חבר הכנסת ואיש הקואליציה מוסי רז (מרצ) פנה לחברי פרלמנט של האיחוד האירופי כדי לנקוט צעדים כנגד הפרות של החוק הבינלאומי על ידי ישראל בשטחים, כהגדרתו. יחד עם חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) שלח רז מכתב למאות חברי פרלמנט אירופים ובו פירט מה לדבריו ישראל גורמת לפלסטינים החיים בשטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים והגדיר זאת כ"עקירה נרחבת והעברה בכוח". רז וסלימאן ביקשו מחברי הפרלמנט הזרים לחתום על הצהרה שתגנה את ישראל. 

לאחר שהמכתב יקבל מספר מספיק של חתימות מחברי פרלמנט אירופים, בכוונת רז להציגו בפני הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, שרי חוץ אירופיים שונים. לאחר מכן, תוכן המכתב יפורסם בכלי תקשורת.

המכתב, שהגיע לידי הג'רוזלם פוסט, נשלח במקור מוקדם יותר השנה, אולם, ביום שלישי האחרון שלח רז מייל המשך, על מנת להזכיר לחברי הפרלמנט את ההצהרה וביקש שוב את תמיכתם וחתימתם. לשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לא התייחסה לדיווח אודות היוזמה של רז החבר בקואליציה. גם יו"ר מרצ ושר הבריאות ניצן הורוביץ, לא הגיב לדברים. 

במייל ששלח ביום שלישי, כתב רז כי המכתב כבר נחתם בידי למעלה מ-300 חברי פרלמנט באירופה. "נשמח מאוד אם תוסיף את שמך גם ליוזמה זו", כתב רז. 

עוד ציין רז כי "ממשלת בנט", בה מפלגתו שלו חברה, מקדמת תהליך תכנון לבניית מספר רב של יחידות דיור באזורE1 ביישוב מעלה אדומים שבגדה המערבית. לדבריו, דבר זה ימנע מקיום פתרון שתי המדינות מאחר שהבנייה תפגע בהתפתחות פלסטינית רציפה באזור זה, מה שהופך את המדינה הפלסטינית לבלתי ראויה.

במכתב עצמו נאמר כי "עשרות שנים של כיבוש ונישול" הביאו ל"מציאות מפלה שבה יש לישראלים ולפלסטינים זכויות שונות ולא שוויוניות" וציין כי דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי ארגון Human Rights Watch העולמי, האשים את ישראל באפרטהייד וב"עקירה נרחבת והעברה בכפייה של פלסטינים המתקיימים כעת ברחבי הגדה המערבית". 

מוסי רז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מוסי רז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


"זה חיוני שממשלות אירופה יתמכו במאמצי אחריות בינלאומיים רלוונטיים", המשיך רז במכתב, וקרא למדינות אירופה "לנקוט בצעדים מיידיים וממשיים למניעת עקירה והעברה בכפייה של משפחות פלסטיניות, במיוחד במזרח ירושלים". המכתב גם קורא למדינות אירופה "לשדרג ולממש את המאמצים" בנוגע ל"אי חוקיות ההתנחלויות הישראליות וחשיבות ההבחנה בין ישראל להתנחלויות". 

כאשר נשאל רז אם הוא קורא להטלת סנקציות נגד ישראל, אמר: "אני מתנגד לחרם על ישראל ואיני קורא לכך". רז עמד על כך שבמקום זאת הוא יבקש מנציגי האיחוד האירופי "לעבוד עם ממשלת ישראל ולהצהיר כי הם תומכים בסיום הכיבוש ובהתנחלויות, ובהקמת מדינה פלסטינית ליד ישראל". 

על השאלה אם ימשיך לשדל חברי פרלמנט זרים נגד ממשלתו שלו, אמר רז: "אמשיך להיאבק למען ישראל ונגד הכיבוש באמצעים העומדים לרשותי. יחד עם המאבק היומיומי בישראל, אני מאמין שלחברי הפרלמנט הזרים יש תפקיד בסיום הכיבוש שהוא אינטרס ישראלי בדרגה ראשונה, להבטיח עתיד טוב יותר לישראלים ואינו נגד ישראל אלא מעשה פטריוטי שאין שני לו”.