יאבד את המשרה היוקרתית? אמירתו החריגה של שר המודיעין אלעזר שטרן, לפיה בימיו כראש אכ"א בצה"ל גרס תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות, תעלה בוועדה לבחירת יו"ר הסוכנות היהודית, שמתכנסת בימים אלה כדי, כך דווח היום (ראשון) בוואלה!. שטרן אמור להתראיין בפני הוועדה בהמשך השבוע, והוא נחשב למועמד המוביל לתפקיד, שנהנה מתמיכת הקואליציה בכלל, ושל שר החוץ יאיר לפיד בפרט, אולם הוועדה, המונה עשרה חברים, לא חייבת להתחשב בעמדת הממשלה. 

הלנה גלזר, חברת הוועדה ובעבר נשיאת ויצו העולמית, הבהירה שתשאל אותו על הדברים: "כשהוא יגיע לראיון, מבטיחה שאשאל אותו על האמירה הזאת. מגיעים טלפונים גם על מועמדים אחרים לתפקיד, חבל, אבל זה מה יש. אני לא מתבטאת כרגע, אבל כשיראיינו אותו אשאל את השאלה הזאת", אמרה לוואלה!.

לדברי גלזר, "כל חיי נלחמתי לקידומן של נשים, אני שמחה שהגישו חמש נשים מועמדות לתפקיד יו"ר הסוכנות. אני תמיד בעד נשים אבל גם בעד שוויוניות ואני לוקחת תמיד את מי שטוב ביותר. אני מנסה לקדם, לא רק כשדבר עולה לתקשורת", כנשאלה אם הדבר ישפיע על בחירתו, השיבה: "אני לא יודעת. תלוי מה הוא יגיד, מה יבדקו, ויש רקורד לאדם. לפעמים אדם יכול לעשות טעות, אם הוא יגיד שזאת טעות, והשאלה הנוספת היא מה הוא עשה בדברים אחרים, כולל גם בנושא נשים. הוא הרי לא התעסק רק בנושא אחד".

בינתיים, כבר הועלתה לרשת עצומה הקוראת למנוע את מינויו של שטרן לתפקיד. ארגוני הנשים וחברות כנסת הביעו תרעומת על הדברים. חברת הכנסת מירי רגב, עליה רמז בעבר שטרן כי הוא יודע איך היא "התקדמה בצבא", השיבה לו במטבע דומה: "אלעזר שטרן, עכשיו כולם יודעים איך התקדמת בצבא... הוא מודה בראיון שגרס תלונות אנונימיות על הטרדה מינית כשהיה ראש אכ"א. לא בירר, לא התעניין, לא שאל, פשוט גרס אותן". 

"נדרש אומץ אדיר להגיש תלונה כנגד הטרדה מינית, תקיפה, או חס וחלילה אונס. מאלעזר שטרן אני לא מצפה לכלום, מדובר באדם רדוד, שוביניסט, חסר ערכים שמבייש את הכיפה שעל ראשו. אבל ציפיתי שמקהלת הפמיניסטיות של מרצ, העבודה, כחול לבן ויש עתיד, כל השרות וחברות הכנסת הנאורות, כל הנשים שבעד נשים, יגידו משהו, יצאו נגד הווידוי המזעזע הזה. אבל הכיסאולוגיה נמשכת, בדיוק כמו שהן הצביעו נגד דיור ציבורי לנשים מוכות, כך הן גם שותקות כשאלעזר שטרן מודה שגרס תלונות על הטרדה מינית. פשוט ביזיון".

יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה כי זו "בושה וחרפה שזה המסר שבוחר להעביר הבוקר שר בממשלה לציבור בישראל. יש להזכיר לכבוד השר שהחוק במדינת ישראל מחייב לבדוק תלונות בעניין הטרדה מינית - גם אנונימיות. כדאי לבדוק היטב מה בדיוק גרס השר שטרן בתפקידו כראש אכ״א. יש לבדוק כל תלונה, גם אם היא אנונימית, קל וחומר בנושאים רגישים הקשורים להטרדות מיניות. עצם הבדיקה אין משמעותה הטלת אשמה על מישהו ומי שאין לו מה להסתיר לא יחשוש מבירור עובדות. במקום לשמש דוגמא חיובית- השר שטרן מתגאה במדיניות חשוכה".

ח"כ גבי לסקי (מרצ) אמרה בעקבות הדברים כי "כל גוף ציבורי מחויב לבדוק תלונות על הטרדות  מיניות, גם כאשר הגיעו בעילום שם. נכון שאופן שהגשת תלונה באופן זה פוגע ביעילות של בדיקת התלונה, אך יחד עם זאת, חייבים לקחת בחשבון שמדובר במקומות עם היררכיה ולרוב ללא מרחב בטוח להגשת תלונה. השאיפה צריכה להיות לייצר מרחב בטוח להגשת תלונות כדי שמתלוננות ומתלוננים לא יזדקקו לאנונימיות, אך עד שזה ייקרה יש לאפשר להגיש תלונה באופן אנונימי ולבדוק אותה כפי שכל גוף ציבורי מחויב לעשות".

יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח״כ עאידה תומא-סלימאן, אמרה כי "הגיע הזמן שגברים בעמדות חזקות יבינו שכשאישה מתלוננת על גבר חזק היא מסכנת את עתידה כולו, והופכת למטרה אפשרית לעוד הטרדות ולהכפשות. ‏תלונות אנונימיות צריכות להיבדק בקפדנות ובזהירות. אבל הן חייבות להיבדק".

שטרן עשה ניסיון למזער נזקים בעקבות הראיון וכתב ברשתות החברתיות כי "בהמשך לפרסום ולמען הסר ספק אני מבקש להבהיר באופן ברור וחד משמעי: כאדם, כאב לבנות, כמפקד וכנבחר ציבור בז עמוקות לכל מטריד מינית וסבור שהחברה הישראלית ומערכת אכיפת החוק מחוייבת באפס סבלנות בנושא מהותי זה. בתפקידי כמפקד, כקצין חינוך ראשי וכראש אכ״א בצה״ל, פעלתי בהתאם לרוח זו קלה כחמורה. בראיון הבוקר ביקשתי להביע עמדה המתנגדת לתרבות של מכתבים אנונימים כמכשיר לסגירת חשבונות ולסיכול מינויים בכירים כפי שאכן הביעה זאת הועדה למינוי בכירים. תלונות על הטרדה מינית נבדקו תמיד לעומקן תחת פיקודי ולא נאמר על ידי בשום שלב שתלונות על הטרדה מינית נגרסו".