לראש הממשלה, נפתלי בנט, היה הרבה מה לומר על נושא האקלים בעת שנכח בוועידת שינוי האקלים בגלאזגו השבוע. אבל מבחינה דיפלומטית, הפסגה הייתה הזדמנות עבור בנט להעביר מסרים בנושאים אחרים לגמרי בזמן הפגישות אחד על אחד עם מנהיגים מרחבי העולם. 

באופן לא מפתיע, הנושא העליון בסדר היום של בנט שאינו קשור לאקלים, אותו העלה בכל אחת מפגישותיו הדו-צדדיות השבוע, היה איראן. השיחות הללו הגיעו בנקודת זמן קריטית, כאשר טהרן ממשיכה להימנע ממשא ומתן ומשדרת לעולם עם הצהרות מעורפלות ובלתי מחויבות לגבי מתי היא תחזור לשולחן, תוך כדי שתוכנית הגרעין שלה מתקדמת במהירות לקראת פריצה.

ההתקדמות של איראן בהעשרת אורניום היא משהו שמעצמות המערב לקחו בו צד כאשר חתמו על תכנית הגרעין בשנת 2015. מנהיגי ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה אמרו זאת בהצהרתם ב-G20 ברומא לפני מספר ימים.  

"בעוד שאיראן עצרה את המשא ומתן על חזרה לתוכנית הגרעין מאז יוני, היא האיצה את קצב הצעדים הגרעיניים הפרובוקטיביים, כמו ייצור של אורניום ומתכת מועשרים", אמרו. "לאיראן אין צורך אזרחי באף אחד מהאמצעים, אבל שניהם חשובים לתוכניות נשק גרעיני".

בנט הגיע לפגישות עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן מביך זה מבחינה אסטרטגית, כאשר הם מתמודדים עם כישלון הניסיונות החוזרים ונשנים שלהם לתקשר בזמן שאיראן דוהרת לעבר נשק גרעיני. המסר שלו להם ולכל המנהיגים האחרים שהוא פגש היה: הפעילו יותר לחץ על טהרן. הוא הבהיר כי יש לנקוט ביד קשה נגד איראן במועצת הביטחון של האו"ם ובסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

בוריס ג'ונסון ונפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
בוריס ג'ונסון ונפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)

לדברי בנט, חזרה להסכם הגרעין של שנת 2015 תהיה טעות שתייצר השפעה הפוכה ממה שהם מבקשים. בנט הדגיש גם כי הסרת הסנקציות פירושה שלאיראן יהיה יותר כסף לממן את התוקפנות האזורית שלה. 

בנט הוסיף בפגישותיו כי ישראל ייעדה מיליארדי שקלים בתקציב המדינה החדש לביטחון, תוך התמקדות בתוכניות אופרטיביות חדשות להתמודדות עם האיום האיראני. "אם אין אני לי, מי לי?", אמר גורם דיפלומטי כדי לתאר את השקפתו של בנט לגבי היערכות אפשרית לפעולה ישראלית עצמאית מול איראן. 

במקביל לכך, ארה"ב ושלושת מעצמות אירופה הבהירו שהם נאחזים בפתרון המשא ומתן כדי להחזיר את איראן לשיחות הגרעין, וממשיכים בדרך הדיפלומטיה. "אנו משוכנעים כי ניתן להגיע וליישם במהירות הבנה לגבי חזרה לציות מלא והבטחה לטווח הארוך שתוכנית הגרעין של איראן היא אך ורק למטרות שלום", נאמר בהצהרה. "אנו קוראים לנשיא איראן ראיסי לנצל את ההזדמנות הזו ולחזור לשיחות בתום לב. זו הדרך הבטוחה ביותר להימנע מהסלמה מסוכנת שאינה באינטרס של אף מדינה", הוסיפו.

עמנואל מקרון, נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
עמנואל מקרון, נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)

בתוך כך, בעוד איראן ממשיכה להעשיר אורניום, המעצמות מנסות לנהוג מולה בשיטה המקל והגזר על מנת להחזיר אותה למשא ומתן. אבל עד כה, הם עדיין לא שיכנעו את איראן לחזור לשולחן. בנט היה רוצה לראות עוד מקלות בשיטה הזאת, והוא אמר זאת לכל מי שפגש. 

אנשים רוצים לשמוע את עמדתו של בנט לגבי איראן, אמר הגורם הדיפלומטי, והם מסכימים להמשיך את הדיאלוג בעתיד. אבל האם הם באמת מקשיבים? לעת עתה, נראה כי המעצמות דבקות בתכנית הדיפלומטית שלהן למרות אינדיקציות שהיא לא עובדת.