שר הבינוי והשיכון זאב אלקין שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103fm והתנער מהדברים שאמר השר אלעזר שטרן בנוגע לגריסת תלונות אנונימיות בזמן ששירת כראש אכ"א: "הוא כשל בלשונו, אי אפשר לגבות אמירה כזו". בהמשך, סיפר על היוזמות השונות מטעם הממשלה שמטרתם לעצור את עליית המחירים בשוק הדיור, בהן האפשרות להגדיל את מס הרכישה למשקיעים. 

בפתח דבריו אמר השר: "הבעיה של הירידה בהיקף הבנייה איתה פתחנו את הקדנציה, נוצרה בירידה בהיקף השיווקים והתחלות בנייה בשנתיים האחרונות, גם בגלל משבר הקורונה וגם בגלל המשבר הפוליטי, המדינה בהיעדר התקציב לא קידמה תשתיות שמלוות את הבניייה, ולכן ראשי הרשויות הפסיקו לתת אישורים לשיווקים. כשלא בונים מספיק המחירים עולים".

הוא הוסיף: "במסגרת התקציב הזה, עשינו צעדי חירום כדי להתמודד עם התופעה, הבטחנו תקציבים משמעותיים גם במשרד החינוך וגם במשרד התחבורה לטובת תשתיות לשכונות חדשות, מה שאפשר עכשיו לנו לשכנע ראשי רשויות לשחרר שיווקים".

בהמשך התייחס למחירי הדיור ואמר: "עליית מחירים לא תעצר בן רגע, ברגע שמדובר על כמות התחלת בניות נמוכה. אך השנה תהיה שנת שיא בכמות השיווקים בישראל, יותר מאשר בממשלה של 2015-2019. עושים את זה דרך מתן כל התקציבים לתשתיות, דרך שיח וסיוע לראשי ערים שמביאים אותם לשחרר שיווקים. ראש רשות צריך לתת היתרים לבנייה, בלעדיו אין בנייה, ולכן אין טעם לשווק אם הוא לא מסכים לכך. אין דרך אחרת, אלא לפי כללי החוק".

הוא סיכם: "בסופו של דבר, אין מנוס, צריך ללכת על שורה של צעדי חירום, חלקם בחוק ההסדרים וחלקם תוצאה של הסיכומים התקציביים שעשינו וייכנסו לתוקף כשנאשר את התקציב. הבנו שאי אפשר לחכות עד שבאופן הדרגתי ההיצע ישיג את הביקוש. זוגות צעירים צריכים לקנות דירות כבר עכשיו, ואין סיבה שישלמו מאות אלפי שקלים יותר. הצלחנו לשכנע את האוצר להסדיר תוכנית של דיור מוזל בהיקף מאוד גדול, לגם באזורי מרכז ולא רק באזורי פריפריה, במסגרתה זוג צעיר שזכאי לסיוע בדירה, יקבל יכולת לרכוש את הדירה בהנחה של 300 אלף שקל". 

על הטענות לגבי העלאת המיסים הצפויה, בהם מס רכישה למשקיעים, אמר: "עם כל הכבוד להדלפות, עוד לא הוחלט על הצעדים באופן סופי. לגבי החבילה החדשה שאנו מכינים עם שרת האוצר ושרת הפנים, תצטרכו להתאזר בסבלנות. באופן כללי, ברור היום שקיימת בעיה כי ההיצע מוגבל מצד אחד, ומצד שני חלק גדול מהשוק הם משקיעים שבגלל אחוזי ריבית נמוכים מעדיפים להשקיע בנדל"ן, מה שתורם להעלאת המחירים. אני מסכים עם זה שבמצב כזה שההיצע הוא לא בלתי מוגבל, יש אינטרס שהתחרות בשוק תהיה בין הרוכשים האמיתיים, ולנסות לעודד את המשקיעים לא להתחרות עם הזוגות הצעירים על רכישת הדירה". 

על סערת השר אלעזר שטרן, שיופיע מחר בפני הוועדה למיוניים ציבוריים, אמר אלקין: "אני לא חבר בוועדה, זאת לא החלטה שאני צריך לקבל. אני חושב ששטרן הוא אדם עם הרבה זכויות, הוא כשל בלשונו ובוודאי במה שהוא אמר אצלכם, אי אפשר לגבות אמירה מסוג זה. אני מאוד מקווה שהוא לא נכשל במעשים ורק באמירות, אך אין לי דרך לקבוע את זה. יש כמה מועמדים ראויים ואני מניח שהוועדה תקבל את ההחלטה". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm