מבוכה בוועידת האקלים: שרת האנרגיה ומשאבי המים קארין אלהרר (יש עתיד) לא הצליחה להיכנס לאולם בשל חוסר הנגשה. השרה הובלה מכניסה אחת לאחרת במשך שעתיים, ולאחר מכן התבקשה לעלות על שאטל שלא היה נגיש עבורה גם כן, ופספסה את הנאום של ראש הממשלהנפתלי בנט

לאחר האירוע, שוחח בנט עם אלהרר ואמר לה כי הישארותה מחוץ למתחם לא מקובלת עליו. בהנחייתו, השרה תגיע מחר למתחם הוועידה בשיירת ראש הממשלה. בהמשך הערב, שוחח בנט עם ג'ונסון על התקרית וסוכם כי השרה תשתתף בפגישה בין השניים המתוכננת למחר.

בתוך כך, כתבת CNN דיווחה בחשבון הטוויטר שלה כי "ראש ממשלת ישראל בנט אמר למארגני ועידת האקלים לתקן את הגישה לכיסאות גלגלים לאולם המרכזי - או שהוא לא יגיע מחר. שרת האנרגיה של ישראל קארין אלהרר, הסובלת מניוון שרירים, לא יכלה להשתתף באירוע ביום שני עקב חוסר הנגישות". 

מוקדם יותר היום שרת האנרגיה הגיבה לתקרית המביכה, ומסרה כי ״נסעתי אל ועידת האקלים הבינ״ל כדי לקדם מאבק משותף במשבר האקלים דרך פגישות עם מקביליי בעולם. לצערי זה לא התאפשר בגלל בעיית נגישות, שבשנת 2021 כבר אין לה מקום. כולי תקווה שהלקחים מהיום הזה יופקו כדי שמחר קידום אנרגיות ירוקות, הסרת חסמים והתייעלות באנרגיה יהיו הדברים שאתעסק בהם".

גם שר החוץ, יאיר לפיד, התייחס לדברים: "הערה למארגני ועידת האקלים בגלזגו: אי אפשר לדאוג לעתיד, לאקלים, ולקיימות אם לא נדאג קודם לבני האדם, לנגישות ולאנשים עם מוגבלויות. מברך מכאן את שרת האנרגיה המצוינת שלנו קארין אלהרר, על פעילותה למען איכות הסביבה והאנרגיות המתחדשות".

שגריר בריטניה בישראל, ניל וויגן, הביע את התנצלותו לדברים וצייץ: "הוטרדתי לשמוע שקארין אלהרר לא יכלה להשתתף בפגישות. אני מתנצל עמוקות ובכנות בפני השרה, בכוונתו שפסגת COP תהיה מסבירת פנים המכילה את כולם".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, התייחסה גם היא לאירועים וכתבה: "ועידת האקלים נועדה להציל את האנושות ממשבר ולעשות את המעבר לכלכלה מאופסת פחמן מעבר צודק. העובדה שחברתי היקרה קארין אלהרר לא יכלה להיכנס היום לועידת האקלים בגלל מכשולי נגישות היא חמורה ובלתי נסבלת. אני מקווה שמחר המבוכה תתוקן וקארין תוכל לעשות את העבודה שלה כשרה בממשלה הישראלית".

"זו הזדמנות מעולה, המפגש הוא קריטי"

קודם לכן, שוחחה אלהרר עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחסה לאירועי הוועידה: "פעם ראשונה שנעשתה עבודה מסודרת בישראל ונרשמו כל המשתתפים, לכן יצאה משלחת ענקית. בסוף המטרה היא להיפגש עם מקבילים בעולם, ללמוד וללמד".

לדבריה, לישראל יש הרבה מאוד מה ללמד, "החדשנות היא המפתח לטיפול במשבר האקלים, אנו מדברים על אנרגיות מתחדשות. אנו נעשה מעבר מאוד רציני מנפט, פחם וגם מהגז בסופו של דבר, לאנרגיות מתחדשות ולכל הפיתוחים החדשים עם הרבה פחות מזהמים".

"הייתי מאוד שמחה שנקום מחר בבוקר והכל יסתדר. אך זה לא עובד ככה, צריך לעשות הרבה מאוד דברים שבלעדיהם פשוט אי אפשר וזה לוקח זמן. העולם התעורר טיפה מאוחר וגם ישראל לצערי, אך ננסה להגביר את הקצב", הוסיפה. 

בהמשך דבריה נשאלה מה יכול לקרות בישראל בשל התופעה המדאיגה הזאת, והשיבה כי "האזור שלנו הוא אזור בבעיה קשה יותר בגלל היובש, יש שינויי מזג אוויר מאוד קשים שבאים לידי ביטוי גם אצל השכנות שלנו. אנו רואים בירדן בצורות קשות מאוד ובאירופה שיטפונות קשים, והמומחים אומרים שזה יכול להחמיר".

"המטרה שלנו היא לשמור על משק אנרגיה אמין ויעיל, שאפשר לקבל חשמל ומים בכל בית. ומהצד השני שיהיה משק אנרגיה ירוק. זה אתגר משמעותי, אך נעמוד בו. מגיעים לכאן באמת מכל העולם, ויש כאן הזדמנות נהדרת מבחינה לפגוש שרי אנרגיה מהעולם ביום אחד, לישראל יש הרבה מאוד דברים שהיא מתקדמת בהם. זו הזדמנות פשוט מעולה, והמפגש הבלתי אמצעי הוא מאוד קריטי", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm