כבר ביום שאחרי אישור התקציב, כלומר היום (ראשון), ינסו בציונות הדתית לאתגר את הקואליציה, ובמיוחד את האגף הימני שבה, כשהח"כית אורית סטרוק תעלה להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק להסדרת "ההתיישבות הצעירה" ביהודה ושומרון.

לקראת הדיון היום בוועדת השרים שלחו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, הח"כים סטרוק ויואב קיש (הליכוד), מכתבים אישיים לשרי ימינה ותקווה חדשה עם תזכורת להבטחותיהם האישיות להסדרת ההתיישבות. במכתבים נאמר: "כזכור לך, ראש הממשלה נפתלי בנט הבטיח להסדיר את ההתיישבות הצעירה ביו"ש בישיבת הממשלה הראשונה בראשותו, הבטחה שלא מומשה עד כה".

אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


ראשי השדולה הזכירו לשרת הפנים איילת שקד את דבריה כי ״ימינה מתחייבת בכל הסכם קואליציוני כי נושא הסדרת ההתיישבות הצעירה יעמוד בראש סדר העדיפויות״. לשר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער הזכירו כי אמר: ״אני רואה בזה חובה מוסרית של מדינת ישראל לאזרחים שלה״.

בנוסף, במכתב לשר זאב אלקין (תקווה חדשה) הזכירו כי רק לפני שנה מנע את הסדרת סוגיית הבדואים ללא הסדרת ההתיישבות הצעירה והצהיר: ״אני לא מוכן לקבל מדיניות של אפליה. גם ליהודים מגיעות זכויות במדינת היהודים״.

איילת שקד (צילום: רונן טופלברג)
איילת שקד (צילום: רונן טופלברג)


במכתבים אשר נשלחו גם לשר הדתות מתן כהנא (ימינה), שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה), השרה פנינה תמנו שטה (כחול לבן), השר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), השרה מירב כהן (כחול לבן) והשר יועז הנדל (תקווה חדשה), כתבו ראשי השדולה כי ״בימים אלה מתכוננים כ־20 אלף תושבי ההתיישבות הצעירה, חלוצים בני דורנו, ובהם כ־12 אלף ילדים, לחורף הקרב ובא, ובה בעת הם שומעים כיצד הממשלה מסדירה את המאחזים הבדואיים מחד, ומחוקקת את חוק החשמל להלבנת בנייה בלתי חוקית במגזר הערבי מאידך".

לדבריהם, "כל זאת בזמן שהצעת המחליטים להסדרת ההתיישבות הצעירה, שהוכנה על ידי השרים לשעבר הנגבי וביטון ועוצבה בנוסחה הסופי על ידי שר הביטחון בני גנץ לפני כשנה - מעלה אבק על מדפי מזכירות הממשלה. אנו קוראים לך לא לאפשר את האפליה החמורה הזו, ולהצביע ביום א' הקרוב בעד הצעת החוק".

ח"כ סטרוק הודיעה כי היא מתכוונת להעלות את הצעת החוק ביום רביעי השבוע במליאת הכנסת בקריאה טרומית, גם ללא תמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה.