מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לישיבת זיכרון מיוחדת לציון 26 שנה להירצחו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ובני משפחת רבין.

ראש הממשלה נפתלי בנט נשא דברים במליאה ואמר כי "כל מי שחווה את ליל הרצח לעולם לא ישכח את הרגע. באותו רגע בו נרצח רההממשלה ושר הביטחון רבין. הייתי בסרט קולנוע במרכז הכרמל, יצאנו מחשכת אולם הקולנוע אל חשכה ובלבול גדולים בהרבה. ירו ברבין, אמרו מסביב האנשים, ודהרנו הביתה ובדרך שמענו שרבין מת. הלם שאין מילים לתארו".

"רבין נרצח על ידי יהודי. רבין, שכנער ראיתי תמונתו באלובמי ניצחון שהייתי קורא על ניצחון ששת הימים. רבין שהוערץ כמפקד כמצביא. הבושה והמבוכה היו גדולות. קודם כל בגלל האיש שהיה ואיננו ידע לקחת אחריות על הצלחות וגם על כשלונות, כמו ניסיון חילוצו של נחשון וקסמן. לא האמנו שאפשר שיתרחש אצלנו במדינת ישראל דבר כזה. ב-26 השנים שחלפו מאז הארץ חזרתי הרבה פעמים אל הלילה ההוא בכיכר מלכי ישראל. אני מקווה שמאז הרצח כמה מסוכנת אלימות וכמה היא מהווה קו אדום מוחלט מובהק".

"אני מקווה שגם למדנו שאסור להשתיק ציבורים שלמים בחברה שלנו, אסור להכפיש ציבור שלם אם פרט מתוכו פשע או סרח. לא הימין רצח את רבין לא הדתיים רצחו את רבין יגאל עמיר רצח את רבין.אני בעיקר מקווה שלמדנו שאם חלילה נקום איש על רעהו וניתן לשנאה לחלחל ולחצוץ בינינו וניתן להכללות להשתלט על השיח נאבד חבריי את כל מה שיקר לכולנו וחלילה נאבד גם את המדינה שלנו. אנו רוצים שכל אזרחי ישראל ירגישו רצויים כל המגזרים בין שיש להם ייצוג בקואליציה ובין שאין, אתם רצויים, אנחנו ממשלה של כולם דואגים ואכפת לנו מכל אזרחינו", הוסיף בנט.

עוד טען ראש הממשלה כי "אנחנו הדור שרובו נולד בארץ, לוקחים את מדינת ישראל כמובן מאליו - היא לא דבר מובן מאליו, אנו חייבים כל פעם לא רק לפעול לביצור הביטחון כלפי חוץ אלא להבין שאיבדנו בעבר את הבית שלנו מבפנים. כשהרומאים הגיעו לירושלים היא כבר נחרבה, עשינו להם את העבודה. לא היה נעים להיות חובש כיפה בימים שאחרי הרצח ולכן החזרתי את הכיפה לראשי אחרי שנתיים שהייתי בלעדיה. חשבתי שזו תגובה ראויה למתקפה שהיתה באותה העת כלפי חובשי כיפות, שהרגישו שמאשימים אותם ברצח רה"מ".

נאום רה"מ בנט במליאה לזכר יצחק רבין, קרדיט: ערוץ כנסת



"הלקח הוא לא שצד כלשהו צריך לוותר על ערכיו בגלל הרצח. הרצח לא מוכיח את צדקת הדרך של אף צד. הלקח של הרצח צריך ללמד אותנו איך לנהל את הויכוח בין שמאל לימין ומה גבולות הגזרה. בשום מצב בשום תנאי לא מרימים יד איש על רעהו. הממשלה שהקמנו חבריי ואני מיישמת בעצם קיומה את שני הלקחים האלו ומביאה מסר ברור שמעצים את המשותף המחבר והמאחד בינינו", הדגיש בנט.

לפיד: "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר הם היום חברי כנסת ואורחים באולפנים"

לאחר דבריו של רה"מ, עלה ראש הממשלה החליפי, שר החוץ יאיר לפיד לנאום גם כן: "יש קו ברור בין רצח רבין לשנה האחרונה. שניהם חלק מהמאבק הישראלי הגדול. לא בין ימין לשמאל אלא בין אנשים שמאמינים בדמוקרטיה לבין אנשים שמנסים להרוס אותה. רבין לא נרצח בידי הימין, ימין אמיתי הוא דמוקרטי. הוא נרצח בידי מישהו שלא היה מוכן לקבל את הדמוקרטיה את העיקרון הדמוקרטי. אם מישהו אומר שהרוב לא קובע הוא לא במחנה הלאומי, הוא לאומן קיצוני ומסוכן ששונא את כל מי שלא חושב כמונול.אומנות קיצונית היא לא אהבת הארץ, היא סחיטה באיומים".

