אירועי יום הזיכרון הממלכתי לציון 26 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל נפתחו היום (שני) בצהריים בטקס האזכרה הממלכתי ״נר יצחק״, שמתקיים במשכן הנשיא. הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון בני גנץ, שופטת בית המשפט העליון ענת ברון, סגן יו״ר הכנסת איתן גינזבורג, יו״ר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, ראש המועצה המקומית תל מונד לין קפלן ומשפחת רבין. את דבר המשפחה מסר הנכד יונתן בן ארצי, שאמר כי 26 שנה לאחר הרצח "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד".

נשיא המדינה יצחק הרצוג היה הראשון שנשא דברים בטקס ואמר כי "בעוד חודשים ספורים ימלאו מאה שנה להולדתו של יצחק רבין. מאה שנה לצבר הראשון שהיה לראש הממשלה, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות, רמטכ״ל אחד מניצחונותיו הגדולים של צה״ל – מנהיג מזן אחר.

מאה השנים שחלפו מאז 1922 היו רבות משמעות לעם היהודי בארצו. אולי מאה השנים המכוננות בקורותינו בוודאי מאז חורבן הבית. וכן, במאה השנים הללו חווינו גם את הלילה הנורא ההוא, בכיכר מלכי ישראל. ליל הארבעה בנובמבר 1995. הלילה אשר לעד ייזכר כאחת מנקודות השפל והשבר המשמעותיות בתולדותינו".

על הלילה בו נרצח רבין, סיפר הרצוג: "לפני עשרים ושש שנה, בלילה הנורא ההוא, התיישבתי על ספסל אבן שהיה קרוב לפודיום הנואמים על מרפסת העירייה, בעצרת ההמונים בכיכר מלכי ישראל, כשבני הבכור נעם על ברכי".

יצחק הרצוג בטקס הזיכרון לציון 26 שנים לרצח רבין במשכן הנשיא (צילום: חיים צח, לע''מ)
יצחק הרצוג בטקס הזיכרון לציון 26 שנים לרצח רבין במשכן הנשיא (צילום: חיים צח, לע''מ)

"זה היה ממש כמה דקות לפני נאומו המיועד של ראש הממשלה יצחק רבין. רגע אחרי, יצחק התקרב והתיישב לידנו על הספסל בציפייה דרוכה שיקראו לו לנאום. הוא היה דרוך כמו קפיץ. חכך בידיו ובפניו מהרהר וחושב מה יכללו דבריו. מסוגר, ומרוכז", שיתף.

לדבריו, כשקראו לו לעלות הכיכר העיפה את השמיים עם מחיאות כפיים ותשואות וקריאות הידד, "לא אשכח איך הגיעו יצחק ולאה נינוחים ומוקפי אהבה ותמיכה לכיכר ההומה. לא אשכח איך חייכה לאה מאושר והרעיפה חיבוקים. לא אשכח את החיוך המבויש של יצחק".

"לא דמיינתי שהגאווה על ארגון העצרת תסתיים בשיברון לב ותדהמה על הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין מנהיג ישראל, בכיכר מלכי ישראל. לא דמיינתי שהגאווה תתחלף בחרדה אין קץ לעתידה של הדמוקרטיה הישראלית, שחוסנה לא יהיה עוד מובן מאליו לעולם", אמר. 

עוד הוסיף הנשיא כי "יום הזיכרון הזה נועד לצלצל באוזני כולנו, שנה אחר שנה לדיראון עולם, את משמעותו של רצח פוליטי במדינת ישראל הריבונית. הוא נועד להזהיר את כולנו, שוב ושוב, מפני הקיצוניות הנוראה אליה אפשר להגיע כשמחלוקות מהותיות ולגיטימיות עוברות צד והופכות לשנאה, שמלובה בהסתה בלתי פוסקת".

"הסתה ושנאה שברבות השנים הפכו קלות יותר לייצור, להבערה ובעיקר להפצה, לא מעט בזכות פלטפורמות דיגיטליות מודרניות. הרי לכולנו ברור היום שמהפיכת הרשתות החברתיות לא בהכרח מעניקה את הנופך הדמוקרטי של קולות מרובים, אלא לעיתים מקטבת, ומהדהדת מסרים של איבה", המשיך.

יצחק רבין ז''ל (צילום: פלאש 90)
יצחק רבין ז''ל (צילום: פלאש 90)

בהמשך דבריו, פנה הרצוג אל משפחת רבין: "מיכל ואני רוצים, לא רק בשם עצמנו אלא בשם העם בישראל כולו, לחבק אתכם ביום אבלכם. האבל על יצחק ולאה רבין זכרם לברכה הוא אמנם לפני הכול משפחתי, אבל כפי שאמרתי האובדן שלנו, כעם, כאומה, קשה מנשוא אף הוא".

