לאחר שהתוכנית הכלכלית ("חוק ההסדרים") אושרה אתמול ברוב של 61 תומכים מול 57 מתנגדים, וכן אושרו בקריאה שלישית שלוש הצעות חוק מתוך חמש, הנכנסות תחת תקציב המדינה לשנת 2021, אושר הלילה (בין חמישי לשישי) גם התקציב לשנת 2022 ברוב של 59 חברי כנסת מול 56 מתנגדים. 

ממשרד האוצר נמסר כי בשנת 2022 תקציב המדינה יעמוד על 452.5 מיליארד שקלים. עוד נמסר כי באותה השנה קציב החינוך על כ-70 מיליארד שקלים, תקציב הבריאות יעמוד על כ-45 מיליארד שקלים, תקציב משרד הביטחון יעמוד על כ-60 מיליארד שקלים. , תקציב פיתוח התחבורה יעמוד על כ-36 מיליארד שקלים, תקציב משרד הרווחה  והרשות לזכויות לניצולי שואה על כ-15 מיליארד שקל ותקציב מערך ההשכלה הגבוהה יעמוד על כ-12 מיליארד שקלים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר: "שנת 2022 תהיה שנה שבה הקשישים והנכים יקבלו תוספת שנתית לקצבה בגובה אלפי שקלים, שנה שבה נרגיש שינוי משמעותי בתחבורה הציבורית, נתחיל להגדיל סוף סוף את כמות הרופאים בבתי החולים, נוכל לייבא בקלות מוצרים בזול, נדאג לנכי צה"ל אחרי שנים של הזנחה".

"בעלי העסקים יוכלו לנשום לרווחה מהרגולציה החונקת, האזרחים יוכלו ללכת לשוק ולקנות אבוקדו גם בחורף וגם בקיץ ובזול כמו ביתר המדינות המתקדמות בעולם. הענקנו יציבות למשק עם עסקת חבילה, דאגנו לצמיחה בעתיד ויצרנו בזכות עבודה קשה - יציבות שלטונית", הוסיף.

ממנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, נמסר: "תקציב המדינה לשנים 2021-2022 מביא איתו רפורמות כלכליות חשובות ביותר לכלכלת ישראל שיוביל להתאוששות מהירה של המשק. התקציב מדגיש את החשיבות התקציבית עבור קידום הצמיחה במשק, פיתוח התשתיות, הגברת התעסוקה, הורדת יוקר המחיה וזאת במטרה לשפר את רווחתם של כלל אזרחי המדינה".

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, אמר: "התקציב שאושר מביא לידי ביטוי את סדר העדיפויות של הממשלה בצורה אחראית ומכיל בחובו שורה של צעדים ורפורמות שיביאו לשיפור רווחת האזרחים ולהמשך צמיחת המשק בטווח הארוך".

שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, אמר בתום ההצבעה: "לקחנו אחריות. קיימנו את ההבטחה. העברנו את תקציב 21-22 עבור מדינת ישראל ואזרחי ישראל". ראש הממשלה, נפתלי בנט, כתב: "החזרנו את ישראל למסלול". 

שר הביטחון ויו״ר כחול לבן, בני גנץ, הוסיף: "אני מרגיש שהעברת התקציב היא ניצחון של המדינה, אבל היא גם ניצחון אישי שלי. מי שפעל ממניעים אישיים והסב נזק רב למדינה ולאזרחיה יושב  באופוזיציה, ומי שדואג לאזרחי ישראל  - נמצא היום בקואליציה. זה ניצחון גדול עם מסר חשוב". 

מנגד, באופוזיציה תקפו, כאשר ח"כ אריה דרעי כתב: "ממשלת מדושני העונג, העבירה על חודו של קול, תקציב גרוע שכולו פגיעה אכזרית ומכוונת בקשישים, במוחלשים ובתושבי הפריפריה, ובמשפחות ברוכות ילדים". ח"כ סמוטריץ': "הפסדנו אולי בקרב הזה אבל ננצח בע"ה במערכה. כי יש לנו דרך וערכים ואמת, ולא מכרנו ולא נמכור אותם בעד כל הון שבעולם. וסוף האמת לנצח". 

מסיעת ש"ס נמסר: "על חודו של קול, 'הצליחה' קואליציית השבעים והמנותקים להעביר תקציב שכולו פגיעה מכוונת בקשישים, במוחלשים, בתושבי הפריפריה ובמשפחות ברוכות ילדים. ממשלה שהעומד בראשה לא עובר את אחוז החסימה פועלת נגד העם ומחוללת חורבן בערבות ההדדית ובאופי היהודי של מדינת ישראל. הבושה הגדולה שייכת לאותם נציגים ״דתיים״, שהרימו ידם במשך 48 שעות בעד התקציב הפוגעני ומשמשים קבלני ביצוע של לפיד וליברמן. ערב ראש חודש כסליו שבו העם היהודי מציין את נצחון האור על החושך, ש״ס תמשיך להיאבק בכל כוחה בליקוי המאורות הזה עד להפלת הממשלה הרעה הזו".

מסייעת יהדות התורה נמסר: "קואליציית הזדון אישרה ברוב דחוק, כפוי ומאולץ, תקציב רע ואכזרי, ללא חמלה וללא כל בשורה בשום תחום, חוץ מלחתולים, לרפורמים וארגונים קיצוניים. מדובר בממשלה אטומה ששר האוצר שלה מתגאה בשחצנות בחלשים ובעניים, תוך העלאת מיסים וגזירות קשות"

עוד נמסר כי "התקציב הדורסני הוא מפגע כלכלי שיביא לעליית מחירים ויפגע קשות במעוטי היכולת, במשפחות ברוכות הילדים, בנשות האברכים, בעולם התורה ובמסורת ישראל. יהדות התורה תמשיך להיאבק כדי להפיל את ממשלת הזדון של בנט-לפיד-ליברמן-סער, שהוקמה בחטא, ללא תמיכה ציבורית, בניגוד לכל ההבטחות והערכים, ושפועלת להרס היהדות והציביון היהודי בישראל". 



הדיון במליאה הופסק בעקבות הצלחתה של האופוזיציה להפיל את הסעיף הקובע תוספת תקציבית למבני חינוך. לאחר שאותו סעיף אושר בוועדת הכספים, חברי הכנסת התכנסו שוב לדיון במליאה על מנת לאשר את תקציב 2022. גורמים בקואליציה העריכו כי אם לא יתרחשו טעויות דומות, התקציב צפוי להיות מאושר סופית לקראת שעות הבוקר.

ח"כ ירין לוין הודיע בתחילת הדיון במליאה כי לא ייעשה שימוש בידי האופוזיציה בקריאות שמיות, זאת בשל יום התארכות הדיון לתוך יום שישי שנחשב קדוש למוסלמים וכניסת השבת המוקדמת. כמו כן, באופוזיציה זעמו על השימוש בסעיף 98, המאפשר לקואליציה לקצר את אורכי הדיונים בוועדות. 

מנסור עבאס, ניר אורבך (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מנסור עבאס, ניר אורבך (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בזמן ההפסקה בדיון, ראש הממשלה, נפתלי בנט, נשא הצהרה קצרה לתקשורת: "אני רואה שאתם עייפים, חכו עוד טיפה והתקציב יעבור. מרגע שיעבור - עידן חדש. המדינה חוזרת לתפקד ואנחנו יודעים בדיוק לאן הולכים מכאן. אני רוצה הערב לומר לכלל האזרחים - אלו שבעד הממשלה ואלו שנגד, אלו שבוחנים את הממשלה, ממשלת ישראל בראשותי תדאג לכלל האזרחים בישראל. תודה רבה וערב טוב".

כאמור, האופוזיציה הצליחה לנצח בהצבעה אחת ולהפיל את אחד הסעיפים: הנוגע לדרישת האופוזיציה להוסיף כיתות לימוד לבנייה. ח"כ אמילי מואטי מהעבודה הצביעה בטעות עם האופוזיציה, וצייצה: "טעות שלי, ישנתי שעתיים. סליחה, ממשיכים". הסעיף שנפל ישוב לדיון בוועדת הכספים, והדיון במליאה הופסק.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) פתח את הדיון: "אני מוצף ברגעים אלה בעשרות הודעות לנייד לגבי הסעיף שהאופוזיציה הצביעה  נגדו. אני אומר חד וחלק- לא נוותר על תוספת תקציב לבניית כיתות לימוד! זאת בושה וחרפה שחברי כנסת במדינת ישראל מצביעים במכוון נגד דור העתיד של מדינת ישראל.

"לא היינו צריכים הוכחה טובה יותר מזו, כדי להראות שזה תקציב חברתי. כי הסעיף הזה שהפילה האופוזיציה מדבר על תוספת של כיתות לימוד במדינה וענקים להתחדשות מבנים במערכת החינוך. לכן, הייתי מצפה מאופוזיציה אחראית להצביע בעד סעיף כזה, אבל מה לעשות, הם מצביעים אוטומטית נגד מבלי להבין בכלל על מה הם מצביעים".

