בפעם השלישית מאז נבחר לתפקידו התייצב היום (שני) ראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת לדיון המכונה "דיון 40 חתימות", שנכפה עליו על ידי האופוזיציה, והשיב לטענות ולביקורת שהוטחה בממשלתו בעניין תקציב המדינה. לאחר מכן עלה יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לנאום, וניצל את הבמה כדי לתקוף את הממשלה והעומד בראשה. לסיכום נערכה הצבעה בסיומה הודעת ראש הממשלה אושרה ברוב של 54 תומכים מול 52 מתנגדים.

גם הפעם ליוותה את דבריו של בנט מהומה במליאה. כבר בזמן שעלה לדוכן הנואמים ח"כ דודי אמסלם הוצא מהמליאה וקרא לעבר היו"ר: "אתה בריון". לאחר מכן חברי כנסת נוספים, בהם פטין מולא, אופיר כ"ץ, משה אבוטבול, שלמה קרעי, דלית דיסטל אטבריאן ואיתמר בן גביר הוצאו מהמליאה. באופוזיציה האשימו את היו"ר במהומה: "20 שנים אני בכנסת ולא ראיתי בריונות כזו". בנט עקץ בתגובה: "הלוואי שההסברה הישראלית הייתה נעשית באותה נחישות כמו צעקות האופוזיציה".

בתגובה לסערה נתניהו עקץ בפתח דבריו: "אדוני היו"ר יש לי בקשה: אל תוציא מהאולם יותר ממחצית מחברי הכנסת של הקואליציה שהוצאת מהאופוזיציה, אני רוצה איזון". בהמשך, האשים: "בממשלה הזאת הכל פייק, אין פה ראש ממשלה, השרים לא סופרים את בנט. רואים את זה בריאליטי החדש, 'המירוץ למוקטעה' - סדרה מותחת יותר מ'משחקי הדיונון'. הריאליטי הזה היה מצחיק, אם הוא לא היה עצוב ומסוכן".

בתום דבריו, בנט עלה להגיב לו בקצרה: "שקר שחוזרים עליו אינספור פעמים לא הופך לאמת. אצטט מתוך מכתב שח"כ נתניהו כותב לשר הבריאת ביולי: 'ככל שהתייעצתי עם טובי המומחים אני סבור שיש להקדים את מתן החיסון השלישי לאוכלוסיה הבוגרת כבר בחודש אוגוסט". אנו התחלנו לחסן ב-29 ליולי". 

נתניהו עלה בשנית וטען: "כשאתה מרמה, תשתדל שאי אפשר יהיה לגלות את זה כל כך מהר. ב-12.7 אמרתי לך בכנסת: ״מה  שאני דורש מכם לעשות כבר מספר שבועות זה להקדים ולהביא עוד מיליוני חיסונים לישראל. החיסון השלישי נגד הקורונה חייב להיות בידינו כבר עכשיו.  המחיר של הקדמת הבאת החיסונים לארץ הוא אפסי. המחיר של איחור בהבאת החיסונים יכול להיות קטלני״.

ח''כ דודי אמסלם מוצא מהמליאה  (צילום: נועם מוסקוביץ',לע''מ)
ח''כ דודי אמסלם מוצא מהמליאה (צילום: נועם מוסקוביץ',לע''מ)

בנט: "מדליקים מחדש את האור במדינה אחרי שנים של הזנחה"

בפתח דבריו תקף בנט את האופוזיציה והאשים: "הנושא הרשמי של הדיון הזה הוא תקציב אנטי חברתי כביכול. כולנו יודעים שבנאומים כאלו לכאורה אין באמת משמעות לכותרת, כל אחד דן במה שהוא רוצה ב-40 חתימות. אני חייב להודות שכשראיתי את הנושא לא יכולתי שלא לגחך, אין גבול לחוסר המודעות העצמית שלכם". 

בנט הוסיף: "הממשלה הנוכחית, מכיוון שהיא משוחררת מרוב הכבלים הקואליציוניים של ממשלות העבר, העבירה בקריאה ראשונה את התקציב הכי חברתי שהיה פה מזה שנים".

"עוד לפני שאפרט את תוכן התקציב שאני מאוד גאה יחד עם שרי הממשלה, אני רוצה להדגיש: אנחנו מעבירים תקציב, זה משהו שלא קרה במדינת ישראל מאז חודש מרץ 2018. עכשיו, בפעם האחרונה, זה לא משנה כמה פעמים תצעקו - זו העובדה. כל אחד שיעשה גוגל יראה. התקציב האחרון שעבר במדינת ישראל הוא תקציב מרץ 2018. מאז, שלוש וחצי שנים שלא הצליחו להעביר פה תקציב כי כל פעם לקחו אותו שבוי לצרכים פוליטיים".

"אבל נדבר עלינו: לראשונה מזה שנים, יכולנו לשבת יחד, להתבונן בצרכים הגדולים, התשתיתיים, של מדינת ישראל, להיות קשובים לאזרחים, ולנתב את המשאבים באופן נכון וענייני. אני לא רוצה לדבר במלים גדולות, פשוט אתן דוגמאות, אגב, אני רוצה להודות ליוזמי הדיון - חשוב שהציבור יכיר את העשייה של הממשלה".

״נתחיל בבריאות. הבשורה הגדולה היא כמובן היציאה מגל הדלתא בלי סגרים, הצמיחה העולה, האבטלה היורדת - שבכלל מאפשרות לנו את הפעלתנות הכלכלית הזאת. הרי עם מדיניות הסגרים, שהתמכרתם אליהם, היינו רק מגדילים את הגרעון בעוד 60 מיליארד".
 
"ובכן, הוספנו שני מיליארד לבריאות, מעבר לתקציב הנוכחי. קיבענו 600 תקני רופאים, 1500 תקני אחיות ומאות תקני עובדי מקצועות הבריאות לבסיס התקציב. אישרנו תכנית לפתיחת 270 כסאות לימוד לרופאים נוספים ו- 1500 כסאות לימוד לאחיות בכל שנה. וכמה המערכת היתה זקוקה לזה, אחרי שהרעבתם אותה במשך שנים".

"עוד דבר אחד שאנחנו מתייחסים אליו ברצינות והוקצו לו משאבים משמעותיים הוא תחום בריאות הנפש. התקופה של הקורונה והסגרים הקשתה על אנשים רבים מאוד, ואנחנו נסייע להם להתמודד״. בהמשך אמר: "הלאה - 1.1 מיליארד שקל לרפורמת נפש אחת. דואגים לפגועי הנפש יוצאי צה“ל: הגדלת סל הטיפולים לפצועים פוסט טראומטיים, הסדרת תקציבים ועיגון זכויות, הגדלת תקנים, ביטול חיטוט בעברם של הפצועים שלנו, מינוי נציב קבילות הנכים ועוד". 

״נעבור לתחבורה. פה יש פרוייקט ענק, 150 מיליארד שקל, שהוא המטרו, שיהפוך את גוש דן למטרופולין נורמלי, ולא פקק אחד ענקי ותקוע כפי שהוא היום. כבר בתקציב הקרוב אנחנו מקצים לכך כ-6 מיליארד ש“ח. נמשיך – 46 מיליארד שח לפיתוח הרכבת בתכנית רב-שנתית. 8 מיליארד ש"ח לנתיבי תחבורה ציבורית עירוניים ובינעירוניים. 3.5 מיליארד להקמה של מסופי אוטובוסים, ו-2 מיליארד ש"ח לסלילת שבילי אופניים. שימו לב לחשיבות שאנחנו מייחסים לתחבורה ציבורית״.

״נושא שהוא בעיני אחד המרכזיים - סל הקניות. העגלה בסופר של כל משפחה ישראלית מגיעה עם תג מחיר מהגבוהים בעולם. משך שנים המחירים פה נוסקים. בזה אפשר לטפל רק על ידי עידוד תחרות. התכנית שלנו בתקציב תקל על יבוא, על רישוי עסקים, ותביא בסופו של דבר להורדת מחירים. זוהי מדיניות מתמשכת שלנו, יחד עם שר האוצר, ונראה עוד ממנה בקרוב. רפורמת הכשרות רפורמה אמיצה תשבור את המנופול בכשרות ותביא להורדת עלויות לבעלי העסקים, מה שיתגלגל ללקוח".

"הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. נושא ענק, אסטרטגי ליכולת של המדינה למשול בכל חלקיה. החודשים האחרונים – מאז אובדן השליטה של המדינה במבצע שומר החומות – ואז גל מעשי הרצח והאלימות – מחייבים את כולנו להתעשת. זאת הזנחה מרובת שנים שהתפוצצה לכולנו בפנים. לכן - מינינו מנהל לארוע הזה פרויקטור וצוות שרים והקצנו משאבים גדולים מאוד - 2.5 מיליארד ₪. כל זה לא קרה עד היום - פשוט הזנחה. המודעות הגדולה שיש גם בחברה היהודית, לנושא הזה, חשובה, אבל לא מספיקה. צריך אחת ולתמיד, לעשות".

"נושא ההסברה, כולנו יודעים שהנושא הוזנח עד שקיבלנו טיפול בהלם כאשר הבנו שמערך ההסברה הלאומי קרס, חבורת טרוריסטים בעזה נצחה אותנו בדעת הקהל בעולם. כשחמאס ירה על תל אביב, אנחנו היינו הרעים פשוט כי הסיפור שלנו לא סופר. מינינו ראש מערך הסברה לאומי, לא פרטי, לא אישי. קורס הצוערים במשרד החוץ הוא הגדול ביותר זה 30 שנה, מינינו שגרירים שייצגו את האינטרסים שלנו".

"אני צודק ואתם יודעים את זה. לא היתה הסברה, לא היה טיפול בפשיעה, אתם יודעים את זה. גם באיראן יודעים את זה כמו שצריך. אולי כואב לכם כי לראשונה הראנו לכם איך יוצאים ממשבר הקורונה בלי התמכרות לבידודים. כולכם אמרתם "זה יוביל לסגר", אבל לא היה סגר. חברים, יש לי כל כך הרבה פעולות אחרי שנות הזנחה, אז חשוב להספיק".

בנט סיכם: "תהיו גאים שאנחנו מניעים את גלגלי המדינה, תהיו גאים בזה, אנחנו ולא אני, תהיו גאים. אישרנו קצבה משמעותית לניצולי שואה, העברנו תקציב למקלטים לנשים מוכות, יש אינספור, סל העשייה שלנו מלא, גדוש, אבל אני רוצה להודות לחברי וחברות הכנסת שמעבירים בוועדות את התקציב הטוב והנועז הזה, שפועלים יום יום ושעה שעה לטובת אזרחי המדינה. לסיכום, אנחנו עובדים עם כמה שפחות שיקולים זרים או מפלגתיים - עובדים נקי, עובדים ביחד. אנחנו מדליקים מחדש את האור במדינה".

נפתלי בנט במליאת הכנסת  (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

נתניהו: "השרים לא סופרים את בנט, זה ריאליטי חדש - משחקי המוקטעה"

אחרי בנט עלה לנאום נתניהו, שמיהר לתקוף: "כשהייתי בן שלוש התיישבתי בכיסא ואמרתי לאמא: אני טייס. אבל לא הייתי טייס, ישבתי כאילו אני טייס. כשילד בן 3 עושה את זה, זה חמוד, אבל כשבנט עושה את זה ואומר שהוא מטיס את המטוס, מנווט, ובפועל הוא לא קובע כלום ולא מנווט לשם מקום, הוא אולי רה"מ בתואר, אבל זה פתטי, זה לא חמוד, ואפילו מסוכן. אצלו הכל זה בכאילו וכולם מבינים את זה".

"אין לבנט מנדט, אזרחי ישראל אומרים את זה בבירור. מי שאומר שלבנט אין מנדט ואומרים זאת בבירור הם אזרחי ישראל. יש פה תופעה מדהימה, לא ראיתי דבר כזה. אחרי שלושה חודשים בלבד בתור רה"מ עם ליטוף תקשורתי בנט בקושי עובר את אחוז החסימה. לא היה דבר כזה בתולדות המדינה. ראש ממשלה מכהן מתנדנד כעלה נידף ברוח על אחוז החסימה. אבל גם לא היה דבר כמותו, בנט קיבל את המנדטים בהונאה, בנט תחמן את דרכו לראשות הממשלה. הציבור מביע אי אמון בבנט. אין לו דרך, אין לו חזון, הישגים, אידיאולוגיה, הוא אפילו אומר את זה. הוא פשוט לא מנהיג.

"יש סיבה נוספת לכך שהציבור מרגיש שזה בכאילו, בממשלה הזאת הכל פייק. הכל בכאילו. בממשלה הזאת כל אחד עושה מה שהוא רוצה. אין פה ראש ממשלה. שרי הממשלה לא סופרים את בנט. רואים את זה בריאליטי החדש, ״המירוץ למוקטעה״ - ריצת החנופה של השרים ללשכת אבו מאזן. הסדרה הזו מותחת יותר מ״משחקי הדיונון״. תוצאה אחת כבר ידועה. אתם החזרתם את אבו מאזן לחיים. הוא מחוזר על ידי שרי ממשלת ישראל כפי שלא קרה במשך שנים, מאז אוסלו. הריאליטי הזה היה מצחיק, אם הוא לא היה עצוב ומסוכן".

"אנחנו, במקום המירוץ למוקטעה עקפנו את המוקטעה. הדבר המרכזי שהוביל לשינוי בהסכמי אברהם הוא שהפכנו את המשוואה הישנה על פיה - שברנו על הווטו הפלסטיני על מדינות ערב, עקפנו את המוקטעה. במשך למעלה מ-100 שנים הפלסטינים שוללים בנחרצות את המדינה, הם עושים את זה ביתר שאת גם אחרי המדינה, זה שורש הסכסוך בינינו. חוסר הנכונות של הפלסטינים להכיר במדינת ישראל כמדינת היהודים".

"אחרי שמכרתם את הנגב למנסור עבאס, היום הרשות הפלסטינית פרסמה שישראל הסכימה לאיחוד של למעלה מ-440 משפחות בשטח ישראל. זהו יישום בפועל של זכות השיבה, שמסכנת את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ולמה כל זה קורה? בגלל שבנט תלוי במנסור עבאס ובתנועה האיסלאמית. כשמנסור עבאס אומר 'לכו למחמוד עבאס' - אתם הולכים! כשהוא דורש איחוד משפחות - אתם מאחדים!".

"לא משנה כמה ידברו על תקציבים ומינויים - זה קשקוש. כל אחד בממשלה הזו חוטף כפי יכולתו. לפיד שאל בזמנו איפה הכסף? אז איפה הכסף לדיור הציבורי? לעצמאים? תשאלו את אביר קארה, הוא הצביע נגד, אבל לפחות הצביע פעם אחת. איפה הכסף למתמים? לחקלאים? לעסקים? אם בנט לא יודע את התשובה, אולי נשאל את לפיד, אותו לפיד שהתנגד לתפקיד ראש ממשלה חליפי והיום הוא מכהן כאחד כזה".

"זה אותו לפיד ששפך אש וגופרית על החוק הנוורוגי - והיום הופך את הכנסת לממלכת נורווגיה. אמנם לפיד נמצא בביקור רשמי בישראל, אבל רוב הזמן הוא מטייל בחו״ל. אז איפה הכסף?, גם לפיד יודע את התשובה. הכסף אצל מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית שזכו בפיס - 53 מיליארד ש״ח".

"גם במאבק בקורונה אין ראש ממשלה. במשך שבועות רבים ישבתם בחיבוק ידיים, זחוחים ושאננים. הפצרתי בכם מעל כל במה אפשרית להביא את החיסונים שכבר רכשנו לטובת אזרחי ישראל. אבל לא עשיתם כלום. ב-1 ביולי אמרתי שמחיר הקדמת החיסונים יהיה אפסי, אבל מחיר האיחור בהבאת החיסונים יהיה קטלני. ב-12 ביולי אמרתי כאן בכנסת: ״החיסון השלישי נגד הקורונה חייב להיות בידינו כבר עכשיו״. 