הרצוג סיכם כי "אנחנו, נבחרי הציבור ומשרתיו הראשונים שמוטלת עליהם חובת המתינות, הזהירות וההרגעה. המילים שלנו ושל מקורבינו הן חומר הבעירה המהיר והחזק ביותר עבור פעילי המקלדת ובריוני השטח. המנהיגות שלנו משמעה אחריות. אחריות לשמור על ישראל מאוחדת ודמוקרטית אחריות על ניהול מחלוקות, קשות ככל שיהיו, ללא שנאה ובטח שללא אלימות". 

יצחק הרצוג מדליק נר זיכרון בטקס לציון 26 שנים לרצח רבין במשכן הנשיא (צילום: חיים צח, לע''מ)
יצחק הרצוג מדליק נר זיכרון בטקס לציון 26 שנים לרצח רבין במשכן הנשיא (צילום: חיים צח, לע''מ)

"אחריות על רגישות והכלה, על ראיית האחר - גם זה שאנו מתנגדים לדעותיו. על תפיסת זה ששונה מאיתנו כאדם, כאזרח, כשותף לחלום הישראלי שלנו. על הושטת יד ובניית גשר. על כבוד הדדי. אחריות למילוי המשימה אותה הטיל עלינו העם בישראל. אחריות לשלומה של החברה הזו על כלל אזרחיה. יהי זכרו של יצחק רבין ברוך ונצור בלב האומה לעד", הוסיף.

"השנה שלטון העם ניצח את שלטון היחיד"

אחרי הרצוג נשא דברים נכדו של רבין, יונתן בן ארצי, שאמר כי "יום השנה לרצח יצחק רבין מהדהד בלב של כל ישראלי. אצלנו, בני המשפחה שאהבו את יצחק ומתגעגעים אליו כל יום מחדש יום השנה מעורר מחשבות לא פשוטות על הניצחון הסוחף במלחמת ששת הימים שבמידה רבה הוביל את הנסיבות לרצח. את הניסיון לפתור את הסכסוך, על 70 שנים של לחימה, על שלוש שנים עם שלום".

הוא ציין כי "יום הזיכרון לרבין הוא לא יום השנה לאוסלו או להסכם עם הירדן, הוא יום אבל על רצח ראש הממשלה. לא אפתיע איש אם אומר שהשנים האחרונות היו קשות במיוחד. השנאה שהציפה את הרחובות, הפילוג שקרע את העם לגזרים אז הרים שוב את ראשו. הבזקים של ליל נובמבר 95 שבו להופיע בסיוטים של כולנו כאילו כל רגע זה יכול להיות שוב".

בן ארצי המשיך: "הסכנה היא אותה סכנה, אקדח של מטורף אחד שנישא לעיניי המון זועם ומושא. השנה לאחר שנים חשוכות של פחד ושיתוק עם ישראל פתח את עיניו. הרוח הישראלית ניצחה, שלטון העם ניצח את שלטון היחיד. קשה להאמין אבל גם יום הזיכרון הזה הפך ליום בו מנסים לייצר שני מחנות, הכל כדי לקטוף את פירות השיסוי.

26 שנים אחרי הלילה הנורא, אני יכול להביט בכם ולהגיד שתקופת האבל נגמרה. הבוקר אנחנו יכולים סוף סוף להמשיך הלאה. כרגע יש בממשלה חבורת אנשים שמייצגת את ההפך משלטון היחיד, נציגי כל קבוצות העם שפועלים יחד מבלי להתעלם מההבדלים והמחלוקות ודוחפים קדימה לעתיד טוב באמת".

"צירוף מקרים של פעם בעת הושיב את כולנו סביב אותו השולחן לפתרון אמיתי", המשיך נכדו של רבין. "יחד נפנה את תשומת הלב פנימה ונטפל באתגרים שעומדים לפנינו, יחד נפעל למשבר האקלים, הקורונה ומול האתגר החשוב מכל - איחוי הקרעים של החברה הישראלית. מהבית הזה השייך לכל חלקי העם אני מבקש לפנות אל מי שטרם הצטרפו אל המשא ומביטים על השינוי מצד הדרך", אמר.

"אתם כמונו מבינים שהרעיון ההזוי והמופרך שאדם אחד ניצב מעל המדינה ואזרחיה שייך לעבר. אתם מבינים שעם ישראל הוקיע מתוכו את תרבות השיסוי וההסתה. אני קורא לכולם - בואו לעבוד אצל הציבור, השלום בינינו הוא המחר", סיכם.

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה לדבריו של בן ארצי: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד? בדיוק ההפך. זה היחיד שהונה את העם כדי לגזול ממנו את השלטון".

חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) התייחס גם הוא לדבריו של בן ארצי, ואמר כי "מי שעדיין לא הבין מדוע נתניהו נמנע מלהגיע לטקס האמור, קיבלנו את התשובה. חבל לי שבני משפחתו של יצחק רבין ז״ל פוגעים בזכרו, אני די בטוח שזה לא תורם להנצחתו".

אירועי וטקסי הזיכרון לציון 26 שנים לרצח

בשעה 15:00 תערך בהר הרצל האזכרה השנתית ליצחק ולאה רבין ז״ל. הנשיא הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט יישאו דברים. את דבר המשפחה תישא דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז"ל. קדיש יאמר יובל רבין, בנו של ראש הממשלה הנרצח. רב צבאי יאמר "אל מלא רחמים" וחזן צבאי יקרא פרקי תהילים. הזמרת משי קלינשטיין תשיר את "שיר הרעות", שהיה חביב במיוחד על רבין.

בשעה 17:00 תכונס מליאת הכנסת לישיבת זיכרון מיוחדת במעמד נשיא המדינה, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ובני משפחת רבין. דברים יישאו יו"ר הכנסת מיקי לוי, ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר המשפטים גדעון סער. האירועים יינעלו הערב ב־20:00 בעצרת הנרות הגדולה, מיצג ייחודי והדלקת אלפי נרות נשמה בכיכר רבין. בנוסף, לרגל יום הזיכרון ה־26 לרצח רבין, המוזיאון הישראלי במרכז רבין פותח את שעריו לקהל הרחב וללא עלות, בין התאריכים 18 באוקטובר (י"ב בחשוון) ל־11 בנובמבר, בשעות 15:00־19:00.

כבר אתמול בערב התכנסו אלפי בני נוער למעגלי שיח בכיכר רבין בתל אביב, שנקראה על שמו לאחר הרצח. את האירוע שהפך למסורת שנתית קבועה ארגנה קואליציית "זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה" בהובלת תנועות הנוער. כל תנועות הנוער נטלו חלק באירוע, שהפך למסורת שנתית. "הגיעו בני נוער מכל הארץ ומכל הזרמים. הרצון הוא להציג את המאחד ולהדגיש את קדושת החיים", ציינו בתנועת הנוער העובד והלומד, שהובילה את האירוע הייחודי.

מעגלי השיח בכיכר רבין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מעגלי השיח בכיכר רבין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)


הפעם המוקד של מעגלי השיח שנפרסו בחלק הדרומי של הכיכר היה על "קדושת החיים" וההידברות למרות חילוקי הדעות. בין המשתתפים במעגלי השיח היו אנשי רפואה שעמדו בחזית המאבק בנגיף הקורונה, בהם פרופ' גילי רגב־יוחאי, ד"ר איתי פסח ופרופ' סיגל סדצקי.
בשני מעגלי שיח נוספים השתתפו בני משפחות של נספים באסון מירון. אחד ממעגלי השיח הוקדש למאבק נגד האלימות נגד נשים והשתתפה בו עדי גוזי, השכנה של שירה איסקוב שהצילה את חייה מהאלימות של בעלה לשעבר. מעגלי שיח נוספים התמקדו בצורך בהידברות ובשמיעת האחר, במאבק המשותף למען הדמוקרטיה וכן, בתוצאות הקטל בכבישים, האלימות בחברה וגל הרציחות בחברה הערבית.

דליה רבין, בתו של יצחק רבין, אמרה במהלך האירוע: "בחרתם השנה את נושא קדושת החיים ואין מתאים ממנו לאיש ולמקום. האיש הזה שמר שמירה קפדנית שלא תתבזבז אף טיפת דם אחת לריק. לכן ביקש גם להשיג את השלום. פה, במקום הזה, הייתה קלות בלתי נסבלת של רצח ראש ממשלה בכיכר העיר, ואני מקווה שלא נצטרך עוד לעולם לחזות ברצח כזה בכיכר העיר. לעולם, לעולם, לעולם".

גם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי התייחס ליום הזיכרון לציון רצח רבין: "חלק מהותי מרעיון הקמתה של מדינת ישראל הוא יצירת מקום בטוח לעם היהודי בארצו. מקום מוגן מפני אויבים חיצוניים על ידי צה"ל ומחוזק מבפנים על ידי ערכים משותפים וחזון משותף. בכל אלו ירה הרוצח שלוש יריות, שחשפו שפל ערכי ואובדן דרך יהודית וציונית".

גם במערכת החינוך מציינים את יום השנה ה־26 להירצחו של ראש הממשלה ושר הביטחון רא"ל במיל' יצחק רבין ז"ל באמצעות שורה של אירועי הנצחה, טקסי זיכרון, סדנאות מורשת, פעילויות חינוכיות, שיעורים, מפגשים חברתיים, דיונים ומעגלי שיח על דמותו, פועלו ומורשתו של רבין.

שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון: "אנחנו מחוייבים לחנך את על פי ערכי החברה הדמוקרטית ולעודד אתכם בני הנוער לקחת חלק פעיל ולהשפיע על עיצוב המדינה בשנים הבאות. רצח רבין הוא כתם בדפי ההיסטוריה של החברה הישראלית. לזכור את הלקח מאותו יום ארור ומהאווירה שקדמה לו – זוהי חובתנו כלפי עצמנו, כלפי ילדינו ולמען עתידנו בארץ הזו".