הצעת "חוק החשמל" של יו"ר סיעת רע"מ, ח"כ ואליד טאהא, שגרמה למשבר בקואליציה, תובא ביום ראשון לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. בנוס, ח"כ טאהא יביאה לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית ביום רביעי הבא. הוא אמר בשיחה עם מעריב: "הצעת החוק תעלה ביום ראשון לועדתה שרים. נחכה ונראה שהיא תאושר כדי  שתובא ביום רביעי לקריאה טרומית".

בדברי ההסבר להצעת החוק, שהגיעה לידי "מעריב", נאמר כי "מטרת הצעת החוק היא לאפשר את חיבורם של בתים שנבנו ללא היתר לרשת החשמל". עוד נאמר כי "יישובים רבים בישראל, רובם יישובים ערבים, סבלו במשך שנים מהיעדר תכנון ובעקבות כך נבצר מהתושבים ביישובים אלה להוציא היתרי בנייה, דבר שגרם לעובדה שהם לא יכלו להתחבר לרשת החשמל, הטלפון או המים. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו לרשתות אלה בסופו של דבר באופן פיראטי או לא חוקי".

ח"כ וואליד טאהא בוועדת הפנים, ארכיון. צילום: ערוץ הכנסת

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד, שר הרווחה והבטחון החברתי מאיר כהן וסגן השר לבטחון פנים יואב סגלוביץ, סיירו היום ביישובי הפזורה הבדואית יחד עם יו״ר רע״ם מנסור עבאס. בתום הסיור מסר השר לפיד כי עוד יישובים מהפזורה יחוברו לרשת החשמל: "אנחנו מעבירים בימים אלה את שלושת היישובים הראשונים שיעברו תהליך של הסדרה, יישובים לא מוכרים". עוד אמר כי ״לראשונה בהיסטוריה אי פעם מפלגה ערבית שהיא חלק מהשלטון בישראל, שהיא חלק מהממשלה ושותפה חשובה". 

ביקור השרים ביישובי הפזורה הבדואית (צילום: אלעד גוטמן)
ביקור השרים ביישובי הפזורה הבדואית (צילום: אלעד גוטמן)


כזכור, בשבוע שעבר ח"כ טאהא הודיע על ביטול ישיבות הוועדה שתוכננו כדי לדון בחוק ההסדרים, במחאה על כך שהקואליציה מעכבת את קידום חוק החשמל שרע"מ על שולחן הכנסת, ואיים: "או שהסיכומים יכובדו במלואם - או שנלך לבחירות". טאהא מסר: "חלקים בקואליציה מערימים קשיים בקידום חוק החשמל שנועד לחבר עשרות אלפי בתים שנבנו ללא היתר בגלל שהרשויות לא טרחו לתכנון במשך עשרות שנים. הגענו לשלב ההכרעות - או שהסיכומים יכובדו במלואם או שנלך לבחירות".

ואולם, בקואליציה לא התרשמו מהאיום ומאמינים שהעניין פתיר. גורמים ששוחחו עם מעריב מסרו כי כי הכל סוכם אתמול בישיבת ראשי הקואליציה, וכי טכנית ניתן להתקדם, אלא שקודם הרצון  הוא לפתור את "הפקק הקטן", להגדרתם, שנוצר בגזרת שרת הפנים, איילת שקד.