שליח האיחוד האירופי וסגן הממונה על יחסי החוץ אנריקה מורה, המתאם את המגעים על הסכם הגרעין עם איראן, נועד אתמול בטהרן עם סגן שר החוץ עלי באגרי, שמונה כראש המשלחת החדש של איראן לשיחות - אם וכאשר יתחדשו - בווינה, בירת אוסטריה. השניים סיכמו להמשיך את השיחות ביניהם בימים הקרובים בבריסל.

מורה אמר כי העלה בשיחות את הדחיפות של חידוש השיחות בווינה. “חיוני להמשיך בשיחות מהמקום שבו נעצרו ביוני, כדי להמשיך בעבודה הדיפלומטית”. לדברי גורמים אירופיים, מדובר ב”ביקור קריטי ברגע קריטי, כשהשגת ההסכם הפכה יותר קשה”. באגרי אמר כי העלה, בראש ובראשונה, את נושא “הסרת הסנקציות מארצו”, והגדיר את השיחה עם מורה כ”שיחת המשך שהתמקדה גם ביחסים הדו־צדדיים ובשאלת אפגניסטן”.

בתוך כך יוצא בינתיים רוב מאלי, השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן, לסיבוב שיחות בסעודיה, קטאר ואיחוד האמירויות בנושא תוכנית הגרעין של איראן והיחסים איתה, אך לא יבקר בישראל. יש לציין כי מאלי, שעמד בראש המשלחת האמריקאית לשיחות הבלתי רשמיות בז'נווה והיה ממעצבי הסכם הגרעין 2015, לא ביקר בישראל מאז שנכנס לתפקידו, גם אם נפגש עם בכירים ישראלים בארה"ב. מקור בכיר במחלקת המדינה אמר כי ישראל לא נכללת בתוכנית הביקור בגלל "מסגרת הזמן המוגבלת, אולם מאלי יבוא בקרוב לביקור בארץ".

לפני צאתו אמר מאלי כי קיימת אפשרות סבירה שאיראן לא תחזור להסכם הגרעין, "ולכן צריך לתאם דרכי פעולה עם ישראל ושותפים אזוריים אחרים". הוא הסביר כי לארה"ב מגיעים איתותים שלפיהם בכל יום שעובר נראה יותר ויותר שאיראן אינה מעוניינת לעמוד בהתחייבויות של הסכם הגרעין שנחתם ב־2015. "ארה"ב מאמינה שהדרך הטובה ביותר היא חזרה להסכם הגרעין, אך איראן לא יכולה לדרוש יותר בעסקה ולצפות לתת פחות", הוסיף. 

בהתבטאות פומבית ראשונה של ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, מאז נכנס לתפקידו, התייחס הקצין הבכיר לאיראן שלשום בטקס סיום קורס קציני מודיעין ואמר: "איראן פועלת להרחבת וביצור תוכנית הגרעין שלה ומעשירה היום אורניום בקצב והיקפים גדולים מאשר בעבר. היא ממשיכה לפעול בחתרנות ובטרור במדינות שונות במזרח התיכון, על מנת לאתגר את העליונות הישראלית". ראש אמ"ן הוסיף: "אנחנו נמשיך להצר את צעדיה של איראן, להסיג ולפגוע ביכולותיה".