שר התפוצות נחמן שי, שכיהן בעבר כדובר צה"ל, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב־103fm על הסערה שעורר חברו לממשלה אלעזר שטרן כשסיפר שנהג לגרוס תלונות אנונימיות כשהיה ראש אכ"א, והעריך כי הפרשה רחוקה מסיומה: "אני מניח שלפיד לא מיצה את העניין, יכול להיות שיהיו התפתחויות בנושא הזה". 

בפתח דבריו אמר השר שי: "אני חושב שתלונה אנונימית היא אולי קצת בריחה או התחמקות כי אדם מסרב להציג את שמו אבל היא כלי לגיטימי במאבק בשחיתות, בעבירות או חשד לעבירות וכן הלאה. ודאי שעבור התקשורת זה כלי עבודה, דרך תלונות אנונימיות אפשר להגיע למעשי עבריינות ולכן אני חושב שהוא שגה.

הוא הדגיש: "לא משנה איזה סוג של תלונות הוא גרס, הוא אומר שגרס רק בתלונות מסוג אחד וטיפל בתלונות על הטרדה מינית, אין לי סיבה לא להאמין לו אבל אי אפשר להתעלם מהתלונות האלה ונכון עשתה הוועדה הציבורית שבדקה את מועמדותו של ראש השב"כ והתייחסה לתלונה האנונימית, אי אפשר להשאיר תלונה אנונימית תלויה באוויר".

הוא חזר והדגיש: "תלונות אנונימיות הן חלק בלתי נפרד מהחיים הציבוריים. צריך ללמוד מה תוכנן ולבדוק ובשום פנים ואופן אסור להתעלם. הגריסה היא עניין טכני, התלונות האלה חשובות לניקיון הציבורי של כל אדם שבחר בדרך הזאת, כמוני ואחרים שהוא משרת ציבור".

כשנשאל האם שטרן חשף תרבות ארגונית בצבא שהעדיפה לגרוס מאשר לחקור אמר שי: "אני לא זוכר שגרסתי והייתי מקבל כל מיני תלונות ומכתבים ותמיד התייחסנו אליהם ברצינות. לא זוכר אם גם על הטרדות מיניות אבל זה לא משנה, הטרדות מיניות הן לא רק בצבא, 6 ניצבים עפו מהמשטרה אחרי שהתברר שהטרידו בצורה כזו או אחרת. אני לא גרסתי תלונות משום סוג, תמיד התייחסתי אליהן ברצינות. ברור שבחלק מן המקרים אנשים מנסים ללכלך מתחרים שלהם או לפגוע בקידום, מה זה חשוב? צריך לבדוק את העניין לגופו".

כשנשאל האם לדעתו שטרן ראוי להמשיך לשבת בממשלה אמר: "הוא כבר שילם, השלב הבא בחיים הפוליטיים הציבוריים שלו אליו הוא כיוון נסגר בפניו, זה עונש. הוא ישקול בעצמו את צעדיו. אני מאמין שמפלגת יש עתיד גם יאיר שעמד תמיד על קוצו של יוד בהתנהגות של השרים וחברי הכנסת שלו בצורה קפדנית, ואלעזר עצמו, שאני מכיר אותו מקרוב וחושב שהוא אדם ראוי, אם הוא יחליט שהקריירה הציבורית שלו הסתיימה הוא יקבל את זה. אני משאיר את ההתלבטות שלו לעצמו".

כשנשאל האם לפיד פעל נכון כשגיבה את שטרן אמר: "בשלב הראשון בד"כ שומעים את דברי האדם המעורב ולוקחים זמן לחשוב על כך. יכול להיות שהוא שכנע את יאיר בשיחה אישית ביניהם בדברים שהוא לא אמר בצורה ציבורית. אני מניח שיאיר יחזור ויקיים התייעצויות והם יחליטו על השלב הבא. אני חושב שיאיר לוקח זמן כדי להעריך את הנושא הזה בצורה יותר עמוקה גם באופן ציבורי וגם בנוגע לאלעזר. יכול להיות שיהיו התפתחויות בנושא הזה ואני מחכה לשמוע ממנו".

איזה התפתחויות צפויות?
"לפיד נסע מיד לאחר מכן לוושינגטון, אני מניח שהוא יחזור ויעשה בעצמו הערכת מצב. אני אומר באחריות, גם מתוך היכרות עם יאיר ולפי האווירה הציבורית בישראל, שהיום אווירה מחייבת והאוזניים של לפיד מאוד מחודדות והשמיעה שלו טובה אני מניח שהוא לא מיצה את העניין, אני מניח שבשובו לישראל הוא יתייעץ. הוא מאוד רגיש להלכי רוח ציבוריים, נהנה לא במקרה מתמיכה ציבורית רחבה, המפלגה שלו היא המפלגה המובילה בגדול בגוש שלנו ולא במקרה, אנשים תומכים במי שהם חושבים שהוא ראוי. אני חושב שיהיו התפתחויות, אני לא יודע אם זה יסתיים במקום בו זה הסתיים".

"אין סיבה לא להאמין לקולט אביטל, זה טלטל אותי מאוד"

בהמשך, הגיב השר שי לחשיפתה של קולט אביטל בדבר הטרדות מינית שחוותה על ידי מנהיג מפלגת העבודה לשעבר שמעון פרס: "אנחנו 25 שנה אחרי מה שקרה אין לנו שום דרך לשאול היום את פרס האם הוא חרג מכללי ההתנהגות הראויים אין לי סיבה לא להאמין לקולט, היא אישה ראויה, תיארה סצנות מכוערות ואיומות שהתרחשו בחייה ופליליות. חבל שלא ידעה באותה העת לומר את הדברים האלה".

לא היה לה את הכוח.
"אז תודה לאל ותודה להרבה נשים אמיצות וגברים יחד איתם, אני חלק מהרצון לנקות את הזירה הציבורית מאירועים כאלה".

כשנשאל האם הגילוי ערער אותו אמר: "מאוד, מטלטל אותי מאוד, ודאי אבל לא רק היום, אנחנו כמה שנים נמצאים בעיצומה של תקופת ה-METOO, אני שמח שהדברים עולים על פני השטח, מטופלים אפילו אם בדיעבד, נשארים על סדר היום ומכתיבים לכל אדם ואישה שנכנסים לזירה הציבורית כללי התנהגות שונים לגמרי ממה שהיה בעבר".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm