במרכז הכנס הישראלי הראשון לשבת, חברה וכלכלה, שיתקיים היום במוזיאון העם היהודי "אנו" בתל אביב ביוזמת מיזם שבת UNPLUGGED, יעמדו סוגיות חברתיות, כלכליות ותרבותיות, והכל בהקשר ליום השבת, שיעמוד לדיון ציבורי בהשתתפות בכירים ומובילי דעה בחברה ובמשק בישראל.

הכנס ייפתח על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג וישתתפו בו השר לשירותי דת מתן כהנא, שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר התקשורת יועז הנדל והחבר הכנסת יולי אדלשטיין. אורח הכבוד: ג'ו ליברמן, שכיהן כסנאטור במשך כ־24 שנה, שימש כיו"ר ועדת ביטחון המולדת וענייני ממשל, והתמודד מטעם המפלגה הדמוקרטית לתפקיד סגן נשיא ארה"ב.

ליברמן אף כתב ספר בנושא השבת - ''מתת המנוחה: גילוי מחדש של יופי השבת'' - שתורגם לעברית והושק אמש במוזיאון "אנו" במעמד הרב הראשי לישראל דוד לאו.

בראיון מיוחד ל"מעריב" לקראת הכנס מסביר ליברמן: "השבת תמיד מילאה תפקיד מרכזי בחיי. היינו רוצים לקחת את השבת לרמה הרבה יותר גבוהה כדי לחזק את האחדות בין היהודים".

ג'ו ליברמן (צילום: OLIVIER DOULIERYAFP via Getty Images)
ג'ו ליברמן (צילום: OLIVIER DOULIERYAFP via Getty Images)


ליברמן מביע דאגה ממגמת ההתבוללות בקהילה היהודית בארה"ב. "נראה שההתבוללות בקהילה היהודית־אמריקאית הולכת וגוברת, אולם הקהילות האורתודוקסיות ושומרות המצוות גדלות גם כן, מה שנותן ביטחון לגבי העתיד האמריקאי היהודי. "יהודי אמריקה ממשיכים להיות בקשר הדוק עם ישראל, אולם חלקם מרגישים שערכיהם אינם מכובדים בישראל. עדיין קיימת תמיכה משמעותית בישראל בקרב יהודים־אמריקאים".

"חשוב מאוד לקדם את האמת על ישראל ולהילחם בתעמולה הכוזבת נגד ישראל במכללות. זה חלק מבעיה, אבל אני עדיין רואה הרבה תמיכה מצד אמריקאים לא־יהודים, במיוחד נוצרים ואוונגליסטים, וזה חשוב מאוד לביטחונה של ישראל", הוסיף. 

ליברמן מודאג מהירידה שהוא רואה בתמיכה של המפלגה הדמוקרטית בישראל והוא סבור שעל ישראל לעבוד קשה כדי "להרוויח" מחדש את התמיכה בה. "האהדה כלפי ישראל נמצאת ברמה הנמוכה ביותר, אולי אפילו מאז קום המדינה", הוא אומר. "המאמץ לחימום היחסים חייב להיות מצדה של ישראל. על ממשלת ישראל לעמת את עמיתיה האמריקאים מול העובדות, בשיחות פנים מול פנים".

ליברמן מעריך מאוד את הנשיא ג'ו ביידן, אבל מסתייג מהתנהלותו מול איראן. "שירתנו יחד בסנאט 24 שנים", הוא מספר. "יש לי כבוד וחיבה כלפיו. הוא אדם טוב ובעל ערכים, מנהיג פוליטי אפקטיבי שעשה הרבה בסנאט ויש לו גם גישה חיובית מאוד כלפי ישראל והוא קרוב מאוד לקהילה היהודית באמריקה. עם זאת, אני חולק על מדיניותו מכיוון שאני לא חושב שאפשר להגיע להסכם עם ממשלת טרור קיצונית אנטי־אמריקאית כמו איראן. אני מודאג מהמדיניות שלו כלפי איראן, אבל אמשיך לתמוך בו ככל יכולתי".