בתום דיון ממושך: ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה במהלך הלילה (בין רביעי לחמישי) את החלק המילולי בחוקי התקציב לשנים 21-22. לאחר אישורו של החלק המספרי אמש, הסתיימו דיוני התקציב וחוק ההסדרים. הדיונים בכנסת צפויים להתחיל ביום שני, כאשר ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על חוקי התקציב צפויה ביום חמישי. 

כאמור, האישור המיוחל הושג לאחר שש שעות, בהן הוצגו מאות הסתייגויות, מתוך כ-30 אלף שהוגשו על ידי סיעות האופוזיציה. בסמוך לשעה שתיים בלילה, ביקש יו"ר הוועדה לקבוע סדרי דיון להליך הנמקת ההסתייגויות, המעניק לכל אחת מארבע הסיעות שנותרו להן הסתייגויות - שלוש שעות כל אחת לנימוק כולל של ההסתייגויות.

על פי הבקשה, בתום כל פרק זמן של שלוש שעות נימוק תתקיים הצבעה, או לחילופין שתמשיך להתקיים הנמקה של שתי דקות לכל הסתייגות כפי שביקשה האופוזיציה אך שההצבעות יעשו בתום הזמן במרוכז, ולא הצבעה לכל הסתייגות בנפרד. הדבר היה מאפשר לחברי הקואליציה להעדר מהאולם למשך מספר שעות ברצף.

חברי האופוזיציה סירבו להצעה, תקפו אותה וטענו כי מדובר בדריסה של הכלי היחיד שנותר להם כאופוזיציה, וכי מדובר בתקדים. מנגד השיב יו"ר הוועדה כי האופוזיציה עושה שימוש לא ראוי בהסתייגויות, וכי התקנון מאפשר לו להגביל את סדרי הדיון.

יו''ר עדת הכספים ח''כ אלכס קושניר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו''ר עדת הכספים ח''כ אלכס קושניר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לאחר הפסקה ושיחות בין הצדדים, הגיעו הצדדים להסכמות לגבי הקצאת כספים קואליציוניים למטרות שונות לבקשת האופוזיציה. בעקבות כך האופוזיציה משכה כמה אלפי הסתייגויות וטענת נושא חדש, והתקיימה הצבעה במקבצים. כך לאחר שהתקיימו הצבעות על ההסתייגויות, התקיימה הצבעה על חוקי התקציב, והחוקים אושרו כאמור לקריאה שנייה ושלישית.

במהלך הדיונים אושרה גם העברת כספים קואליציוניים לאופוזיציה - במטרה להוריד מסדר היום את 30 אלף ההסתייגויות שהוגשו. הסכום שהוסכם הוא 90 מיליון שקלים, כאשר 50 מיליון מהם יועברו בשנת 2021, והיתר בשנה הבאה. במקביל, סוכם על הפחתת דמי ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים במוסדות מוכרים בחו"ל, בהוראת שעה לשנתיים.

ח"כ אחמד טיבי בדיון בוועדת הכספים בו אושר תקציב המדינה לקריאה שנייה ושלישית. צילום: ערוץ הכנסת

במסגרת החלוקה המוסכמת, 15 מיליון שקלים יועברו לחינוך העצמאי ו-15 מיליון נוספים יועברו לחינוך התורני. בנוסף, שבעה מיליון יועברו למנהלת זהות יהודית, חמישה מיליון יוקצו לצורך שיפוץ בית חולים בפריפריה, ומנהל חינוך התיישבותי ושנת שמיטה זהות יהודית - יקבלו מיליון וחצי שקלים כל אחד. 

קושניר סיכם את הדיון: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי, קודם כל למדינה, כי תקציב אחרון שהתקבל כאן היה במרץ 2018 - בתקציב הזה יש המון בשורות, לצד חוק הסדרים עם הרבה מאוד רפורמות. אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה שהופיעו פה לכל דיון ודיון, למרות אי ההסכמות היום, אני רוצה לומר תודה. חברי הקואליציה - לאף אחד פה לא היה ניסיון בהעברת תקציב, ועשינו את זה בזמן ועשינו את זה טוב".

בתום הדיון הגישו חברי האופוזיציה רביזיה על אישור החוקים לקריאה שנייה ושלישית.

מלשכתו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר נמסר: "כספים קואליציוניים שמועברים למטרות לא ידועות, בצורה מפוקפקת ושאינה שקופה לציבור הם לא לגיטימיים, והמדיניות שאנחנו נוקטים בה היא שונה בתכליתה ודוגלת בענייניות ובשקיפות. בעניין נושא התקציבים לישיבות- כל התוספת מסתכמת בערך בכ- 200 מיליון ש"ח שהועברו לבקשת ימינה ולא בסכומי העתק שפורסמו. לאחר משא ומתן עם האופוזיציה, השתכנע יו"ר ועדת הכספים שיש מקום להקצות תוספת מעבר לתקציב בסך של 30 מיליון שקלים לשנה, עבור הפעילות השוטפת של רשתות החינוך לילדים בגיל בית ספר יסודי בהם לומדים לימודי ליבה.

"התוספת הינה נמוכה משמעותית מהתקציבים שהרשתות הללו הורגלו במשך השנים. כך לדוגמא, במסגרת התקציבים הקואליציוניים לשנת 2019 תקציב הרשתות עמד על 81 מלש"ח לעומת 30 מלש"ח שאושרו בתקציב הקרוב. המפלגות החרדיות הורגלו במשך השנים לקבל מאות מיליוני שקלים מחוץ למסגרת התקציב, ובתקציב הנוכחי פעלנו על מנת לחדול זאת".