בהר הרצל נערכה היום (שני) בצהריים האזכרה השנתית ליצחק ולאה רבין ז״ל. הנשיא הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט נשאו דברים, בעוד שאת דבר המשפחה נשאה דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז"ל. קדיש אמר יובל רבין, בנו של ראש הממשלה הנרצח. רב צבאי אמר "אל מלא רחמים" וחזן צבאי קרא פרקי תהילים. הזמרת משי קלינשטיין שרה את "שיר הרעות", שהיה חביב במיוחד על רבין.

במהלך דבריה, הודתה דליה רבין לבנט והרצוג על דבריהם ואמרה: "היה שווה לסבול 26 שנים בשביל לשמוע כאן, ביום הזה, במקום הזה, את הדברים שלכם".

דליה רבין באזכרה בהר הרצל: "היה שווה לחכות 26 שנה" (צילום: ערוץ הכנסת)

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח את טקס האזכרה הממלכתי בדברים: "יש מנהיגים אשר חלוף השנים מאז לכתם רק מעצים את גודל חסרונם. יצחק רבין, גיבור ישראל, היה מנהיג שכזה. שנה אחרי שנה שאני ניצב כאן, בחלקת הקבר, ואיני מצליח להשתחרר מתחושת כאב, משום שלדעתי יצחק רבין היה מוכרח להיות דמות שיש עליה הסכמה הכי רחבה שיש ,קונצנזוס ישראלי".

"איך יכול להיות שרבין, שגדלנו עליו כגיבור, כמודל, כמנהיג צבאי ומדיני, שהיה נערץ על ידי ציבור וקהילות שונות ומגוונות, איך אותו, מכל האנשים הפכו אנשים נקלים, אזרחים ישראלים מן השורה, לבוגד?", אמר. "ברור לכולנו שהיה ויכוח על צעדיו המדיניים, אך אף ויכוח פוליטי לעולם לא מצדיק תיוג נורא שכזה. יותר מכך, אני טוען שזו הייתה נקודת השבר שבה הפסקנו כחברה להכיל מורכבות".

"מנהיגי המדינה והחברה הישראלית, מעצבי ומובילי דעת קהל, אחיי ואחיותיי, אזרחיות ואזרחי המדינה, אני מפציר בכם: הַשְׁמִיעוּ קול של מתינות, של פיוס, של הושטת יד וכבוד הדדי, העצימו את המשותף ולא את המפריד", קרא הנשיא. "אנו זוכרים, את השיעור שלמדנו כולנו, על סכנת השיסוי והפילוג. במקום הזה אנו זוכרים, כיצד לפני עשרים ושש שנים, נוכחנו כמה חלקלק המדרון המשתרע בין מילת נאצה למעשה מסוכן. לקליעים בגבו של מנהיג".

"אני מאמין שעלינו להשיב לעצמנו את היכולת להכיל מורכבות. עלינו לתקן את המעוות. יצחק רבין חייב לחזור ללב הקונצנזוס לא בגלל מותו, אלא בגלל חייו. לא רק נסיבות המוות של רבין צריכות לאחד אותנו, אלא גם מעשיו ודרכו", סיכם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה ליצחק רבין (צילום: מרק ישראל סלם)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה ליצחק רבין (צילום: מרק ישראל סלם)

אחריו עלה ראש הממשלה נפתלי בנט, שאמר: "ב-4 בנובמבר 1995 ישראל עמדה על סף תהום. זו לא הייתה הפעם הראשונה שהעם היהודי חיבל בעצמו. זו לא הפעם הראשונה שסיכנו את הריבונות בגלל עצמנו. הבית הראשון החזיק 80 שנה. בפעם השניה החזקנו 75 שנה. מעולם לא צלחנו את העשור השמיני. זו הפעם השלישית בהיסטוריה שהיהודים מקבלים הזדמנות להיות אדונים לגורלם - ולא נאבד את מדינתנו בשלישית". 

"פעמיים נתנו להזדמנות הזו להישמט מדינו. על כל אחד מאיתנו מוטל צו - לא לאבד את מדינתנו השלישית. הפעם עצרנו על סף התהום. יש דור ישראלי טראומטי שרצח רבין עיצב אותו ואת תפיסת עולמו.  טעויות העבר שהיה להן מחיר טראגי אסור שיישנו. מימין ומשמאל ביקשנו חשבון נפש. הלקח שלי, כמי שהיה איש צעיר, בשום מצב, לא משנה מהן הנסיבות, אסור לקרוע את העם. אסור לשרוף את הבית. אנשים אחים אנחנו".

