חבר הכנסת, מאיר פרוש, הגיש היום (שלישי) הצעת חוק ולפיה  כל משפחה המונה לפחות ארבעה ילדים תהיה זכאית לסבסוד מלא של מדיח כלים. הצעת החוק מגיעה לאור הטלת המיסוי על מוצרי חד-פעמי, שנכנס לתוקף אתמול. 

בדברי ההסבר להצעת החוק הוסבר כי "הכלים החד פעמיים מהווים רק שישה אחוזים מפסולת הפלסטיק, בעוד שעל 94% מפסולת הפלסטיק לא מוטל מיסוי, כך רוב אריזות המזון החד פעמיות של יצרני המזון ממוסות ב-10% לערך מהמיסוי המוצע הנ"ל. כך שההחלטה על הטלת מיסים דווקא על כלים חד פעמיים הינה חריגה".

עוד נכתב כי רפורמת המיסוי עשויה לפגוע בעיקר במשפחות מוחלשות ומבורכות בילדים שצורכים כלים חד פעמיים. "סביב שולחן שבת של משפחה מבורכת בילדים שחלקם נשואים עם ילדים יכולה להגיע לעשרות משתתפים", נכתב. 

כמו כן, בהצעת החוק הוסבר כי "רכישת מדיח כלים תעלה עבור כל משפחה אלפי שקלים, הוצאה שתכביד מאוד על המשפחות שגם כך נמצאות במצב כספי לא פשוט. לכן מוצע להעניק סבסוד של מדיח כלים  עבור אותם שמשפחתם מונה לפחות ארבעה ילדים ובכך להקל ולו במעט על אותם משפחות".

המס על הכלים החד הפעמיים הוטל בשיעור של 11 שקלים לק"ג על כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות. על פי המשרד להגנת הסביבה, מטרת המס היא להפחית את הצריכה של מוצרים אלו. במשרד ציינו כי במחקר שנעשה בעבור המשרד להגנת הסביבה ואפיין את רגישות הביקוש למחירי כלים חד-פעמיים נמצא כי הטלת מס באופן שיביא להכפלת המחיר לצרכן הסופי צפויה להפחית את הצריכה בכ-40%.

עוד צוין כי באיחוד האירופי בחרו לאסור לחלוטין שימוש בסוגים רבים של כלי פלסטיק חד-פעמיים. שלא כגישה האירופית. בישראל הוחלט בשלב זה שלא לאסור את השימוש בכלים חד-פעמיים אלא לכוון התנהגות באמצעות מהלך כלכלי. 

בתגובה להצעת החוק, צייצה מפלגת ישראל ביתנו: "אנחנו רק שאלה, זה כולל קפסולות למדיח?".