גורמים בממשל ביידן שוחחו עם ראש המל"ל, איל חולתא, על האיומים הנובעים מהשקעות סיניות בתשתיות והייטק גדולות בישראל בעת ביקורו בוושינגטון השבוע. בתוך כך, הפקידים האמריקאים עודדו את ישראל להקים מערכת מיון חזקה יותר להשקעות זרות.

בכירי הביטחון הישראלים המליצו גם לראש הממשלה נפתלי בנט להקים ועדה חדשה שתפקח על השקעות החוץ בישראל, לאור ההצעות הרבות של סין על התשתיות והטכנולוגיה הישראלית. הוועדה החדשה, שהציעו הבכירים, תחליף ועדה קיימת הנמצאת תחת משרד האוצר, אך היא התנדבותית ואינה מכסה תחומי ליבה בהם סין משקיעה.

משרד ראש הממשלה טרם קיבל החלטה בנושא, אך ההמלצה מגיעה כשהממשלה ממשיכה להתעכב על הכרזת הזוכה במכרז לבניית הקווים הירוקים והסגולים החדשים של הרכבת הקלה בתל אביב. 

לצד זאת, מוקדם יותר השבוע הודיעה אגד, חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, על הזוכים במכרז לרכישת 200 אוטובוסים חשמליים, כאשר כל שלוש החברות שזכו יספקו אוטובוסים מתוצרת סין.

הפקידים שהמליצו על הקמת הוועדה החדשה כוללים קצינים בכירים בצה"ל ובשב"כ המודאגים משתי השלכות אפשריות של המשך חדירת סין לכלכלת ישראל.

החשש הראשון הוא שאם סין תמשיך לזכות במכרזים ולבנות תשתיות, קשריה של ירושלים עם וושינגטון יתערערו ויובילו למתיחות עם בעלת בריתה החשובה ביותר של ישראל. החשש השני הוא שסין תוכל להשתמש בתשתית לפעילות ריגול בתוך ישראל ונגד ישראל.

הזוכה במכרז הרכבת הקלה בתל אביב תוכנן במקור להתפרסם ביוני, ורוב הקבוצות המתחרות על העסקה בהיקף של מיליארדי דולרים כוללות חברות סיניות. למרות שהממשלה אומרת רשמית כי היא לא פתחה את המעטפות לבדיקת ההצעות, מקור בעל ידע בנושא אמר כי הממשלה יצרה קשר עם אחת הקבוצות כדי לשאול מדוע המחיר שלה נמוך בהרבה מהאחרות.

אחת מהחברות היא חברת הרכבות של סין. אחת מחברות הברת שלה, חברה הנדסה אזרחיה חפרה את מנהרות הגילון בצפון בשנת 2014 בעלות של כ-200 מיליון דולר ועבדה כקבלן משנה בפרויקט מנהרת הכרמל תמורת כ -150 מיליון דולר. כמו כן, בשנת 2010 ובשנתיים האחרונות עבדה על הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב בהיקף של 500 מיליון דולר.

הנשיא ג'ו ביידן הוציא צו ביצוע ביוני האוסר על חברות אלה לקבל השקעה אמריקאית בשל חשד לקשרים עם התעשייה הביטחונית הסינית.

גורמים בממשלה הביעו חשש שאם הסינים יתנתקו מהמכרז זה עלול להוביל למשבר גדול עם בייג'ינג, וכן קיים החשש כי סין תנתק את יחסיה הכלכליים עם ישראל. 

מצד שני, אם סין אכן תזכה במכרז, החדשות עלולות למתוח את היחסים עם ממשל ביידן, שעלולים להיות מתוחים בחודשים הקרובים על רקע המשך העיסוק בהסכם גרעין עם איראן והכוונה המוצהרת של הבית הלבן לפתוח קונסוליה לפלסטינים במזרח ירושלים.

הוועדה המוצעת על ידי גורמי הביטחון תשב תחת המועצה לביטחון לאומי, בראשות איל חולתא, שמינה בנט לתפקיד ביולי. חולתא שהה השבוע בוושינגטון כחלק ממשלחת בין -ממשלתית גדולה שניהלה שיחות עם עמיתים אמריקאים בראשות היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן.