הסערה סביב ההתבטאות של השר אלעזר שטרן ב-103fm מסרבת לשכוך. לאחר שחברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) קראה ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה נגדו, הצהירה הבוקר (שני) יו"ר נעמת, חגית פאר, כי יש לפתוח בבדיקה מיידית בעקבות חשיפה תלונתה של החיילת לשעבר שטענה אמש בתכנית "הצינור" כי שטרן דרש ממנה לא להתלונן על הטרדה מינית שעברה לדבריה.

"יש לפתוח בבדיקה מיידית של הטענות", הכריזה פאר, שהוסיפה: "כעת מדובר כבר על תלונה גלויה וחמורה שניסו לכאורה לדחוף למחשכים". 

פאר טענה כי ״הפרשה הזאת ממחישה מדוע החוק בישראל קובע שבמקרה של תלונות על הטרדות מיניות יש לבדוק כל תלונה גם אם היא אנונימית בהתחלה. המסר למתלוננות צריך להיות שמאמינים להן ולא שגורסים את טענותיהן. הניסיון הרב והמר שלנו מלמד שנשים רבות חוששות מחשיפת פרטיהן שכן הדבר מוביל להסתה והתנכלות נגדן״.

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) נשאלה אף היא על הנושא בראיון ב-103fm, ואמרה: "זו התבטאות אומללה, צר לי מאוד שהוא אמר את זה. אני מכירה את שטרן ומשפחתו ויודעת כמה הם פועלים בנושא של המאבק באלימות מינית. לא הבנתי מדוע היה צריך להגיד את זה בניסיון כנראה להגן בחברות על ר' השב"כ העומד להתמנות. אני חושבת שזו אמירה אומללה וטיפשה, כי בסוף אנחנו יודעים שבארגונים כאלה הירככיים כמו צבא ומשטרה החשש לדבר לספר להתלונן הוא חשש אמיתי".

על עדות החיילת אמרה: "זו עדות קשה, מאוד קשה והיא רק מעידה אלפי מונים על מה שאמרתי. שדווקא במקום בו יש היררכיה כל כך קשה בטח ובטח בה"ד 1 בטח במקום שהוא כל כך היררכי כמו צבא ומשטרה לא לגרוס תלונות אנונימיות או לאיים על מתלוננות כל תלונה צריכה להיבדק. בצבא היום יש אפס סובלנות להטרדות מיניות".



כשנשאלה האם צריך למנוע משטרן להתמנות לתפקיד יו"ר סוכנות היהודית, השיבה: "אני חושבת שגם פה כמו שאמרתי קודם, בסופו של דבר יש מנעד ואני חושבת שלשאול היום... עוד לא הקדשתי לכך מחשבה, הפרסומים היו אתמול בלילה, אני חושבת שיש גם מנעד. האדם עצמו לא פגע מינית באף אחת. רע מאוד מה שקרה, דרך אגב אם אני מבינה נכון בשנות ה-90 , אני חושבת שזו טעות ומקווה שהיום יש הבנה יותר גדולה, מקווה שבשנת 2021 אין את אותן דעות שהיו בשנות ה-90 ומקווה שכל שרי הממשלה ונבחרי הציבור יחשבו שלא ראוי לפגוע ולהטריד מינית, וודאי לא לגרוס תלונות או לאיים על מתלוננות. מה שקרה אז לא יכול לקרות היום".

כמו כן, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה (כחול לבן), התייחסה בראיון לכאן ב' לטענות נגד חברה לממשלה: "זה נושא משמעותי שצריך לדבר עליו, תלונות לא גורסים. יכול להיות שצריך לעגן בחקיקה שבעלי תפקידים יהיו חייבים לבדוק עד תום גם תלונות אנונימיות". על הטענות שנשמעו בתוכנית "הצינור" הוסיפה: "אלה דברים מאוד חמורים לכאורה".

גם חברת הכנסת מירב בן ארי, ממפלגתו של שטרן, הגיבה על המקרה ונתנה גיבוי לעמיתה: ""אני מכירה אותו ויודעת כמה הוא פועל למען נפגעות תקיפה מינית - הוא התכוון באופן כללי לתלונות אנונימיות ולדעתי זה יצא מהקשרו. כל אחד מאיתנו מצטער על אמירה כלשהי".

"ההכחשה שלו הרגיזה אותה"

עורך הצינור, אדם שפיר, התייחס הבוקר לעדות החדשה שפורסמה אתמול בתכנית, לאחר הראיון שלו ב-103fm בו הודה כי התעלם מתלונות אנונימיות על הטרדות מיניות בעת שכיהן כראש אכ"א. 

"מרגע שאלעזר שטרן עלה ב-103fm ואמר את הדבר הזה, ואחר כך הכחיש, פנתה אלינו למערכת מי שהייתה פקודה שלו בזמנו בבה"ד 1", סיפר שפיר בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב. "אנחנו מדברים על תקופה אחרת, כשהיה מפקד בה"ד 1. באותן שנים היא מספרת שבלילה אחד נגד בבסיס ניסה להתעסק איתה, לדבריה. היא לא פחדה להתלונן וניגשה אל שטרן. היא מספרת שנכנסה אליו ללשכה, ומה שהיא סיפרה די הדהים אותנו. צריך להבין שלא מדובר בתלונה אנונימית". 

"גם לפי מה ששטרן אמר אחר כך, בעקבות התלונה היה בירור", המשיך שפיר. "היא אומרת ששם, באותה פגישה, היא ישבה ושמעה איום מצד שטרן, כשהנגד נמצא בחדר. אמרו לה באופן מפורש שהתלונה לא יוצאת מהחדר, כי אם היא תצא ייהרסו לה החיים". 

עורך הצינור הסביר כי "מדובר בחיילת צעירה שמתלוננת בפני מפקד הבה"ד. אנחנו נביא איתה היום ראיון מלא הערב. היא מספרת שהיא מתה מפחד, ובמשך שנים פחדה משטרן עצמו. באותו רגע היא דפקה נפקדות ונכנסה לכלא. כל זה, רק מהאיום ששטרן איים עליה שיהרוס לה את החיים. בגלל זה היא לא דיברה על 25 שנה. אתמול מה ששטרן אמר עורר את הדבר הזה". 

מה שהרגיז אותה זו ההכחשה?
"כן. הוא אמר שלא מדובר בתלונות על הטרדות מיניות, אז היא אמרה שפה יש תלונה, אפילו לא אנונימית". 

כשנשאל האם בעקבות הפרסום הגיעו עוד פרטים, השיב: "אנחנו נמצאים איתה עדיין בקשר, ונביא איתה בערב ראיון מלא. אנחנו מחכים לראות אם יגיעו עוד תלונות לאורך כל שירותו הצבאי של השר שטרן". 

השר שטרן דחה את הטענות בשיחה עם כתב הצינור ואמר כי "אין דברים כאלה בעולם. אין אפילו אירוע אחד שאני מכיר, ואני בטוח שיכולים להיות כאלה עכשיו שימציאו. אם אתה אומר שקראתי להם לחדר, גם למטריד וגם לו, אז כן טיפלו בעניין, יכול להיות שהטיפול היה לא טוב". 

בנוסף פורסמה בתוכנית תגובה רשמית מלשכתו: "כל תלונה על הטרדה מינית תמיד נבדקה על ידיו. בצה"ל יש מנגנון תלונה באמצעות קצינות הח"ן, היום יוהל"ן, שפועלות במקביל, ובנוסף השר פעל תמיד וגם היום לטיפול בפונות ובפונים. המקרה המתואר לא זכור לשר שטרן".

לאחר פרסום הריאיון נמסר מטעמו של שטרן בנוגע לנושא התלונות האנונימיות: "למען הסר ספק, בכל תפקידיי, וגם כמפקד ובוודאי כראש אכ"א בצה"ל, פעלתי לעודד כל חיילת או חייל שהוטרדו מינית או אחרת, להתלונן על כך ובמקביל פעלתי לטיפול חסר פשרות במי שנמצא אשם. כל תלונה של חיילת או חייל, בדבר הטרדה מינית, נבדקה לעומקה. אמרתי רבות בעבר עד כמה תרבות של יחסי מין תחת יחסי מרות, הינה הרסנית לחוסנו המוסרי של צה"ל ועל כך אני עומד גם הבוקר".

השר שטרן דחה את הטענות בשיחה עם כתב הצינור ואמר כי "אין דברים כאלה בעולם. אין אפילו אירוע אחד שאני מכיר, ואני בטוח שיכולים להיות כאלה עכשיו שימציאו. אם אתה אומר שקראתי להם לחדר, גם למטריד וגם לו, אז כן טיפלו בעניין, יכול להיות שהטיפול היה לא טוב". 

בנוסף פורסמה בתוכנית תגובה רשמית מלשכתו: "כל תלונה על הטרדה מינית תמיד נבדקה על ידיו. בצה"ל יש מנגנון תלונה באמצעות קצינות הח"ן, היום יוהל"ן, שפועלות במקביל, ובנוסף השר פעל תמיד וגם היום לטיפול בפונות ובפונים. המקרה המתואר לא זכור לשר שטרן".

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm.