הדיונים וההצבעות על תקציב המדינה החלו הערב (רביעי) בכנסת ישראל, שעל פי ההערכות צפוי לעבור. יושב ראש ועדת הכספים, חבר הכנסת אלכס קושניר (ישראל ביתנו) שוחח על כך עם פרופסור אריה אלדד ובן כספית, בתוכניתם ברדיו 103FM, וטען כי "אי אפשר לפתור את כל הבעיות בבת אחת, אבל הבטחנו ונעמוד בהבטחה - בתקציב הבא החיילים יקבלו תוספת בשכר".

בפתח דבריו התייחס קושניר לסוגיית השכר ותנאי העבודה במשק. "זו עסקת חבילה הכוללת בתוכה הרבה מאוד מרכיבים", הסביר, "צריך להגיע לסיכום גם עם ההסתדרות וגם עם המעסיקים. אני חושב שנעשתה פה עסקת חבילה מאוד מאוזנת, גם מעלה את שכר המינימום וגם משפרת את מצב המעסיקים. היא נותנת להם גמישות בשעות הנוספות ומוסיפה יום חופש, לכן זו עסקת חבילה מאוד מאוזנת שקודם כל נותנת יציבות למשק. צריך להבין שאנחנו משק שיוצא ממשבר, וכפי ששר האוצר התחייב ביומו השני בתפקידו שהוא הולך לעסקת חבילה כזו - אנחנו רואים אתה מתבצעת וצריך לברך על זה".

על מחאת הנכים שהתחדשה הבוקר, אמר ח"כ קושניר: "מי ששבת היום זה ארגון אחד קטן וראינו את ההבהרה של הארגונים האחרים שאומרים שהם מאוד תומכים בסיכום שהגיעו המדינה והאוצר. התוספת שניתנה כאן לנכים, במהלך הדיון על החוק ההסדרים, מבטיחה שהם יוכלו לחיות בכבוד במדינה שלנו". עוד אמר: "אני מזכיר שגם פתרנו עוד בעיה שבמשך שנים לא יכלו לפתור - אותם ילדים נכים שקיבלו גם הם תוספת משמעותית. הגענו כאן להסדר שהולם את צרכי הנכים, כמו גם הוא הולם את צרכי הקשישים ונכי צה"ל. שברגע שחוק התקציב וחוק ההסדרים יעברו באמת נוכל לברך עליו - מדובר בתקציב מהפכני שהמדינה הזו לא ראתה הרבה מאוד שנים".

שכר חיילי החובה לפי שעה לא ישונה במסגרת התקציב הקיים. יו"ר ועדת הכספים התייחס לכך ואמר: "לצערי הרב אי אפשר לפתור את כל הבעיות בבת אחת. אנחנו הבטחנו ונקיים את ההבטחה עם חיילי הסדיר בתקציב הבא. זו המחויבות שלנו וזה מה שאנחנו נעשה, כמו שעמדנו בהבטחות האחרות שלנו".

קושניר ציין כי "הפעם אחרונה ששכר חיילי הסדיר הועלה הייתה כשליברמן היה שר ביטחון. מאז היו הרבה מאוד דיבורים אבל לא נעשה שום דבר, אנחנו לא צריכים להוכיח את המחויבות שלנו כלפי חיילי צה"ל, גם בתקציב הזה הצלחנו לחוקק את אותה מלגה 'ממדים ללימודים' המסבסדת ללוחמים לקבל השכלה גבוהה - אף אחד לא יטיף לנו מוסר לגבי הדאגה לחיילי צה"ל, אנחנו עושים הכול כדי לשפר את מצבם. כשאני שומע את צייצני הליכוד מטיפים לנו מוסר אני שואל שעד לפני שלושה חודשים הייתם ליד ההגה, למה לא עשיתם שום דבר?"

כשנשאל האם יכולים להתגלות עריקים מקרב הקואליציה בקרוב, השיב קושניר בשלילה. "גם בימי הקמת הממשלה הזו, נתניהו וחבריו דיברו הרבה מאוד על כל מיני עריקים. אם הם היו בצבא ומתגייסים ליחידת לוכדי העריקים הם היו נכשלים בתפקידם", אמר. "אין שום עריקים, הקואליציה מאוחדת ואנחנו נעביר את התקציב. זה לא אומר שאנחנו נרדמים, אנחנו בכוננות ובדריכות ומתכוננים ל־40 שעות של עבודה והצבעות", קבע קושניר. 

"הגיע הזמן שהתקציב יפסיק להיות כלי פוליטי ויחזור להיות כלי כלכלי", הוסיף קושניר, "זה מוזר שהעברת תקציב הפך להיות אירוע דרמטי כשזה. זה היה אמור להיות מובן מאליו שזה יעבור כל שנה, אבל אנחנו נמצאים פה בסיטואציה חריגה ואנחנו באים לתקן את זה ולעשות סדר, להחזיר את המצב לשפיות".



בהמשך, נשאל האם במדיה וח"כ עמיחי שיקלי יצביע נגד, האם קיים סיכום עם חברי הרשימה המשותפת שיצביעו בעדו או יימנעו. על כך השיב: "אנחנו סומכים על השותפים בקואליציה, יש לנו רוב. כל חברי הכנסת, ודיברתי עם הרבה מאוד מהם, באים דרוכים ועם מוטיבציה להצביע. יש לנו 61 בלי שיקלי, ואנחנו נעביר את התקציב הזה. זה כמו ריצת מרתון, התחלנו את הריצה ברגע שהתקציב עבר קריאה ראשונה ועכשיו אנחנו בישורת האחרונה - שמרנו כוחות לספרינט האחרון. בחודשיים האחרונים לא ישנתי הרבה, אבל זה היה שווה את זה. אנחנו מביאים תקציב טוב". 

על הטענות לפיהן כספי הסיוע לעזה יתגלגלו בסופו של דבר אל החמאס, אמר קושניר: "אני לעומת הממשלה הקודמת לא מעביר לחמאס שום דבר. הממשלה הקודמת העבירה מזוודות של כסף לחמאס. כולם זוכרים את התקופות שקצינים ישראלים העבירו מזוודות של מזומנים. הכסף מועבר ויש עליו פיקוח באמצעות אמצעים בין לאומיים". 

בסיום דבריו, הפנה ח"כ קושניר לעבר האופוזיציה, וטען כי חלקים ממנה מקיימים הסתה נגד הממשלה. "אני חושב שאנשים מסוימים באופוזיציה עברו את כל הגבולות. הם מפחדים מהרגע שהתקציב יעבור והם יאבדו את התקווה להחזיר את השליטון חזרה. הם עוברים את כל הגבולות ומדובר בהסתה קשה שיכולה להיגמר בטרגדיה", הסביר. "אני קורא לכולם להפסיק את זה - מדובר במערכת פוליטית במדינה דמוקרטית וצריך לשמור על גבולות השיח כי אחרת נדרדר לתהום", סיכם.