חבר הכנסת לשעבר ואיש 'יש עתיד', יעקב פרי, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103FM והתייחס לפרשת גריסת התלונות האנונימיות של השר אלעזר שטרן. "אינני חושב שזה תקין שקצין בצה"ל יגרוס חומר שמדבר אם זה על טוהר המידות ואם על נושאי אחרים", אמר פרי והוסיף "אני גם אישית מאוד לא אוהב את נושא המכתבים האנונימיים, מי שיגיש לי הארות או הערות על מינוי או מועמד טוב יעשה שיקבל את האומץ לב הציבורי ויאמר את זה באופן גלוי". 

"צריך לבדוק, לא לגרוס. בעניין הזה דעתי חלוקה על דבריו של אלעזר. הוא איש מאוד ראוי וערכי אבל בנושא הזה אני חושב שזה לא ראוי שתלונות שמגיעות גם אם במכתבים אנונימיים יגרסו, הן מחייבות בדיקה. ניקח את המקרה האחרון של ראש השירות שהתמנה אתמול, התלונה הייתה אנונימית אבל הוועדה בדקה וזיכתה אותו או גרסה שאין במכתב הזה או בתלונות האלה בכדי לפסול את מינויו וכך צריך לעשות", אמר. 



בהמשך, התייחס פרי גם לגיבוי שהעניק, יו"ר מפלגת יש עתיד השר יאיר לפיד, לשטרן וטען כי השיקולים של לפיד היו "לא רק מול שטרן והתפקיד אליו הוא מיועד אלא שלמות הקואליציה. ברגע שאתה מפטר שר וחבר חשוב ביש עתיד אתה גורם לזעזוע בקואליציה ואני מניח שיאיר הדבר הזה עמד בפניו או לפניו והוא החליט לסגור את הפרשייה בצורה בה הוא עשה. זו כמובן זכותו".

"יאיר עצמו אמר שאם היה מדובר בהטרדות מיניות הם היו נפרדים מאלעזר, כך שהוא בעניין הזה הוא היה נחוש. זה מעודד שיו"ר המפלגה שלך נותן לך גיבוי ומאמין לך. אם יש דברים בגו, אם זה בהטרדות מיניות ואם בנושאים אחרים צריך לטפל בזה לגופו של עניין. אני מעריך שהשיקולים היו יותר פוליטיים מאשר חבריים גרידא", טען. 

לדבריו, "בפניי לא מונחים כל השיקולים שהיו מונחים בפני יאיר ואני מקווה שהוא עשה החלטה נכונה. שאלתם אם אני בנושא הזה בעד או נגד הגריסה, הבעתי את דעתי ואמרתי שאני חושב שגם מכתבים אנונימיים מחייבים בדיקה יסודית על מנת שלא יסתננו לתפקידים בכירים אנשים לא ראויים".

יעקב פרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב פרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


כמו כן אמר חבר הכנסת לשעבר כי הוא אינו יודע אם הוועדה שאמורה למנות את יו"ר הסוכנות תטרח לבדוק את הטענות כנגד שטרן והאם זה יעיב על סיכויי מינויו. "אני מקווה שהגריסה של אותם מכתבים אנונימיים לא תהיה לו לרועץ אם כי אמרתי שאני לא חושב שכך היה צריך לנהוג", אמר. 

בסיום התייחס פרי גם לטענות העולות כנגד לפיד והדרך בה הוא מנהל את המפלגה, ואמר כי "אין ספק שיאיר מתנהג ועוסק על פי קריטריונים ערכיים שלו ועל פי שיקולים שלו. לפעמים אפשר לבקר את זה, לפעמים אפשר להבין את זה אבל הוא יו"ר המפלגה ויש עתיד אמנם יש מוסדות אבל הם לא מוסדות אפקטיביים כמו במפלגות דמוקרטיות אחרות ובסופו של דבר הוא הפוסק, וכך נראים הדברים". 

"זה לשיקולו של הבוחר אם להמשיך לבחור במפלגה כזאת, אני הייתי חבר במפלגה לא סבלתי מעודף דיקטטורה או הפרעה בתפקודי לכן אני חושב שזה אפשרי. אפשר כמובן לבקר את זה", סיכם. 

"יש עלייה בטרור והיחלשות דרמטית של הרשות הפלסטינית" 

בהמשך, התייחס פרי גם למינויו של רונן בר לתפקיד ראש השב"כ ואמר כי "רונן הוא לוחם, לוחם אמיץ, פיקד והשתתף בהרבה מאוד מבצעים ביו"ש ובעזה, ועשה את הדברים בצורה הטובה ביותר. הוא 28 שנה בשירות, רכש ניסיון מקצועי, מודיעיני וארגוני. עומדות בפניו משימות לא פשוטות מעבר לעניין האילמות במגזר הערבי שעדיין לא הוכרע הוויכוח האם שירות הביטחון ישולב במאבק הזה". 

לדבריו של פרי שכיהן כראש השב"כ בעברו, "יש עלייה מסתמנת בפעולות טרור ביו"ש, המצב הכלכלי והכללי ברצועת עזה מחייב הרבה עוד תשומת לב כך שאין מה לדאוג ידיו תהיינה עמוסות עבודה ומשימות. הוא איש בהחלט עצמאי, נחוש, בעל מקצוע, ואני מניח שהוא יגיד את דברו כשיצטרך להגיד". 

ראש השב"כ החדש רונן בר נחשף לראשונה. צילום: שלומי גבאי, וואלה!

בהתייחסו לאירוע הלילה, במהלכו לוחם מג"ב נפצע במהלך פעילות של לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל לפינוי אוהל בשטח צבאי סגור סמוך ליישוב יצהר, אמר פרי כי "לשירות ישנם הכלים להתמודד גם עם טרור יהודי וגם עם טרור פלסטיני ואני בטוח שהוא יעשה זאת בכישרון רב. אני מקווה שגם האירועים האחרון הקודמים יטופלו בצורה נכונה, דמוקרטית ויעילה". 

"יש שני צדדים למטבע, יש עלייה בטרור ובעשייה הפלסטינית וישנה היחלשות מאוד דרמטית של הרשות הפלסטינית שמאפשרת לגל הטרור מהצד הפלסטיני להתרומם וישנה התגובה היהודית כמו האירוע שראינו אתמול ואירועים אחרים", הוסיף. 

בסיום אמר ח"כ לשעבר כי שיתוף הפעולה בין רה"מ לראש השב"כ הוא קריטי והוסיף כי "רה"מ הוא הקברניט והוא המפקד של השב"כ וברצותו דברים יכולים לא להיעשות או כן להיעשות אבל כל ראשי הממשלות ללא יוצא מן הכלל נהגו בשירות בצורה ממלכתית ואפשרו לשירות לעשות את עבודתו ללא הקשרים פוליטיים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm