ראש הממשלה נפתלי בנט הדגיש היום (ראשון) בפגישתו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי לאחר שנכנס לתפקידו ביקש ממערכת הביטחון לקיים בחינה מחדש של עסקת הצוללות עם גרמניה, וכי העמדה המעודכנת היא שישראל מעוניינת לממש את החוזה כדי להחליף את הצוללות הישנות בשנים הקרובות - כך אמר גורם מדיני שמעורה בתכני הפגישה.

"צרכי מערכת הביטחון נותחו מחדש על ידי הממשלה החדשה", אמר הגורם המדיני. "עמדת מערכת הביטחון היא שצריך להצטייד בצוללות ואנחנו פועלים להשלים את ההתקשרות. המסר הזה הועבר למרקל בפגישה עם ראש הממשלה. נקדם את מה שצריך למען ביטחון המדינה. מבחינתנו - ביטחון מדינת ישראל - מעל הכל".

ב-2017 אישר הקבינט הביטחוני הגרמני מכירת שלוש צוללות חדשות לישראל בעלות של 1.5 מיליארד אירו. שליש מעלות הצוללות תמומן על ידי ממשלת גרמניה. הצוללות יספוקו לישראל לקראת סוף העשור הנוכחי והן אמורות להחליף שלוש צוללות שנכנסו לשירות בחיל הים הישראלי בשנים 2000-1999.

צוללת אח''י תנין (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
צוללת אח''י תנין (צילום: אמיר כהן, רויטרס)


בפברואר 2017 פתחה המשטרה בחקירת רכש הצוללות וכלי השיט מגרמניה. החקירה נפתחה בעקבות חשיפה של העיתונאי רביב דרוקר שהעלתה חשד לשחיתות מצד כמה גורמים בכירים בממשלה, בפרשה שזכתה לכינוי תיק 3000.
 
בעקבות החקירה, הוסיפה ממשלת גרמניה סעיף לחוזה הרכישה ולפיו במידה ויוכח כי היתה שחיתות בעסקת הצוללות תהיה לממשלת גרמניה הזכות לבטל את העסקה. במאי 2021 הוגשו כתבי אישום בפרשה נגד מיקי גנור שהיה נציג מספנות "טיסנקרופ" בגרמניה, נגד המשנה לראש המטה לביטחון לאומי אבריאל בר-יוסף ונגד אישים נוספים ובהם דוד שרן שהיה מנהל לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו עצמו לא נחקר בפרשה מעולם ולא נחשב לחשוד.

בימים אלה, שוקלת הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. שר המשפטים גדעון סער אמר בשבוע שעבר כי הוא מסכים להצעת שר הביטחון בני גנץ להקים ועדת חקירה, וציין כי נתן "אור ירוק" לקידום המהלך בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה וכי בסמכותו של גנץ לקבוע את המועד שבו ההצעה תובא לאישור הממשלה.