הוועידה העשירית של קבוצת הג'רוזלם פוסט נערכת היום (שלישי) במוזיאון הסובלנות בירושלים, בהשתתפות אישים בכירים, בהם ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג. הוועידה נערכת על רקע שינויים משמעותיים שחלו בתקופה האחרונה בתחומי העסקים, הכלכלה, הטכנולוגיה, הבריאות, המדע, התיירות, בטיחות המזון, הדת, הפוליטיקה והדיפלומטיה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס בנאומו לאיום האיראני, ומתח ביקורת על התנהלות העולם מול תוכנית הגרעין של טהרן: "אנחנו רואים כישלון של העולם בפעולה נגד איראן, לגדוע את זרועות התמנון שלה במזרח התיכון, לסגור את תוכנית הגרעין שלה. איראן מנצלת את חוסר הפעולה נגדה". 

לכתבה המלאה

ראש הממשלה נפתלי בנט, התייחס גם הוא לנושא האיראני, ואמר כי "שוחחתי עם מספר מנהיגים. עם הנשיא ביידן, הקנצלרית מרקל ואחרים. איראן מפרה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין. אנחנו לא נחכה, ואני מקווה שהעולם יטיל עליהם אחריות. "זה פתרון של שלום בנוגע לאיראן, אבל יש גם אחרים. אני אעסוק בכך בחודשים הקרובים".

לידיעה המלאה

נפתלי בנט בכנס הג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)
נפתלי בנט בכנס הג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)

שר האוצר אביגדור ליברמן דיבר בשיחה עם עורך הג'רוזלם פוסט, יעקב כץ, על התנהלות השרים בממשלה: "הממשלה מתפקדת, זה מה שחשוב. אין מאבקים בלתי פוסקים, אין עימותים פנימיים כמו שאנחנו היינו רגילים מתקופת נתניהו. פוליטיקה וקואליציות זה לא מועדון חברים קרובים, יש אינטרסים, אבל אין מאבקים. יש חיכוכים, אבל זו ממשלה מתפקדת ואף אחד לא מפריע לשני. שר הביטחון עוסק בביטחון, שר החוץ עוסק במדיניות החוץ ושר האוצר בנושאים הכלכליים. אין פה מאבקים, כמו בפעם הקודמת שבה היינו רגילים שראש הממשלה מתערב אצל כולם ומנסה להזיז את כולם ולהכתיב את המדיניות לכולם. פה זה להפך - נותנים גיבוי לכל שר בתחומו, עם כל העקיצות".

על האפשרות של העלאת מסים בשנים הקרובות, אמר שר האוצר: "אין לנו בעיה עם גירעון ומימון תשתיות. אנחנו מנסים באמצעות כל מיני צעדים פיסקליים לשנות את התנהלות הציבור. כרגע, שוק הנדל"ן רותח וצריך לקרר אותו. אם ננקוט צעדים גם זה לא כדי לגבות מיסים, אלא כדי לקרר. אותו דבר לגבי המיסים שהחלטנו להטיל על שימוש בפלסטיקים. שימוש בפלסטיקים בכלים חד פעמיים הוא פי ארבעה גבוה יותר מאשר באיחוד האירופי. חלק מהתנהלות הציבור משנים באמצעות כלים פיסקליים, זה לא כולל העלאת מיסים".

לידיעה המלאה

שר המשפטים, יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, התייחס להתפתחויות במפלגתו הקודמת - הליכוד, ולהודעה של ח"כ יולי אדלשטיין כי יתמודד מול נתניהו בפריימריז. הוא נשאל האם יש אפשרות שיצטרף לממשלת ימין, והשיב כי "אנחנו מחויבים להסכמים שעליהם חתמנו עם מפלגות אחרות. אני אקח אותך בחזרה אחורה - אם הליכוד יציב מועמד אחר זה יהיה טבעי לשתף פעולה, לא רק עבור תקווה חדשה, אלא גם בשביל מפלגות אחרות. עם מנהיגים אחרים הכל פתוח, במונחי אידאולוגיה אנחנו לא רחוקים מהם, לפני שהפכו למפלגה של אדם אחד. בעתיד, אם מישהו אחר, ואני לא מתערב כי זו בחירה של חברי הליכוד, הכל יהיה פתוח. אבל לא על חשבון ההסכמים שנחתמו בכנסת הזו. כאשר אדלשטיין אומר שלהמשיך עם נתניהו זה להבטיח שהליכוד יישאר באופוזיציה - אני חושב שהוא צודק. דיברתי על זה, נתניהו לא יוכל להקים ממשלה. ראינו את זה, ואני לא חושב שזה ישתנה".

