ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה היום (רביעי) את השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, להעמיק את המאבק בפשיעה במגזר הערבי בדרום הארץ. בעקבות כך יגויסו שתי פלוגות של משמר הגבול (מג"ב) החל מיום ראשון הקרוב, לצורך סיוע בנושא.

פלוגות אלו יוצבו בגזרת עוטף ירושלים, ובהתאם יוסטו מגזרה זו שתי פלוגות מג"ב סדירות לדרום הארץ, במטרה להעביר כוחות מיומנים שיסייעו במאבק בפשיעה באזור. תגבור וצעדים נוספים ייבחנו בהמשך על ידי ראש הממשלה והשר לביטחון פנים בהתאם להערכת המצב.

בתוך כך התכנסה הוועדה לביטחון פנים בראשות חברת הכנסת מירב בן ארי לדיון, במהלכו הוצגה התכנית להתמודדות עם הפשיעה והאלימות במגזר הערבי. על רגע גל הפשיעה הגואה במגזר הערבי, כשהבוקר נרשם רצח שני בתוך יממה ומספר הקורבנות בגל הפשיעה מאז תחילת השנה הגיע ל-102, הציג סגן השר לביטחון פנים יואב סיגלוביץ' בכנסת את תכנית החירום "מסלול בטוח".

הוועדה לביטחון פנים (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הוועדה לביטחון פנים (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

התוכנית, המיועדת לחצי השנה הקרובה, תרכז את עבודת רשויות האכיפה ומשרדי הממשלה הרלוונטים על פי החלטת ועדת השרים בראשות ראש הממשלה. התכנית עוסקת במאבק בפשיעה ובמחוללי הפשיעה, הן בפעילות מבצעית מתואמת של כלל גופי האכיפה תוך הסטת משאבים והן בפעילות צוותי העבודה שיטפלו בתהליכים ששינויים בהם יכולים להוביל למניעת פשיעה וחיזוק האזרח הנורמטיבי ויכולתו להיעזר בשירותי המדינה. 

מעבר לפעילות מבצעית שמוביל המשרד לביטחון פנים ובראשות משטרת ישראל ירתמו כלל גופי האכיפה במדינה בהתאם לייעודם, עיסוקם והחקיקה שעל פיה הם פועלים לשילוב מערכות אל מול מחוללי הפשיעה. 

כן יפעלו צוותי עבודה בלוחות זמנים קצרים בתחום המכרזים - צוות שמנוהל על ידי מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר מרכז השלטון המקומי. צוות עבודה נוסף בראשות מנכ"ל משרד האוצר יעסוק בשוק השחור והבנקאות.

"המטרה היא לייצר רגיעה"

בפתח דבריו אמר סיגלוביץ': "התכנית הממשלתית התחילה ב-17 לחודש ואני מציג את תכנית העבודה. אין לי ציפייה שבחצי שנה יתהפך העולם. המטרה היא לייצר רגיעה, לאחוז ברסן של ההשתוללות. בשביל זה צריך לעשות כמה מעשים, לכאורה פשוטים, אבל גם קצת מסובכים".

לאחר מכן עבר סגן השר להציג את התוכנית: "ממשלה בתפיסת עבודה לא עובדת במבצע", אמר. "אני מנהל מבצע ממשלתי מכוח מנדט של ועדת שרים כשבראש עומד ראש הממשלה שבה יושב השר לביטחון פנים עמר בר-לב. אני עוסק גם בדברים שלא קשורים למשרד על מנת לנהל אווירה של מבצע. התכנית היא לשישה חודשים. זה זמן שמחייב את כולנו לעשות משהו. המטרה היא גם להגיע לתוצאות ולשינוי במצב עם שינויים וגמישות תוך כדי המבצע. אנו רוצים תוצאות מהירות".

הוא הוסיף כי "אנו יודעים מה צריך לעשות כדי להצליח. זה לא אירוע של בן אדם בודד. בסוף כל מי שנמצא כאן הוא שותף. המדינה באיחור של מספר שנים בטיפול בפשיעה. יש ציבור רחב שחי בפחד. זה סיפור של מדינה שלא עשתה מה שצריך לעשות. אני כרגע עושה את השלב הראשון בשישה חודשים האלה".

יואב סיגלוביץ', מירב בן ארי (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יואב סיגלוביץ', מירב בן ארי (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

לדבריו, "נקודת האיזון השתנתה בין זכויות האזרח לערך החיים. אם יש X עבריינים שמטילים אימה על הציבור צריך לגייס את כל הכלים הנמצאים בידי הממשלה. הצוות יפעל גם להרחקת עבריינים ממכרזים ברשויות המקומיות. זו אחת מהרעות החולות. לא מדובר רק בארגוני פשיעה, יש גם סכסוכים. אם אנו יודעים מראש שיש סכסוך בין שתי משפחות על קו גבול כדאי למצוא פתרונות אחרים באלף ואחת דרכים על מנת לנטרל אותם עוד טרם קרות האירוע".

