הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי, וכנראה גם שר הביטחון בני גנץ, הבהירו לראש הממשלה נפתלי בנט כי יתקשו לשתף פעולה עם אחד משני המועמדים הסופיים לתפקיד ראש השב"כ, כך נודע ל"מעריב־סופהשבוע".

המועמד המדובר הוא זה שבסופו של דבר לא נבחר לתפקיד. ל"מעריב" נודע, מפי כמה מקורות, כי הדברים לא הוצגו כאולטימטום, אך היו ברורים ועלה מהם ששיתוף הפעולה בין צה"ל לשב"כ ייפגע אם בנט יבחר במועמד הנוסף, ר' אף הוא, לתפקיד. בנט בחר בסופו של דבר בר' האחר, שמכהן כסגן ראש השב"כ. יריבו היה הסגן הקודם, ובשנה וחצי האחרונות מושאל למפא"ת (המרכז לפיתוח אמצעי לחימה) בהמתנה להחלטת ראש הממשלה. כעת הוא צפוי לפרוש מהשירות.

בסביבתו של גנץ מכחישים בתוקף, וטוענים כי שר הביטחון לא המליץ על אף אחד מהמועמדים ואמר לראש הממשלה בנט כי שניהם מקובלים עליו. בצה"ל העדיפו שלא להגיב. שלולית הדם הרע הרובצת בין כוכבי וגנץ לבין ר' היא פצע פתוח ומדמם, שנפער זמן קצר לאחר מבצע צוק איתן.

ר', ראש השב''כ המיועד (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
ר', ראש השב''כ המיועד (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)


מדובר ב"מלחמת עולם" שפרצה אז בין צה"ל ואמ"ן לבין שירות הביטחון הכללי' לאחר כתבה נרחבת ששודרה ב"עובדה". לכתבה התראיין מי שהיה אז מפקד מרחב דרום של השב"כ, הלא הוא אותו ר'. הוא טען בתוקף שהשב"כ סיפק לצה"ל התרעה מפורשת למלחמה עם חמאס שעלולה לפרוץ "בקיץ", אך בצה"ל העדיפו להתעלם. ההאשמה הזו הייתה קשה ועוררה, כאמור, מאבק יצרי ופומבי למחצה בין הצבא לשב"כ, שסוקר בפירוט מעל דפי "מעריב". מי שהיה אז ראש אמ"ן היה האלוף כוכבי, כיום הרמטכ"ל. מי שהיה אז הרמטכ"ל הוא גנץ, כיום שר הביטחון.

לישורת האחרונה במרוץ לראשות השב"כ הגיעו שני הר'. ראש הממשלה בנט הכריע, לאחר שהתייעץ עם שורה ארוכה של אנשים, בהם כמובן השר והרמטכ"ל, אך גם גורמים נוספים, ובהם רמטכ"לים נוספים, ראשי שב"כ ואנשי ביטחון. לא ברור עד כמה השפיע הסמי־אולטימטום של הרמטכ"ל על בנט, היות שבחר בסופו של דבר את מי שמכהן כעת כסגן ראש השב"כ, שאותו הוא מכיר טוב יותר מאשר את קודמו. כמו כן יצוין כי ר' שנבחר הוא גם לוחם בסיירת מטכ"ל לשעבר, ממש כמו בנט.

כך או אחרת, מתברר שהפצעים שנפערו בעקבות צוק איתן בין השב"כ לצה"ל לא נסגרו סופית. מי שלקח באופן אישי את הטענה של שב"כ, שאותה הציג אז ר', היה ראש אמ"ן כוכבי, שהפך בינתיים לראש המטה הכללי. כעת מתברר שכוכבי לא נרפא לחלוטין מהטראומה ההיא, שעוררה בזמנו את זעמו וזעם הצבא כולו. כוכבי הבהיר לבנט שיתקשה לעבוד מול ר' כראש שב"כ לאור משבר האמון ביניהם. סביר מאוד שבנט הביא בחשבון את העובדה הזו בבואו להחליט, לאור החשיבות העצומה בשיתוף הפעולה בין צה"ל לשב"כ. גנץ, שהיה רמטכ"ל בצוק איתן, נפגע אף הוא מהטענה של שב"כ, אך כאמור בסביבתו מכחישים כי הדבר השפיע על המלצתו.

כתבנו טל לב־רם מוסיף: מינויו של ר' שנבחר יגיע היום לוועדה למינוי בכירים, בעקבות מכתב אנונימי שבו נטען כי הוא ביצע פעולות הקשורות לכאורה לטוהר מידות והתנהגות שאינה הולמת. ההערכה היא כי המכתב לא יטרפד את המינוי, וכי מדובר בעניין נקודתי שר' יבהיר בהופעתו בפני הוועדה. עם זאת, ייתכן כי כניסתו של ר' לתפקיד, שתוכננה לשבוע הבא, תידחה.

אחרי שהידיעה פורסמה, בצה"ל ביקשו לשנות את התגובה ולהכחיש חלק מהדברים: "הרמטכ"ל לא הציב אולטימטום ולא דיבר סרה באיש, וכן ביקשו להצטרף להכחשת שר הביטחון".