חבר כנסת מן האופוזיציה ועל אף התנגדות מערכת המשפט לחקיקתו.

בשנת 2003, לאחר הבחירות לכנסת ה-16 מונה לשר התשתיות הלאומיות בממשלתו של אריאל שרון. שרון סירב להפקיד בידי פריצקי תיק שבו אפשר להביא לשינויים משמעותיים בתחומי הדת והמדינה בישראל. לפיד (שמונה לשר המשפטים) ופורז (שמונה לשר הפנים) הבטיחו לפריצקי, כמו גם ליתר חברי "שינוי", כי בתפקידיהם אלה יחלו בביצוע הרפורמות הדרושות ביחסי הדת והמדינה בישראל. בפועל, שינוי לא הצליחה לקדם שינויים משמעותיים בתחום, דבר שגרם למתח רב בתוך "שינוי", וליריבות קשה בין פריצקי לבין לפיד ופורז.

בתפקידו כשר התשתיות הלאומיות פעל פריצקי להחדרת הגז הטבעי למשק האנרגיה הישראלי ולשינויים מבניים בחברת החשמל ובחברת "מקורות". במסגרת תפקידו, התנגד לחתימת ההסכם שבין חברת החשמל לחברת EMG, לרכישת גז טבעי ממצרים אלא העדיף את אפשרות רכישתו מחברת בריטיש גז, שהחזיקה ברישיון מהרשות הפלסטינית להפקת גז ממאגר ימי מול רצועת עזה.

בשל עמדתו זו, יוסי מימן, מבעלי EMG, הפעיל כנגדו חוקר פרטי באמצעות חברת מרחב שבבעלותו. החוקר הפרטי לא מצא כל קשר בין פריצקי לבין בריטיש גז, אך רכש הקלטה ובה נשמע פריצקי אומר לחוקר הפרטי יעקב אשל שישמח אם ימצא חומר שלילי על עמיתו לסיעה אברהם פורז.

פריצקי ולפיד ז"ל (עמוס בן גרשום, לע"מ)
פריצקי ולפיד ז"ל (עמוס בן גרשום, לע"מ)

דבר הקלטת ותוכנה פורסם בתוכנית מבט לחדשות ולאחריה, על פי עצתו של טומי לפיד, פריצקי הופיע באולפני הטלוויזיה והתנצל בפני פורז. חשיפת קלטת זו הביאה לפיטוריו מתפקידו בממשלה ב-13 ביולי 2004 לבקשת יושב-ראש מפלגתו טומי לפיד.

מאוחר יותר תיק החקירה בעניינו נסגר מחוסר ראיות, אך חבריו למפלגה לא סלחו לו, והוא הורחק מכל פעילות במפלגת שינוי. בראיון למעריב בשנת 2019 התייחס להרחקתו ממפלגת שינוי: "שרון פעל בהתאם להסכם הקואליציוני. והאמת? שרון לא היה כוס התה שלי, ובטח לא הייתי כוס התה שלו".

"בסופו של דבר הוא היה איכר ערמומי ופיקח, אבל אהבתי אצלו את חוש ההומור הציני ואת יכולתו להחליט ולבצע. על זה הייתי מוכן להסיר בפניו את הכובע. כמובן הרגשתי נפגע ונבגד, אם כי יש לציין שאף פעם לא חשתי בשר מבשרה של שינוי", חשף.

לבסוף, פריצקי הפך לסיעת יחיד בכנסת, ושמה "צל"ש – ציונות ליברליות שוויון". הוא לא התמודד בבחירות לכנסת ה-17. בראיון חשף מדוע בחר שלא להתמודד ואמר כי "העדפתי לצאת מהמשחק. די היה לי בשתי הכנסות שבהן כיהנתי, היה לי מספיק מהפוליטיקה". בהתייחסו לשאלה האם הוא מתגעגע לעולם הפולטי אמר פריצקי כי "יש לי לפעמים חלומות ואז אני מתעורר ומבין שזה היה סיוט".