לידיעה המלאה

שר המשפטים גדעון סער בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)
שר המשפטים גדעון סער בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)

שרת הפנים איילת שקד התייחסה בוועידה ליחסי הכוחות בקואליציה המשותפת עם מפלגות השמאל, על הלבטים בימים טרם הקמת הממשלה ועל חילוקי הדעות בעבודה היומיומית עם חברי הסיעות השונות. "אני לא יכולה לקדם את כל מה שרציתי", אמרה. 

שקד התייחסה תחילה להתלבטות ולקושי שלה להצטרף לממשלת האחדות: "השאיפה שלי הייתה ברורה, רציתי להקים ממשלת ימין, אבל הימין קיבל רק 59 מנדטים, וסמוטריץ' לא רצה לשבת עם הערבים. לא הייתה אלטרנטיבה אחרת. הממשלה הזו מגוונת, אני לא יכולה כל מה שרציתי לקדם. בהרבה נושאים אנחנו עושים עבודה טובה מאוד".

שקד הגיבה לפרסומים השונים אודותיה מצד האופוזיציה, בביקורת חריפה על כך שנכנעה לתכתיבי מפלגות הקואליציה ונכנסה לממשלה: "יש קמפיין אכזרי נגדי מאז שהממשלה הוקמה. אני לא יודעת אם היה קמפיין אגרסיבי כזה אי פעם. אני מאמינה שבסוף הציבור יראה את התוצאות". היא המשיכה: "אני מעולם לא הייתי חלק מקמפיין אנטי-ביבי. הייתי מוכנה לשבת עם הליכוד, דחפתי לממשלה כזו. עם זאת, אחרי שהקמנו ממשלה אנחנו צריכים לעבוד, אשמח אם חלק ממפלגות הימין שנמצאות באופוזיציה יצטרפו לקואליציה".

לידיעה המלאה

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן הפתיע בכנס כשטען בהתייחס לתוכנית הגרעין האיראנית, שהיא אינה קרובה יותר להשגת נשק גרעיני נאשר בעבר. "דברים מוזרים קרו באיראן, ואני לא יכול להגיב עליהם", אמר כהן. "לגבי הדברים שקורים היום, יש לי דעה שונה. אני חושב שבסוף היום איראן לא קרובה להגיע לנשק גרעיני כלשהו. היא לא קרובה יותר מאשר בעבר, וזה בזכות מאמץ גדול שעשינו. למיטב ידיעתי, ההצהרה שמצבה של איראן טוב יותר מאשר בעבר, אינה נכונה".

כהן התייחס לאפשרות שישראל תתקוף באיראן כדי למנוע ממנה השגת נשק גרעיני: "נצטרך לפתח יכולות שיאפשרו לנו להיות עצמאיים בשביל לעשות מה שישראל כבר עשתה בעבר בעיראק ובסוריה. אני חושב שהסכם הגרעין חייב להיות בסופו של דבר מנוסח לגמרי מחדש, ולא רק בנושא אחד".

יוסי כהן בוועידת הג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)
יוסי כהן בוועידת הג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)

גם הקורונה קיבלה במה בכנס, כשראש היחידה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התייחסה בשיחה עם מעיין הופמן לסוגיית חיסון הילדים. "אנחנו רוצים להחזיר ילדים לבתי ספר כדי לוודא שיש למידה פרונטלית, אבל הם אינם מוגנים. אנחנו יכולים לקבל החלטות נוקבות מאוד לגביהם. אנחנו יכולים לוודא שכל הקהילה מחוסנת בפועל, וזה יגן גם על הילדים. היו מספיק אנשים שחוסנו, אפילו אם ילדים לא התחסנו, כדי ליצור חסינות לעדר. היה לנו מצב של שליש מהאוכלוסייה שלא חוסנו, ועדיין ראינו את שיעור ההדבקות יורד".

"אני חושבת שנגיע לחסינות עדר", הוסיפה אלרעי פרייס, "אך עם הדלתא שיעור ההדבקות גבוה יותר, כך שהרמה הדרושה לחסינות העדר גבוהה יותר. אני מקווה שהדברים שקורים בבתי הספר עכשיו לא יורידו אותנו מהפסים". 