האופוזיציה מנצחת בהצבעה על הסתייגות, קרדיט: ערוץ כנסת

בתוך כך, עם חידוש דיוני המליאה דחתה הקואליציה על הסף הצעת פשרה של האופוזיציה, שהציעה לשקול למשוך את ההסתייגויות לתקציב. "למרות התנגדותנו לתקציב, נסכים לשקול למשוך את ההסתייגויות לתקציב, אם יוקם מנגנון משותף לקואליציה ולאופוזיציה שיפקח על העברת כספי המדינה  לרע״מ ולעמותות שקשורות בה, במטרה למנוע את העברת כספי אזרחי ישראל לחמאס, לעמותות ולארגונים מסיתים ולאויבי ישראל", נאמר בהצעה. 

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר, כי הוא "מקווה שתקשיבו ונגמור את ההצבעות בין רגע. עברנו ליל שימורים. יש אפשרות שנגיע להסכמה שבה כל ההסתייגויות ימשכו. יש לנו הצעת פשרה הוגנת וסבירה וחשובה למדינת ישראל. אם תענו לה נוכל למשוך את כל ההסתייגויות. ההצעה לא מייצגת את כל האופוזיציה - שכל שקל שמועבר על ידי הממשלה לרע"מ ולתנועה האסלמית יעבור במנגנון פריטטי כדי שלא יעבור לחמאס. כך גם תשמרו את ביטחון ישראל וגם תמנעו פיליבסטר ארוך".

הצעת הפשרה של ח"כ מיקי זוהר לקואליציה. צילום: ערוץ הכנסת

בתגובה לכך אמר שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד: "אני שמח לראות שהלילה לא פגם בהומור של האופוזציה. התשובה היא לא. תודה".

בנט, לפיד וגנץ בהצבעה על התקציב (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנט, לפיד וגנץ בהצבעה על התקציב (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בקואליציה התלוננו על כך שמרבית ההסתייגויות שהוגשו על ידי האופוזיציה אינן ענייניות. כך למשל ההסתייגות בעניין "עדכון כתובות גרפיות", או דינו של מי שמוכר סופגניות שלא בחנוכה.

אחת ממאות ההסתייגויות שהאופוזיציה הגישה לחוק ההסדרים (צילום: אריק בנדר)
אחת ממאות ההסתייגויות שהאופוזיציה הגישה לחוק ההסדרים (צילום: אריק בנדר)

במהלך ההצבעות טעה יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שש פעמים והעלה בתגובה ציוץ הסבר בטוויטר, בו כתב: "קורה שמתבלבלים בהצבעה. תשאלו את כל מי שהצביע לבנט".

בין רביעי לחמישי בלילה אושר חוק התקציב לשנת 2021 ברוב של 61 חברי כנסת שתמכו בהצעה. 59 התנגדו, לא היו נמנעים. במליאה הצביעו במהלך הלילה על ארבעה חוקים נוספים, שניים מהם כבר אושרו: ברוב של 62 תומכים מול 58 מתנגדים, אישרה הכנסת את חוק מסגרות התקציב.

הקואליציה אחרי אישור התקציב (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הקואליציה אחרי אישור התקציב (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


בחוק השני - חוק ההתייעלות הכלכלית, ניצחה הקואליציה ברוב של 61 תומכים מול 59 מתנגדים. באופוזיציה ביקשו לראות בהצבעה כהצעת אי אמון ולאחר הצבעה שמית תמכו כאמור בחוק 61 אל מול 59 שהתנגדו.

כזכור, לפני חודשיים אישרה הכנסת את הצעת חוק תקציב המדינה לשנת 2022 בקריאה ראשונה, ברוב של 59 תומכים, ואושר גם חוק ההסדרים. לפי המתווה שהוסכם להקמת רשות הרגולציה המכונה "מתווה איתן גינזבורג", חבר הכנסת שניסח אותו, הקואליציה מחויבת להקמת רשות הרגולציה במסגרת חוק ההסדרים הקיים, אך הסעיפים הנוגעים לסמכויות הקצה של הרשות יופרדו מחוק ההסדרים ויחוקקו בהסכמת כל סיעות הקואליציה, במפוצל מסעיפי הקמת הרשות וסמכויות הייעוץ שלה.