"אני לא יכולה לקדם כל מה שרציתי": שרת הפנים איילת שקד השתתפה היום (שלישי) בפאנל בוועידת הג'רוזלם פוסט בירושלים, והתייחסה ליחסי הכוחות בקואליציה המשותפת עם מפלגות השמאל, על הלבטים בימים טרם הקמת הממשלה ועל חילוקי הדעות בעבודה היומיומית עם חברי הסיעות השונות.

שקד התייחסה תחילה להתלבטות ולקושי שלה להצטרף לממשלת האחדות: "השאיפה שלי הייתה ברורה, רציתי להקים ממשלת ימין, אבל הימין קיבל רק 59 מנדטים, וסמוטריץ' לא רצה לשבת עם הערבים. לא הייתה אלטרנטיבה אחרת. הממשלה הזו מגוונת, אני לא יכולה כל מה שרציתי לקדם. בהרבה נושאים אנחנו עושים עבודה טובה מאוד".

איילת שקד (צילום: אבשלום ששוני)
איילת שקד (צילום: אבשלום ששוני)

בנוגע למפגשים שמנהלים חברי כנסת ושרים מהקואליציה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, אמרה שקד: "זו ממשלת אחדות, יש ימין ושמאל, וכולם יכולים לחיות ביחד. הם יכולים לבקר, זו מדינה חופשית. כשהקמנו את הממשלה הסכמנו שהנושא הפוליטי עם הפלסטינים לא ייפתר. הערכים שלי אותו הדבר - אני נגד מדינה פלסטינית וזה ברור לכל שותפינו בממשלה".

היא הוסיפה: "גם ראש הממשלה נגד מדינה פלסטינית. אנחנו לא מתמודדים עם העניין הזה, יש נושאים רבים אחרים להתמודד איתם כמו איראן למשל. כולנו מסכימים שבשלב זה אין אפשרות לפתור את הקונפליקט. אפשר לנהל אותו, אבל לא לפתור אותו. כשהייתי בדובאי שאלו אותי על זה וקיבלו את התשובה שלי. החברות בין ישראל ואיחוד האמירויות לא קשורה לפלסטינים. אנחנו יכולים לחיות בלי לפתור את הסכסוך".

כשנשאלה על מצב בו ממשל ביידן לוחץ על התקדמות המגעים עם הפלסטינים ענתה שרת הפנים: "זה לא בעדיפות העליונה אצל ביידן. בישראל אומרים שאי אפשר לפתור עכשיו את זה. לארה"ב יש את סין, משבר האקלים ונושאים אחרים, והנושא הפלסטיני לא בעדיפות מבחינת ביידן".

איילת שקד (צילום: אבשלום ששוני)
איילת שקד (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמרה כי "הנשיא מכבד את העובדה שאנחנו הקמנו ממשלה מגוונת, ושאנחנו מפלגת ימין שלא תשנה את ערכיה. לבנט ולביידן הייתה פגישה נהדרת, למרות שלא הסכימו על הנושא. גם לבנט וא-סיסי הייתה פגישה מצוינת, למצרים יש את האינטרס שלה באזור. אנחנו יכולים לשתף איתה פעולה בלי לעסוק כל הזמן בפלסטינים".

על יחסי הכוחות בקואליציה השברירית אמרה: "הממשלה עובדת, הממשלה יציבה. תנו לנו זמן לעסוק בנושאים הדחופים, אנחנו עומדים להעביר תקציב בעוד שלושה שבועות. לא העבירו פה תקציב שלוש שנים. ראשי הערים צריכים את הכסף כדי להפעיל את הערים. בואו נתמקד באתגרים". על השאלה מדוע לדעתה שותפיה לממשלה לא סומכים עליה, השיבה שקד: "תשאלי אותם".

"התנהל נגדי קמפיין אכזרי"

שקד הגיבה לפרסומים השונים אודותיה מצד האופוזיציה, בביקורת חריפה על כך שנכנעה לתכתיבי מפלגות הקואליציה ונכנסה לממשלה: "יש קמפיין אכזרי נגדי מאז שהממשלה הוקמה. אני לא יודעת אם היה קמפיין אגרסיבי כזה אי פעם. אני מאמינה שבסוף הציבור יראה את התוצאות". היא המשיכה: "אני מעולם לא הייתי חלק מקמפיין אנטי-ביבי. הייתי מוכנה לשבת עם הליכוד, דחפתי לממשלה כזו. עם זאת, אחרי שהקמנו ממשלה אנחנו צריכים לעבוד, אשמח אם חלק ממפלגות הימין שנמצאות באופוזיציה יצטרפו לקואליציה".

היא הוסיפה: "תסתכלו על הקורונה, הרבה חברי אופוזיציה צעקו שנוביל לסגר ותהיה קטסטרופה, ובסוף הצלחנו להשאיר את הכלכלה פתוחה. אני מאמינה שהציבור יידע איך להעריך פוליטיקאים שעובדים בשבילם ולא רק צועקים נגד אחרים".