לידיעה המלאה

שרון אלרעי פרייס (צילום: מרק ישראל סלם)
שרון אלרעי פרייס (צילום: מרק ישראל סלם)

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, פתח את הכנס ודיבר על חזונו לירושלים. "אני מחויב לקחת את ירושלים לכיוון חיובי, ואנחנו נוקטים בצעדים משמעותיים לשם. אנחנו מתמקדים בשלושה תחומים: דיור, תעסוקה ותשתיות". 

אמירה מפתיעה סיפק היום היזם והנדבן היהודי סילבן אדמס, כשסיפר ששוחח אמש עם נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו על האפשרות לקיים במשרח התיכון את טורניר גביע העולם. לדברי אדמס הוא הציע לנשיא פיפ"א לקיים את המונדיאל בישראל ובשותפותיה להסכמי אברהם, איחוד האמירויות ובחריין. 

לידיעה המלאה

עם האורחים הנוספים נמנים אישים בכירים מישראל: שר הביטחון בני גנץ, שרת הפנים איילת שקד, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי, וראש המוסד לשעבר יוסי כהן. עם המשתתפים מחו"ל נמנים נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, מזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב מייק פומפאו, שר האוצר האמריקאי לשעבר סטיב מנושין, שגריר ארה"ב לשעבר בישראל דיוויד פרידמן, וג'וש גוטהיימר – חבר קונגרס מטעם מדינת ניו ג'רזי. בוועידה גם ישתתפו בכירים בעולם הכלכלה, ההייטק והבריאות.

הוועידה מתקיימת הפעם לצד הכנס הדיפלומטי המסורתי של הג'רוזלם פוסט וצפויים להגיע אליה 400-300 שגרירים, דיפלומטים, שרים, אנשי פרלמנט, נספחים צבאיים, יזמים ומובילי דעה. הוועידה תשודר לכל אורכה בשידור ישיר באתרים ג'רוזלם פוסט, וואלה! ומעריב אונליין.

שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן, השתתף גם הוא בוועידה, והתייחס  בין היתר ל"הסכמי אברהם" בעידן ביידן. "אני שמח שחיבקו את ההסכמים, אבל יש משהו נוסף והוא שהסכמי אברהם עוסקים ביחסים בין ישראל למדינות מוסלמיות, כאשר ארה"ב החזקה מפקחת ומעודדת. ארה"ב חזקה, לא רק ארה"ב, וזה לא יעזור אם ארה"ב תזוז מהבמה העולמית. ארה"ב תצטרך לשכנע מדינות נוספות. זה לא רק לומר שצריך לקדם את ההסכמים, ארה"ב צריכה להיות ארה"ב שהיא הייתה בממשלים הקודמים".

בהמשך דיבר בוועידה גם מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, מייק פומפאו, והתייחס לסוגיית הגרעין האיראני והשנוא הפלסטיני. כשנשאר האם אבו מאזן הוא פרטנר לשלום ענה פומפאו - לא. 

לידיעה המלאה

שגריר ארה''ב לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן, בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
שגריר ארה''ב לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן, בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)


מייק פומפאו בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מארק ישראל סלם)
מייק פומפאו בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מארק ישראל סלם)

ההחלטה לבחור בישראל כחממת הניסוי של חיסון הקורונה של ענקית התרופות שבבעלותו, לא הייתה מבוססת על "קשר רגשי", אמר היום (שלישי) מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בכנס העתידנות של הג'רוזלם פוסט. זאת, על אף היותו יהודי שמוצאו מסלוניקי שביוון, ובן לניצולי שואה.

בנאום שהועבר לכנס בוידאו, אמר כי "לישראל יש מקום מיוחד בליבי. היא לא רק מסמלת את התגשמותו של חלום, אלא עוגן יציב כדי שאנחנו וילדינו נרגיש בטוחים מפני הדברים שאירעו לנו בעבר". עם זאת, הדגיש מנכ"ל פייזר כי החלטתו למכור מספיק חיסונים לישראל הייתה מבוססת על החלטות קשות שהוחלטו בכובד ראש. "בהינתן התוצאות", הוסיף, "ההחלטות היו חכמות".

לידיעה המלאה

מנכ''ל פייזר אלברט בורלא בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)
מנכ''ל פייזר אלברט בורלא בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)