לפיד תקף בנאומו וטען כי "צאצאיו האידיאולוגים של יגאל עמיר יושבים היום בממשלה, אלמלא ממשלת השינוי הם היו היום שרים בממשלה". בשלב זה, ח"כ בצלאל סמוטריץ' התפרץ לדבריו, עד שיצא מן האולם. לאחר יציאתו, המשיך שר החוץ בנאומו: "הבחירות היו אם רוצים משטר דמוקרטי או רוצים לעבור למשטר פופוליסטי סמכותני וקיצוני, על זה היו הבחירות זו החחלוקה, לא ימין ושמאל אלא בעד ונגד דמוקרטיה, אלו שרוצים לאחד את העם מול אלו שרוצים לפרק אותו".

"הם קראו לנו שמאל שמאל, בגלל זה הם הפסידו. כי הם נתקעו בשפה של האתמול. הממשלה שלנו היא לא שמאל ולא ימין, היא ממשלה של אזרחי ישראל שהחליטו להציל את הדמוקרטיה. רבין לא היה שמאל הוא היה ביטחוניסט שהבין את הסכנה של מדינה דו לאומית, אולי צדק ואולי טעה, הדרך היחידה לברר את הצתשובה היא בקלפי, ראש ממשלה מחליפים בקלפי. עדיף שלוש מערכות בחירות משלוש כדורי אקדח. ההסתה היום מאוד דומה להסתה אז, אותם אנשים אומרים אותם דברים", המשיך השר.

עוד הוא הוסיף כי "לדמוקרטיה יש מחיר. הפרדת רשויות, בתי משפט חזקים, שמירה על זכויות אדם, בדמוקרטיה אמיתית התקשורת חופשית ומוגנת מהשלטון, שקרים והפחדות הם אויבי הדמוקרטיה. אדם שהולך לקלפי צריך לדעת את העובדות. העובדות הן שהבאנו לאולם הזה 61 אצבעות והקמנו ממשלה. אלו החוקים ככה זה עובד התברר שגם הדמוקרטים יודעים לעמוד על שלהם להאבק על עמדותיהם ולנצח. זו מורשת רבין".

"כמה דקות לפני מותו רבין אמר, "אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זה מה שעשינו. הגנו על עצמנו. זה לא חוג לנימוסים והליכות. החלטנו שאנחנו לא נשב בצד ונכתוב מאמרים מלומדים על סובלנות וליברליות בזמן שעל מדינת ישראל משתלטים כוחות של חשיכה אנטי דמוקרטית.רצח רבין היה התנקשות בדמוקרטיה הישראלית. בשנים האחרונות היה פה נסיון להתנקש בה באמצעים אחרים. מנענו אותו ברגע האחרון. מתוך מחוייבות. מתוך פטריוטיות, מתוך הבנה שמה שקרה אסור שיחזור.ואני רוצה להגיד לכוחות האנטי-דמוקרטים שמסתובבים בינינו. אנחנו פה להרבה זמן. אנחנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו לא מפחדים מכל הצעקות. יצחק רבין אמר, "בחרדה לא בונים מדינה." אנחנו יודעים מה הציווי שרבין הותיר לנו: להמשיך להיאבק ולהמשיך לנצח. יהי זכרו ברוך".

ח"כ איתמר בן גביר בתגובה לדברי לפיד: "לפיד וחבריו הופכים את יום השנה לרצח רבין לקרקס פוליטי. מי שתומך ברצח בכנסת, זה וליד טאהא ומאזן גנאים שיושבים איתם יחד באותה קואליציה".

נתניהו: "26 שנים השתמשו בטקסים לתקוף אותי, שמעתי וחרקתי שן"


אחרי לפיד, נאם גם יו"ר האופוזיציה, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו: "חיים נגדעו בידי רוצח נתעב, באחד הרגעים הטרגיים של עמנו ומדינתנו. 
אני זוכר את הפגישה הראשונה שלי עם רבין ב-74 ואחרי זה ב-76 שניחם אותנו אחרי אנטבה. יודע את כובד האחריות שהוא נשא על כתפיו ויודע לעצמי מה עבר בראשו ובליבו כשאישר ללוחמי צהל לטוס למשימת החילוץ בלב אפריקה".

נתניהו מנה את ההסכמות השונות לאורך השנים שהיו לו עם רבין ואמר בנושא ירושלים: "את זה צריך לומר היום בקול חד לידידתנו ארה"ב. יש להתייצב בתקיפות נגד כל ניסיון לפגוע במעמדה של ירושלים כבירתה המאוחדת של ישראל על ידי התפשרות על פתיחת הקונסוליה לפלסטינים. היא נסגרה. היא לא צריכה להיפתח שם".

"כמובן שהדבר החשוב ביותר הוא להמשיך למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ולעולם לא לוותר על עצמאות הפעולה שלנו נגד הגרעין האיראני. עלינו להיות מסוגלים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו – ברשות עצמנו ובמועד שנקבע בעצמנו. סכנת המוות רובצת לפתחה של עמים רבים. אני לא צריך לומר לכם שמאז ועד היום איראן הגבירה את תוקפנותה במזרח התיכון. להמשיך להיאבק נגד איראן גרעינית ולשמור על חופש פעולה של ישראל", המשיך יו"ר האופוזיציה.

עוד הוא טען: "רבין חתם על הסכמי אוסלו מתוך הנחה שערפאת ואש״ף יזנחו את מחויבותם להשמדת ישראל ויילחמו בטרור בצורה חסרת-פשרות. זה לא קרה. אני חשבתי שהדבר מחייב אותנו לא רק לשקול מחדש את ההסכמים הללו אלא גם לפעול לטובת מה שהאמנתי בו במשך שנים רבות -שאת השלום עם עוד מדינות ערביות רבות נשיג לא דרך רמאללה, אלא בציר 'עוקף רמאללה'.תמיד האמנתי שאם השלום עם מדינות-ערב יהיה תלוי בהסכמת הפלסטינים, לעולם לא יהיה שלום. יכול להיות שהם יהיו האחרונים ובטח לא הראשונים ואולי הם לא יבואו בכלל.אז למה לחכות, למה לתת להם וטו ולמה לשים  את השלום בידיים שלהם?".

"הסכמי אוסלו המחישו שלא ניתן להשיג שלום בר-קיימא על יסודות של תקוות בלבד – ובוודאי לא על בָּסִיס של תקוות-שווא.  תמיד האמנתי ששלום עושים עם אויבים – אבל רק עם אלה שמחליטים להפסיק להיות אויבים", המשיך נתניהו, כאשר בדומה לנאומו של שר החוץ, גם בנאומו נשמעו קריאות ביניים, הפעם מצידם של חברי הכנסת הערבים, אשר מנעו ממנו להמשיך בנאום.

נתניהו: "לא עושים שלום מדומה עם מי שמשתמשים בהסכם השלום לעשות סיבוב נוסף להמשך חיסולה של מדינת ישראל. אין דבר כזה קורבנות שלום, יש קורבנות טרור, טרור הוא טרור ושלום הוא שלום, הפולמוס עם עמדת הממשלה דאז היה מהותי, תקיף וחריף כיוון שעסק בנושאים גורליים לעתידנו. אבל גם בלהט הוויכוח אמרתי שוב ושוב, וזה מתועד היטב, 'יש לנו עניין עם יריבים פוליטיים, לא אויבים, בני עם אחד אנחנו' ועוד אמרתי 'רבין אינו בוגד, הוא טועה אך לא בוגד', מעל דוכן הכנסת, חודש לפני הרצח, נאמרו דברים פסולים שגינינו בכל פה".

"מעל דוכן הכנסת, חודש לפני הרצח, אמרתי בצורה חד-משמעית - התופעה הזאת של כינוי מנהיגי ישראל בתואר 'רוצחים' ו'בוגדים' –  רבין רוצח, בגין רוצח, שמיר רוצח, שרון רוצח –  אלה דברים שהיו פסולים תמיד, ואנחנו מגנים זאת בכל פה. עוד הוספתי - מה שעלינו לעשות כולנו יחד הוא להתייצב נגד התופעות הללו ונגד כל ניסיון להכתים את הציבור שיושב כאן בכתמים  של אותו קומץ קטן וקיצוני". זאת האמת –וכל שקר אחר שחוזרים  עליו שוב ושוב,  לא יהפוך להיות אמת!.יש צד אחד שכל מה שהוא אומר ועושה, כולל הביטויים הקיצוניים ביותר, כולל הצגת חבלי תלייה וגיליוטינות וביזוי סמלי המדינה,  זה 'דמוקרטיה',  'ממלכתיות', 'חופש הביטוי'.יש צד אחר –  אנחנו – שגם כשאנו מבטאים עמדות שמייצגות את רוב הציבור הישראלי –עמדות לגיטימיות – לא חבלי תלייה ולא גיליוטינות ולא ביזוי סמלי המדינה – זה כבר מתויג כ'הסתה', 
'שיח שנאה', פילוג',  'שיסוי', 'וולגריות'. עכשיו יש גם תוספת חדשה: ׳חוסר ממלכתיות׳", המשיך יו"ר האופוזיציה.

בסיום נאומו סיכם נתניהו: "שנה אחרי שנה יש מי שמשתמש ברצח רבין כדי לתקוף את המחנה שלי ואותו. 26 שנה שמעתי בטקסים את זה וחרקתי שן אך מילאתי את חובתי כראש הממשלה. כשבאתי שאלו למה באתי וכשאני לא בא - למה לא באתי. יש פה ראשי אופוזיציה שהחרימו ימי זיכרון אחרים ועליהם לא מדברים. יש מי שאמר שלהקים ממשלה עם עשרה מנדטים... אז אל תטיף לנו על דמוקרטיה או לגיטימיות או מוסר. אנחנו איננו מחליפים את דעותנו בהתאם לפוליטיקלי קורקט המעוות. אנחנו מתייחסים בכבוד ליצחק רבין, על סגולותיו, ועם זאת איננו מסתירים את חילוקי הדעות בינינו. זאת ממלכתיות. יהיה זכרון יצחק רבין, מנהיג, לוחם".

יו"ר הכנסת: "יש לנו אחריות לנהל את השיח בכבוד הדדי ושפה נקייה"

יו"ר הכנסת פתח את המליאה ולאחר שבירך את הנוכחים בחדר פצח בנאומו: "שלוש היריות שנורו בכיכר מלכי ישראל בליל ה-4 לנובמבר 1995 עדיין מהדהדות בין כותלי הבית הזה ובתוך החברה הישראלית גם 26 שנים אחרי. הרצח הטראומטי הזה השאיר בליבה של הדמוקרטיה הישראלית פצע קבוע שלא יכול להגליד. הטראומה וההלם של הלילה הקודר ההוא מלווים מאז כל ויכוח ומחלוקת שידענו. משהו בתמימות של החיים הפוליטיים בישראל נשבר באותו לילה והלך לבלי שוב. כי מאז אנחנו יודעים שזה יכול לקרות".

לוי המשיך: "אכלנו מהפרי המורעל של השיח הרדיקלי והמסית, הרגשנו את החום הצורב להבות ברחובות וראינו איך האלימות הפוליטית מגיעה לכדי רצח של רה"מ בישראל. מאז ועד היום אנו משרטטים את הקו בין אמירות לגיטימיות שחוסות תחת חופש הביטוי לבין אמירות הסתה שעלולת להסתיים ברצח פוליטי. שני לקחים גדולים עולים מהרצח והתגובה. אחד, גם אם אתה בטוח במאה אחוז בצדקת דרכך והצד השני שוגה - יש קווים שבשום פנים ואפן לא חוצים אותם, לא משנה מה. אלימות מכל סוג זה מחוץ לתחום נקודה.הלקח השני הוא שאסור להשחיר קבוצות ישראל או להאשימן בחטא היחיד".

ח"כ לוי פנה לחברי הבית והפציר בהם לשמור על השיח ביניהם במשכן, ולזכור את השפעתם על הרחוב הישראלי. "יש לנו אחריות לנהל את השיח הזה בכבוד הדדי ושפה נקייה. בתוך הויכוח הסוער הזה, כדאי שנזכור תמיד שאנו יכולים להשפיע על האווירה ברחוב ולפספס את האדם בקצה שיפרש אותנו באפון מרחיק לכת ומעוות ויפנה אלימות. אנו עלולים לאבד שליטה על התבערה שאנו מדליקים, בואו ננהל שיח אחראי", הוסיף.

