"ישראל אינה כובשת": מזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב, מייק פומפאו, דיבר היום (שלישי) בוועידת הג'רוזלם פוסט בירושלים, והתייחס לסכסוך הערבי-פלסטיני בצל ההתחמשות הגרעינית של איראן. הוא התייחס גם לאפשרות של פעולה צבאית אקטיבית נגד הרפובליקה האסלאמית במידה ותמשיך את מירוץ החימוש שלה.

"שקר הכיבוש מאפשר לאויבי ישראל לפעול באגרסיביות נגד ישראל", אמר פומפאו. "קידום ההטעיה הנפוצה הזו הפכה לנשק העיקרי נגד ישראל בדור שלנו. השורה התחתונה היא שכיבוש הוא מושג חוקי שלא חל על ישראל. ואולם, במונח הזה נעשה שימוש לרעה בכוונה". עוד אמר כי בתקופתו עבד קשה על ייצוב ה"כאוס" לדבריו ששרר במזרח התיכון: "המצב שירשתי עם כניסתי לממשל היה כאוס. העובדה שישראל ריבונית היא לא רעיון שלי, זו עובדה היסטורית וחוקית".

"אני רוצה לחזור לשורה התחתונה - ישראל אינה כובשת", הוסיף. "למאות אלפי יהודים ונוצרים יש סיבה לגיטימית לחיות כאן. בשנים האחרונות ראינו את גזל הריבונות של היהודים".

כשנשאל על הסיכוי להגיב בצורה צבאית לאיומים האלו, אמר המדינאי: "זה סיכון הניעה. הסיכון הוא ששמים אומות במקום שבו הם תקועות עם כלי אחד - הכלי הצבאי. אני מתפלל שלא נדחוף את ישראל למקום כזה. אני מקווה שאם העולם יצטרך למנוע מאיראן נשק גרעיני - ארה"ב תהיה שותפה לזה". הוא סיכם: "אני מקווה שלא נגיע לפעולה צבאית. מעולם לא התכוונו לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני במשמרת שלנו".

על פתיחת קונסוליה לפלסטינים בירושלים: "זה רעיון נורא. זה לא חוקי על פי החוק האמריקאי. אנחנו לא מציבים שגרירות וקונסוליה באותה עיר. המסר שזה יעביר לפלסטינים שמדכאים את בני עמם יהיה רע. אנחנו לא רוצים שהם יחשבו שארה"ב נייטרלית בין מדינה כמו ישראל לבין משטר דיכוי כמו בגדה המערבית".

"אין היגיון בהתנהלות מול איראן"

גם שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן, דיבר בפאנל על החזרה להסכם הגרעין עם איראן, על מצב התיירות ויחסי השכנות עם מדינות המפרץ מאז הסכמי אברהם, ועל גישתו של הממשל החדש בבית הלבן להרחבתם של ההסכמים ההיסטוריים לעוד מדינות.

שגריר ארה''ב לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן, בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
שגריר ארה''ב לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן, בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)

על הנושא האיראני, והחזרה להסכם הגרעין אמר השגריר לשעבר: "יש כאן חישוב בינארי. יש שני מצבים בעלי היגיון - או מקסימום סנקציות ולחץ כדי לוודא שאיראן לא מפתחת נשק גרעיני או הסכם, אבל לא ההסכם שהיה, שיסיר את האיום הגרעיני. אנחנו כרגע לא נמצאים באף אחד מהמקומות האלה. אנחנו לא מפעילים לחץ מקסימלי ולא בהסכם שמסיר את האיום. אין אפשרות להיות הרבה זמן במקום הזה. אין פה נתיב עם היגיון. אנחנו באזור אפור ללא היגיון עבור ארה"ב ושאר העולם".

"אני חושב שהדרך שבה ישראל מכבדת את כל הדתות והאמונות בירושלים - זה סיפור שלא סופר כפי שהיה צריך לספר. אנשים צריכים לבוא ולראות את זה. יש לנו טיסות עכשיו מדובאי, אבו דאבי, ממנאמה, כולן מגיעות לתל אביב. אני באמת מנסה לעודד תיירות מוסלמית". פרידמן הוסיף: "כשאתה מדבר עם אנשים מוסלמים על ירושלים, הם לא מדברים על רחוב יפו או בן יהודה, אלא רק על מסגד אל אקצא. אני חושב שבישראל עושים עבודה טובה בלכבד את האתרים הקדושים של העולם המוסלמי, וזה יכול להגדיל את האמון בין ישראל למדינות השכנות".

על התנהלות ממשל ביידן בנושא הסכמי אברהם אמר פרידמן: "אני שמח שחיבקו את ההסכמים, אבל יש משהו נוסף והוא שהסכמי אברהם עוסקים ביחסים בין ישראל למדינות מוסלמיות, כאשר ארה"ב החזקה מפקחת ומעודדת. ארה"ב חזקה, לא רק ארה"ב, וזה לא יעזור אם ארה"ב תזוז מהבמה העולמית. ארה"ב תצטרך לשכנע מדינות נוספות. זה לא רק לומר שצריך לקדם את ההסכמים, ארה"ב צריכה להיות ארה"ב שהיא הייתה בממשלים הקודמים".