הוא ציין כי "אנו עובדים באוריינטציה של מבצע, לא של תהליך. אני עובד כקטר מניע. השב"כ יעסוק בייעודו ולא בשום דבר אחר, אבל בכל מקום שיש מקום ענייני מקצועי חוקי להיעזר בשב"כ בוודאי ובוודאי שנעזר בו. זאת תכנית שבאה לייצר תכנית מבצעית אופרטיבית. שואלים אותי מה עם מדרון חלקלק. יש רצח כל שני וחמישי. אי אפשר לשאול  מה עם הרצח ודקה אחרי זה מה עם סעיף קטן כזה וכזה. לא יהיו מעצרים מנהליים. לא יהיה איסור מפגש עו"ד-לקוח. יהיה חיבור כלל מערכות שלטון המדינה לטובת אזרחי המדינה".

בתום הצגת התוכנית אמר חבר הכנסת עמיחי שיקלי (ימינה): "למדנו בבית הספר על החשיבות של יוזמה אישית. הח"כים הערבים בשבועות האחרונים לא תורמים בנושא של דוגמה אישית. ראינו אתמול תקיפה אלימה של איימן עודה. ראינו ח"כית אחרת שיורקת על משלחת מבחריין. צריך להתייחס קצת יותר ברצינות לסעיף שמונע מתומכי טרור שלא מכירים במדינה לכהן כאן כי זה מפריע למאבק בפשיעה הערבית".

בהמשך התחוללה מהומה לאחר שח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) טען בתגובה כי "מאשימים ח"כים ערבים בתמיכה בפשע", והורחק מהדיון.

אחמד טיבי מורחק מהדיון (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
אחמד טיבי מורחק מהדיון (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

לאחר מכן אמר השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' כי "הדיון של הפשיעה או החברה הערבית והדברים שאנו רואים הוא לא דיון של ימין או שמאל, של ערבים ויהודים. 20% מאזרחי המדינה איבדו את הביטחון האישי שלהם, לכן באתי לדיון. אני חושב שזה דיון מהותי וחשוב, ופונה לכל הצדדים - ימין ושמאל, בואו נתעלה על עצמנו לרגע. היום זה בכפר קאסם ונצרת, מחר זה בתל אביב וחיפה".

"לגבי תיקוני החקיקה", המשיך השר, "אני בכנסת שמונה שנים. לאורך שמונה השנים האלה העלתי את סוגיית האלימות והפשיעה בחברה הערבית. המשטרה ביקשה תקציב בתקופת השר ארדן וקיבלה. ביקשה תחנות משטרה בחברה הערבית וקיבלה. ביקשה מצלמות ברחוב הערבי - קיבלה תקציב. את כל הכלים שהמשטרה ביקשה לאורך השנים היא קיבלה. התוצאה לא הייתה מעודדת. אני חושב שהכלים שנמצאים בידי המשטרה יספיקו לה כדי להתמודד, אבל זכות החיים עולה על כל דבר אחר. יש פתגם בערבית שאומר 'כל מה שהם ירצו תיקחו'. אני רוצה את מבחן התוצאה.

אני מבין את כל אלה שקמו וביקרו את החוק האחרון לגבי הפגיעה בזכויות הפרט וזכויות אישיות, אבל חברים, יש זכויות אדם בחברה הערבית, עבור האזרח הערבי זו פריבילגיה. הזכויות מותנות  והאדם בסכנה. ברגע שמדברים איתי על זכויות אדם אני רוצה את הזכות לחיים. החברה הערבית חיה בחוסר ביטחון אישי בכל מקום. אני מבין את כל הביקורת לגבי החקיקה אבל החיים הרבה יותר חזקים מכל דבר אחר. אצלי הבית בוער. אני לא יכול לחשוב על הלוקסוס של זכויות אדם".

לאחר מכן דיבר יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר ובזמן שח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) קטעה את דבריו, אמר לה: "גברת מאכילת חתולים, אל תפריעי לי!".

איתמר בן גביר ויסמין פרידמן בוועדה לביטחון פנים. צילום: ערוץ הכנסת

בדיון השתתפו משרד ראש הממשלה, המשרד לביטחון פנים, הרשות לשיקום האסיר, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד הפנים, משרד החינוך, משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הכלכלה, פרקליטות המדינה, רשות המיסים, עמותת יוזמות אברהם, המשרד לשיוויון חברתי, מרכז השלטון המקומי, עמותת סיכוי - לקידום שיוויון אזרחי, ארגון דרכנו וגופים נוספים.