בתום פגישה טרילטרלית: שר החוץ יאיר לפיד קיים הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים יחד עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, ושר החוץ של איחוד האמירויות, השייח עבדאללה בן זיאד.

במהלך ההצהרה התייחס בלינקן לסוגייה הפלסטינית ואמר כי "הנשיא הבהיר שפתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר". על הסכמי אברהם הוסיף: "יש לנו מספר צוותי עבודה משותפים לישראל ולאמירויות על מים, חקלאות, ועוד". 

לפיד אמר כי "לפני מספר שבועות פגשתי בבחריין את המלך בארמונו, איש עסקים אמריקאי, ויהודי שמחזיק בבית כנסת, ושלושתם אמרו 'אני לא מאמין שזה קורה'. והם טעו, כי דברים כאלה קורים כי אנשים האמינו". 

"הערכים המשותפים שלנו מבוססים על סובלנות דתית, מלחמה בטרור, קדמה כלכלית וטכנולוגית. זו לא ברית בין יהודים וערבים אלא בין אזרחי העולם שרוצים להילחם במשבר האקלים ובבעיות הנוספות", הוסיף. לדבריו, לישראל יש את הזכות והחובה להגן על עצמה.

על הסוגיה הפלסטינית אמר: "המטרה שלנו היא לעבוד מול הפלסטינים ולוודא שלכל ילד באזור יהיה העתיד הטוב ביותר". בנוסף, התייחס לגרעין האיראני: "כל יום שחולף מקרב את איראן לפצצת אטום. האיראנים ממשיכים לרמות את העולם ולהתקרב לפצצה".

לפיד הוסיף: "במרכז הביקור שלי כאן עומדת הדאגה מהמירוץ של איראן ליכולת גרעינית. איראן הופכת למדינת סף גרעינית. כל יום שעובר, כל גרירה נוספת של המשא ומתן, מקרבת את איראן לפצצה".

יאיר לפיד (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
יאיר לפיד (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)

"ישראל שומרת לעצמה את האפשרות והזכות לפעול מול הגרעין האיראני בכל רגע, בכל מצב ובכל דרך. זו אינה רק זכותנו, אלא חובתנו. איראן הודיעה פומבית שהיא רוצה למחוק אותנו מעל פני האדמה. אין לנו שום כוונות להימחק", אמר.

עוד אמר כי "אנחנו כותבים פרק חדש בהיסטוריה. זו ברית של מתונים שעוסקת בחיים בתקווה באופטימיות בלהסתכל קדימה. אני מודה לשניכם על הברית הזו, על החברות, היא מעוררת תקווה בכל העולם".

גם השייח עבדאללה בן זיאד התייחס בפתח דבריו להסכמי אברהם: "בנינו גשרים בין שתי אומות מצליחות שמחויבות להתפתחות. אני מאמין שארה"ב אומרת לעולם שהיא רצינית לגבי שינוי הנרטיב באזור".

לטענתו, ככל שהברית האמירתית-ישראלית תהיה מוצלחת יותר, זה יראה לישראלים ולפלסטינים שזו הדרך הנכונה. בהמשך דבריו ציין השייח עבדאללה כי בכוונתו לבקר בישראל בקרוב. 

הפגישה בין בלינקן, לפיד והשייח עבדאללה (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
הפגישה בין בלינקן, לפיד והשייח עבדאללה (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)

בהמשך נשאל בלינקן על הסכם הגרעין עם איראן והשיב כי הזמן לממשו מתקצר, "ארה"ב מאמינה שהדרך הטובה ביותר היא דיפלומטיה, אך אנחנו לא רואים את רצונה של איראן לעסוק בכך". לדבריו, מדינתו תבחן את כל האפשרויות על מנת להתמודד עם איראן.

לפיד הוסיף: "המטרה המשותפת היא למנוע גרעין איראני בכל האמצעים, הנשיא ביידן אמר את זה בפגישה עם בנט. אם הדיפלומטיה תכשל אז אופציות אחרות ייבחנו. מרכז הביקור שלי פה הוא האופציות האחרות".

יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)

מוקדם יותר היום, אמר בכיר במשרד החוץ האמריקאי בתדרוך לכתבים לקראת הפגישה, כי בלינקן יבקש מלפיד להגביל את המעורבות הסינית בכלכלה הישראלית. "כמו שהעלינו מול כל השותפים שלנו, נעלה את הנושא של סין ונהיה כנים לגבי הסיכונים שטמונים בהשקעות סיניות", אמר הבכיר. "ארה"ב רואה בסין מתחרה שמאתגרת את הסדר העולמי".

אתמול, נפגש לפיד עם יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי. לפיד אמר לפלוסי במהלך הפגישה: "אני מודה לך על הפגישה החשובה הזאת. את ידידה גדולה של ישראל ואני יודע כמה חשובים לך היחסים המיוחדים בין שתי המדינות שלנו. כולנו יכולים וצריכים להתאחד סביב הרצון להרחיב ולהעמיק את מעגל השלום".