סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער פרסם הערב (שלישי) את תזכיר החוק המתקן את חוק-יסוד: הממשלה, ומונע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים.

ע"פ ההצעה, ח"כ שתלוי ועומד נגדו כתב אישום לא יהיה כשיר להרכיב את הממשלה אם הואשם בעבירה שהעונש הקבוע לה הוא למעלה משלוש שנות מאסר. עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוכל, להתיר את הטלת המנדט על אותו ח"כ במידה ויקבע כי בנסיבות העניין אין עם העבירה קלון.

כלומר, ח"כ שיש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה למעלה משלוש שנות מאסר, ויש עמה קלון לא יוכל: 

  • לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה מנשיא המדינה.
  • לא ייכלל בהצעה להבעת אמון בממשלה חדשה.
  • לא יושבע כראש הממשלה החלופי.

יצויין כי תחולת החוק תהיה רק החל מהכנסת ה-25.

פרטי התזכיר גובשו בעקבות סדרת דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים במשרד המשפטים. התזכיר הופץ היום ל-21 יום להערות הציבור. 

גורמים בימינה הבהירו כי סוכם עם סער שהחוק יקודם רק אחרי התקציב: "כעת מה שרלוונטי עבור כל מרכיבי הקואליציה הוא להתרכז על העברת התקציב ולצמצם את חילוקי הדעות".

סער מסר: "חובתנו לקבוע הסדרים משטריים טובים יותר לעתיד, המבצרים את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עלינו מוטלת החובה למנוע הישנות המצב אותו חוותה מדינת ישראל עד לא מכבר".

מהליכוד נמסר בתגובה: "גדעון סער שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך".

בתגובה, אמר השר סער כי "כשהכנסת אישרה פה אחד את החוק להשעית ראשי ערים, הנבחרים במישרין על ידי הציבור, שנגדם הוגש כתב אישום, לא היה ח״כ אחד שטען שהחוק אינו דמוקרטי. תזכיר החוק שהפצתי היום קובע נורמה ערכית חשובה. ההתנגדות להצעה - היא פרסונלית. והכפירה בסמכותה של הכנסת לחוקק חוק זה - בלתי דמוקרטית".

שר החוץ, יאיר לפיד, אמר: "הצעת החוק של שר המשפטים, גדעון סער המגבילה הטלת תפקיד להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים, היא כמעט מובנת מאליה. לא יכול להיות שאסור שיהיו כתבי אישום לנהג, למאבטח, לצוות הרפואי ולעובדי הבית של ראש הממשלה, אבל לראש הממשלה יהיו כתבי אישום. נאשם בפלילים לא יכול להיות ראש ממשלה במדינה מתוקנת. דוגמא אישית, טוהר מידות ויושרה הם אבני יסוד במנהיגות".