לאחר הצלחת המבצע: ראש הממשלה, נפתלי בנט, השר לביטחון פנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי מסרו הערב (שלישי) הצהרות לתקשורת במטה המשטרה בתל אביב, בעקבות סיומו המוצלח הבוקר של מבצע "אושן" לתפיסת אמל"ח ומאבק בפשיעה בחברה הערבית.

בפתח דבריו אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "כל הכבוד למעורבים במלאכה. אני רואה פה לא רק יוזמה ותחבולה ותקיפות אלא ראיתי מאחורי כל נשק פה, כמה חיי אדם הצלתם. פשוט כמה חיים של אזרחים אתם מצילים בעבודה, זו עבודה קדושה. זהו מבצע בהיקף חסר תקדים לתפיסת כלי נשק, זהו אחד המבצעים המתוחכמים והנועזים ואני רוצה שוב לשבח את המפכ"ל, השר לביטחון הפנים וכל השותפים לתהליך. רק התחלנו".

הוא הוסיף: "מעט אחרי הקמת הממשלה הכרזנו מלחמה על פורעי החוק בחברה הערבית, לא פחות. הקמנו אגף מיוחד לכך ואנחנו פועלים, לא מדברים - עושים. הדרך עוד ארוכה, אבל השינוי כבר מורגש בשטח. השימוש המופקר בנשק בחברה הערבית גובה חיי אדם. במשך שנים נבנה כאן אחד ממצבורי הנשק הגדולים במזרח התיכון ואת זה אנחנו נפרק".

"לאזרחי ישראל הערבים אני רוצה לומר – מגיע לכם ביטחון אישי. לכן, אנחנו כאן, פועלים ונמשיך לפעול. ולפורעי החוק בחברה הערבית, שמטילים אימה, הן על ערבים והן על יהודים - אנחנו לא נוותר, אנחנו ולא נרפה. אנחנו רואים אתכם, ואנחנו נרדוף אתכם עד אחרון הנשקים ואחרון העבריינים שמטילים אימה על הסדר הציבורי. אנחנו נבוא איתכם דין וחשבון, אנחנו נעמיד אתכם לדין ואתם תשלמו. מבצע "אושן" הושלם בהצלחה. מכאן פנינו אל המבצע הבא, ואל אלו שאחריו", סיכם בנט.

אחריו דיבר השר לביטחון פנים עמר בר לב, שסיפר: "לפני כמעט חמישה חודשים נכנסתי לתפקיד והצבתי את היעד המרכזי להתמודד עם הפשיעה ברחוב הערבי. מהר מאוד מצאתי שותפים לדרך, ברמה המבצעית את המפכ"ל ופקודיו, ומעליי את ראש הממשלה שהגדיר את ההתמודדות בפשיעה במגזר כאחת משלושת המשימות של הממשלה הזו. עם שותפים כאלה אין ספק שנעמוד במשימה".

בר לב הוסיף: "זה עוד עליית מדרגה חשובה. אבל הדרך היא עוד ארוכה. אני ממש לא מתבשם בריחי ההצלחה, הדרך היא ארוכה ואנחנו נעלה במעלה הדרך ונצליח. חשיבות המבצע הלילה היא חשיבות עצומה, לא רק בתפיסת הנשקים והסוחרים, אלא להראות לאזרחי ישראל הערבים האזרחים כולם, שמשטרת ישראל והממשלה כולה, לא מדברים כי אם עושים. המהלך הזה ברמה התודעתית היא הרבה יותר גדול מעבר לתפיסה עצמה. לסיכום, כשאנחנו מסמנים מטרה, מפעילים יוזמה, נחישות והתמדה - אנחנו נצליח, ואנחנו חייבים להצליח".

שלישי עלה לדבר מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, שסיפר: "החל משעות הלילה פעלו למעלה מ-1000 שוטרים כחלק ממבצע משטרתי חסר תקדים בהובלתו של מחוז צפון ובראשו שמעון לביא. הוחדר סוכן שחדר ללב מוקדי הפשיעה. השולחנות המלאים כאן בכלי הנשק ממחישים מחד את האתגר עמו אנחנו מתמודדים ומצד שני את הנחישות שלנו. כל נשק כזה היה מכוון לפגיעה באוכלוסיה וכך נראית פעילות נחושה והתקפית של המשטרה".

"המבצע הזה מצטרף לרבים אחרים, למעלה מ-16 פרשיות שחשפנו עם סוכנים יצירתיים שהביאו למעצרם של 521 עבריינים בתקופה האחרונה ולזינוק של פי ארבע בתיקי אמל"ח. לא אגזים אם אומר שמרבית שוטרי המשטרה פועלים למיגור הפשיעה בחברה הערבית. אני יכול לומר שמהמודיעין שנמצא בידינו העבריינים מרגישים היטב את הלחץ המופעל עליהם, הלחץ יתגבר עוד יותר". 

"ראש הממשלה, חשוב שתדע שאנחנו מנתחים את כל הפשיעה בחברה לרבות סכסוכים על ידי אנליסטים. לאחרונה הבאתי את המונח follow the money - מלחמה כלכלית אל מול ארגוני הפשיעה, בשאיפה להגיע עד לסוף השנה לכמיליארד שקלים שבאו מהלוואות לא חוקיות וסחר באמל"ח, הטיית מכרזים ועוד. נעשה הכל כדי לרושש אותם וכדי לפגוע בכיסם, נמשיך ללכת בעקבות הכסף עם יחידות כלכליות נוספות. לסיום אומר תודה לראש הממשלה על הגעתך לכאן שמעבירה מסר חשוב, וגם לשר לביטחון הפנים על הגיבוי והתמיכה".

עמר בר לב, נפתלי בנט ומפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי (צילום: רוני עופר, פלאש 90)
עמר בר לב, נפתלי בנט ומפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי (צילום: רוני עופר, פלאש 90)

במסגרת המבצע, שעבר לפנות בוקר לשלב הגלוי, הופללו 78 סוחרי אמל״ח מהכבדים בישראל. זאת, בתום שנה של הפעלת סוכן סמוי בתוך המגזר הערבי. הפעילות הסמויה הניבה גם תפיסה של 40 רובים, 13 אקדחים, שני מקלעים ושני מטעני חבלה עם מערכת הפעלה סלולרית מוכנים להפעלה. הסוכן, שהינו עבריין שחצה את הקווים, פעל תחת כיסוי של חייל בארגון פשע שמספק נשק ל״בוסים״ הגדולים. 

כאמור, מדובר בחקירה סמויה שהתנהלה במשך למעלה משנה, מאז אוגוסט 2020, בפיקודו של מפקד המחוז הצפוני במשטרת ישראל ניצב שמעון לביא. כאשר, לפנות בוקר עברה החקירה לשלב הגלוי של מבצע "אושן" (על שם הסרט "אושן 11") במסגרתה הסוכן רכש ב- 48 עיסקאות שונות 53 כלי נשק תיקניים, שני מטעני חבלה עם מערכת סלולארית מוכנים להפעלה ותחמושת רבה.

למעשה, המטרה הייתה להגיע אל הסוחרים הגדולים והמשמעותיים ביותר שהיקף הפעילות שלהם מגיעה גם אל ארגוני הפשיעה. כמו כן, במהלך הפעלתו תיעד הסוכן עסקאות אמל"ח רבות שחשפו גישה לשטחים, היעדר הרתעה ופעילות ללא מורא. הבוקר, פשטו כאלף שוטרים על בתי החשודים וביצעו את מעצרם של 64 מהסוחרים, מחר ייעצרו 14 סוחרים נוספים.