"הכאב עדיין נוכח. יש עדיין מקום לכאב של כולנו: מי שחלם על שלום וחלומו התנפץ. מי שרצה להגן על א"י השלמה ונתפס כשותף לפשע. הנחמה היחידה ברצח הנורא הזה היא שהצלחנו להתעשת. עם חשבון נפש עמוק וקיום דיאלוג לקבלת האחר. כולנו זוכרים את יוזמות הפיוס שהחלו אז. גם יצירת שיח פתוח יותר. הרבה מן התהליכים הללו נולדו ב-4 בנובמבר 1995, הן הבשילו לדור יותר צעיר שהרבה יותר פתוח וגמיש מחשבתית".

ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס האזכרה ליצחק רבין (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס האזכרה ליצחק רבין (צילום: מרק ישראל סלם)

את דבר המשפחה נשאה דליה רבין. בפתח דבריה, היא הודתה לנשיא הרצוג ולראש הממשלה בנט, ואמרה: "היה שווה לסבול 26 שנים בשביל לשמוע כאן, ביום הזה, במקום הזה, את הדברים שלכם".

"בשנתיים האחרונות עברנו כולנו כמדינה וכחברה טלטלה כפולה - יחד עם המגפה עברנו משבר פוליטי עמוק של שלושה סבבי בחירות ללא הכרעה שהביאו לשיתוק של מערכות השירות הציבורי - ובראשן מערכת החינוך. ואם נביט היום במראה – נשקפת אלינו תמונה עג ומה של חברה חולה, אלימה שאימצה לעצמה שיח כל כך קשוח. השסעים העמיקו וסכנת פילוג הפכה לאפשרות קרובה".

"נראה כי כולנו מייחלים לריפוי ומרגישים כי באה השעה. הממשלה שנבחרה לאחרונה משקפת מחד את ריבוי הדעות השונות ומאידך את הגעגוע של עם ישראל בארצו להנהלה שלמרות הדיעות השונות בין מרכיביה - החליטה לפעול איתם ובתוכם ולנסות ולמצוא את המכנה המשותף הרחב שיאפשר כאן קיום של מדינה מסודרת והנהגה שמצייתת ללא עוררין לכללים הדמוקרטיים.

לא צריך לפחד ממחלוקות - מחלוקת עניינית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה. רק יש לנהל אותה באופן מאפשר הגון ופתוח. כל קול ראוי שיישמע. ולא עוד יבוא אדם מאמין שירגיש שמותר לקחת החוק בידיו ובאקדח שלוף!

דליה רבין (צילום: יהונתן ולצר/TPS)
דליה רבין (צילום: יהונתן ולצר/TPS)

בשעה 17:00 תכונס מליאת הכנסת לישיבת זיכרון מיוחדת במעמד נשיא המדינה, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ובני משפחת רבין. דברים יישאו יו"ר הכנסת מיקי לוי, ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר המשפטים גדעון סער.

האירועים יינעלו הערב ב־20:00 בעצרת הנרות הגדולה, מיצג ייחודי והדלקת אלפי נרות נשמה בכיכר רבין. בנוסף, לרגל יום הזיכרון ה־26 לרצח רבין, המוזיאון הישראלי במרכז רבין פותח את שעריו לקהל הרחב וללא עלות, בין התאריכים 18 באוקטובר (י"ב בחשוון) ל־11 בנובמבר, בשעות 15:00־19:00.

כבר אתמול בערב התכנסו אלפי בני נוער למעגלי שיח בכיכר רבין בתל אביב, שנקראה על שמו לאחר הרצח. את האירוע שהפך למסורת שנתית קבועה ארגנה קואליציית "זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה" בהובלת תנועות הנוער. כל תנועות הנוער נטלו חלק באירוע, שהפך למסורת שנתית. "הגיעו בני נוער מכל הארץ ומכל הזרמים. הרצון הוא להציג את המאחד ולהדגיש את קדושת החיים", ציינו בתנועת הנוער העובד והלומד, שהובילה את האירוע הייחודי.