"הרוצח ביצע פשע כנגד דמוקרטיה הישראלית הכולה וערער את היסודות עליהן מושתת החברה שלנו, שהרי כל הרעיון הדמוקרטי מבוסס על כך שאנו מנהלים את הויכוח הפוליטי בינינו באמצעות נציגים נבחרים והצבעות ולא באלימות. יגאל עמיר ניסה לקבוע מציאות שהעם לא בחר לקח בכוח הזרוע, על הפשע החמור המסוכן והחצוף הזה אין מחילה ואין כפרה, לנצח כתם שחור בהיסטוריה של מדינת ישראל. אפשר להתווכח על דרך אוסלו השנויה במחלוקת ועל מורשת רבין, לעולם כמובן לא נדע מה היה קורה אילו אבל על כנות כוונותיו של רבין יושרו ודאגתו לביטחון ישראל איש אינו יכול להתווכח", טען יו"ר הכנסת.

גנץ: " נודה ביושר, בימי האפלה ההם, נכשלנו"

שר הביטחון בני גנץ: "מורשת ענפה הותיר לנו רבין במעשיו – מורשת של השקעה חסרת תקדים בחינוך ותשתיות למען הדורות הבאים, של הגנה על ביטחון ישראל ללא פשרות, ושל חתירה לשלום גם פנימה בבית, וגם עם אויבים מרים. כך פעל כשחתם על הסכם השלום ההיסטורי עם ירדן, שעליו ובעקבותיו נבנו יחסים ביטחוניים אסטרטגיים משמעותיים. ההסכם עם ירדן הצטרף להסכם השלום עם מצרים, כאחד ההישגים המדיניים והביטחוניים המשמעותיים של ישראל מאז ומעולם. גם היום, כל פעולה שמרחיבה את שיתוף הפעולה והיחסים ברמה הביטחונית, האזרחית או הכלכלית – היא אינטרס ישראלי, ירדני, מצרי ואזורי של מי שרוצה בשגשוג וביציבות".

עוד אמר גנץ: "מורשתו של רבין המנהיג היא גם מורשת רצח רבין. נודה ביושר, בימי האפלה ההם, נכשלנו. בצילו של פילוג, איבדנו את היכולת להתווכח באופן ענייני ואני מציע שניזהר בכך גם היום. מיריבים פוליטיים, הפכנו זה את זה לאויבים ואני מציע שניזהר בכך גם היום. פשענו, חטאנו, ושלוש יריות העירו אותנו וכדאי מאוד שנישאר ערים".

"מורשת רצח רבין, צריכה לעמוד לנגד עיננו גם היום, כשהשנאה נישאת בחלל ומועצמת ברשתות החברתיות. עלינו לבלום זאת, לא רק כדי למנוע רצח פוליטי – אלא כדי שנוכל לחיות כאן בביטחון ובשלום אחד עם השני. כדי שנוכל לצמוח כאן גם כשאנו חלוקים על הדרך. כדי שנסכים על המסגרת המדינתית ועל כללי המשחק – ולא נערער עליהם ועל יסודות הדמוקרטיה. מורשת רבין המנהיג היא שלום וביטחון, היא חינוך ותשתיות. והיא גם מורשת רצח רבין - לשמור על השלום בתוכנו, לבנות גשרים בין השבטים, לא להפסיק לדבר ולכבד גם כשלא מסכימים, ולשמור על אחדות העם גם בימים קשים", סיכם שר הביטחון.

לפני הישיבה המיוחדת התקיימה בלשכת יו"ר הכנסת התכנסות עם בני משפחת רבין בנוכחות יו"ר הכנסת מיקי לוי, מנכ"ל הכנסת גיל סגל ומזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ.

ישיבה מיוחדת לזכר יצחק רבין ז''ל במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ישיבה מיוחדת לזכר יצחק רבין ז''ל במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בתום הישיבה יעלו במליאה הצעות סיעות הליכוד בהנהגת בנימין נתניהו לראשות הממשלה, התאחדות הספרדים שומרי תורה תנועתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, יהדות התורה והשבת אגודת ישראל – דגל התורה להביע אי-אמון בממשלה בנושאים: "התעלמות הממשלה מהפגיעה הקשה בעסקים הקטנים והבינוניים מאז תחילת גל התחלואה הרביעי של מגיפת הקורונה" (הליכוד), "ממשלה ותקציב הפוגעים בחלשים" (התאחדות הספרדים), "ממשלה המכילה מתים ומגבילה חרדים" (יהדות התורה) והצעות נוספות.