מחאת המתמחים: כאלף רופאים מתמחים הפגינו הערב (שבת) במרכז תל אביב במחאה על המתווה לקיצור תורנויות המתמחים מ-26 שעות ל=18. במהלך המחאה צעדו הרופאים ברחובות תל אביב וחסמו חלק מהם, ובשעה זו הגיעו לפתח הרחוב שבו גר שר הבריאות ניצן הורוביץ. המשטרה חוסמת את הכניסה לרחוב.

זהו אירוע המחאה הראשון מאז התפטרותם של כ-2,590 מתמחים ביום חמישי האחרון. "משרד הבריאות הפקיר 90% מהמתמחים להמשיך לעשות תורנויות של 26 שעות - בלי שום התחייבות", הבהירו בארגון הרופאים המתמחים "מרשם".

במהלך ההפגנה יו"ר מרשם, ד"ר ריי ביטון, קיבלה זימון לפגישה אצל יו"ר חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ורד עזרה. ד"ר ביטון השיבה להזמנה: "שמחה מאד לשמוע ממשרד הבריאות, במיוחד כאשר עד כה כל ניסיונותינו להיפגש עם השר בימים החריגים הללו לא הועילו. נשמח להיפגש עם השר בכל רגע או זמן כולל הערב". 

בהמשך לכך, קראה ד"ר ביטון בהפגנה: "אני פונה מכאן לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשר האוצר אביגדור ליברמן ואתם יודעים מה? גם לרוה"מ נפתלי בנט: בואו, תעשו פעם אחת תורנות של 26 שעות במיגון קורונה, ואחרי זה נראה אתכם אומרים לנו שזה הגיוני להמשיך לעבוד ככה!״.

ד"ר ריי ביטון לאחר שנמנע ממנה להיכנס ללשכת הבריאות, קרדיט: ארגון המתמחים

במהלך ההפגנה אמרה ביטון: "שיקרו לנו. הונו אותנו. הבטיחו לנו מתווה אמיתי, כזה שמתחייב לקצר תורנויות באמת. לכולם". לדבריה, "אין מתווה. זה שקר! הם לא הציגו לנו שום מתווה! וגם אין תוכנית חומש. יש מקצועות בודדים, בפריפריה בלבד, שניתן עבורם תקציב לקיצור תורנויות. וגם זה רק עבור שנת 2022. כל השאר זה סתם, אמירות שאולי נשמעות טוב אבל אין מאחוריהן שום מחויבות ואין תוכנית סדורה ומתוקצבת".

היא תקפה: "כל כך עצוב שבמקום לדבר איתנו ולנסות להגיע לפשרות שר הבריאות ואנשיו מפיצים שקרים על מתווים שבחיים לא שמענו עליהם ולא הוצעו לנו. על מי שר הבריאות מפיץ שקרים? עלינו - המתמחים והמתמחות במחלקות שעובדים 26 שעות, על הרופאים והרופאות שנלחמים בקורונה - אבדה הבושה. זאת בושה גדולה ששר הבריאות לא נפגש עם המתמחים שלו, עם הרופאים שלו - הוא מסרב לשבת איתנו".

מחאת הרופאים המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הרופאים המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, ביום חמישי, לאחר שארגון המתמחים לרפואה בישראל "מרשם" דחה את המתווה לקיצור התורנויות מ־26 שעות ל־18 שעות בחלק מבתי החולים, הגיעו נציגי המתמחים ללשכת הבריאות של מחוז תל אביב, במטרה להגיש את מכתבי ההתפטרות, אך מאבטחים מנעו מד"ר ריי ביטון, להיכנס לבניין. "בושה וחרפה שאפילו את האקט של ההתפטרות לא נותנים לנו לעשות ומבקשים שנשאיר את המכתבים אצל המאבטח בכניסה", אמרה ד"ר ביטון.

כזכור, המתווה שהוצע במהלך השבוע שעבר על ידי שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, נועד להפחית תחילה את שעות העבודה למתמחים בפריפריה מהיקף של 26 שעות להיקף של 18 שעות עבודה, ויוגבל לעד שש תורנויות בחודש. אלא שהמתמחים דרשו שינוי מקיף יותר.