"באותו זמן בנט אמר ההיפך. אני מצטט: ״החיסון פחות יעיל משמעותית נגד זן הדלתא״. האמירה חסרת האחריות הזאת הפכה להחלטה חסרת אחריות שלא להביא את החיסונים בזמן. האיחור בהבאת החיסונים הביא לשיאי תחלואה ו-1500 מתים מקורונה ועשרות אלפי חולים שישאו תופעות לוואי למשך שנים. 1500 משפחות בישראל שאיבדו את יקיריהן, בזמן שבנט עסוק בלשחק בכאילו הוא ראש ממשלה". 

"צריך שכל אחד יבין מה קורה פה: אנחנו התמודדנו עם המגיפה - בלי חיסונים. אתם הזנחתם את הטיפול במגיפה - כשיש חיסונים. אין לכם תירוצים ואין לכם הסברים. במקום להתנצל אתם מתפארים: ״אבל אנחנו לא סגרנו את המדינה״.

"מי בכלל ביקש מכם לסגור את המדינה? אנחנו אלה פתחנו את המדינה כשהיו לנו חיסונים, חודש לפני הבחירות. כל מה שרצינו הוא שתתנו את החיסון השלישי בזמן. כשיש חיסונים אין סיבה לסגרים, ובוודאי שאין סיבה ל-1500 מתים! הבאנו לכם מדינה מחוסנת, ראשונה בעולם, ואתם לקחת אותה עם אפס נדבקים, אפס מתים ואפס סגרים, והבאת 1500 מתים".

"זה גדול על בנט. להתחפש לראש ממשלה ומאחורי השיש הירוק באו"ם, לא הופך אותך לרה"מ אמיתי. חברי הכנסת, המטוס של ממשלת לפיד-בנט מקרטע, בלי קברניט, בלי תכנית טיסה, בלי יעד, ועם כל כך הרבה ידיים בקוקפיט. סופו של המטוס להתרסק".

"אני אומר לאזרחי ישראל, יש תקווה כי יש מטוס אחר שמחכה על המסלול, שלנו, אנחנו ננהג אחרת, כפי שנהגנו בהצלחה עד לא מזמן. נפעל בכל הכוח נגד הגרעין האיראני, לשמור על בריאות הישראלית ועל השגשוג. אנחנו נפיל את הממשלה הגרועה הזאת ונחזיר את המדינה לגבהים אליה היא רגילה".

בנימין נתניהו  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מעט לאחר תחילת הדיון, יו"ר הכנסת מיקי לוי הכריז על הפסקה עקב היעדרותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מהמליאה, בניגוד לתקנון הכנסת שמחייב אותו להיות נוכח בדיון ארבעים חתימות. לאחר ההפסקה נתניהו הגיע למליאה ואמר ליו"ר שסבר שרק הח"כ המגיש את הבקשה חייב להיות נוכח בדיון.

את הדיון יזם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) בנושא "תקציב אנטי־חברתי שמעלה מסים ופוגע בחלשים, בקשישים, בילדים, בתינוקות, בנכים, בחקלאים, בנשים עובדות ובנוסעי התחבורה הציבורית".

לטענתו, תקציב המדינה לשנים 2020־2021 מטיל מסים דרקוניים על הציבור בכלל ועל השכבות החלשות בפרט. ראש הממשלה מחויב לשבת באולם לאורך כל הדיון, ובסיומו הוא עולה לדוכן להשיב לדוברים. בשני הדיונים הקודמים ניצל יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו את זכותו לעלות לדוכן בתום דברי ראש הממשלה, ובין השניים התפתחו עימותים חריפים.

דיון "40 חתימות" ניתן לקיים אחת לחודש. באופוזיציה כבר מתכננים לזמן את בנט לדיון נוסף בחודש הבא, הפעם תחת הכותרת "ממשלת בנט־עבאס מחדשת את התהליך המדיני לחלוקת הארץ והקמת מדינת טרור בלב ארץ ישראל".