ערב לפני החלטת הצט"ם הגורלית על חיסוני ילדים, ורגע אחרי ההקלות החדשות שייכנסו מחר לתוקף, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס העניקה הערב (שלישי) ראיון מיוחד לוואלה! בו הסבירה את עמדתה לגבי חיסון ילדים, כולל ילדיה, שההחלטה תשפיע עליהם ישירות. בנוסף, שוחחה ראש בריאות הציבור על ההבדלים בין ממשלת בנט לממשלת נתניהו, ועל מועד תחילת מבצע החיסונים.

בפתח דבריה הבהירה אלרעי-פרייס כי "יש לי שני ילדים בני 7 ו-9, ובוודאי שאני אחסן אותם. אני מציעה גם לכל ההורים להיכנס לאתר משרד הבריאות ולראות שם את נייד העמדה המפורט של האיגוד המקצועי של רופאי הילדים. במסמך יש את כל הנתונים וזה יעזור להם לקבל את ההחלטה".

"אני לא הייתי אומרת להורים - 'לכו חסנו את הילדים שלכם', אלא 'לכו תקראו ותלמדו'. אני מחסנת את הילדים שלי רק אחרי שאני לומדת את הנתונים ויודעת שזה יעיל ובטוח. אני רוצה למנוע מהילדים שלי לחלות במחלה, גם אם הסיכוי למחלה אקוטית הוא מאוד נמוך, עדיין יש סיכוי ללונק קוביד ו-PIMPS (דלקת רב מערכתית). אני רוצה שכל הורה ייקח אחריות וילמד איך להגן על הילד שלו".

כשנשאלה מהן ההערכות לגבי ההיענות, בהנחה שהחיסון יאושר, ענתה: "אני לא יודעת, אבל המון אנשים שואלים אותי מתי זה מתחיל ואני חושבת שתהיה היענות לא מבוטלת. בסקר שערכו בקופת חולים מאוחדת נמצא ש-50% הולכים לחסן את הילדים שלהם, זה מספר יותר גבוה מהיענות לחיסונים בגילאי 15-12".

כשנשאלה האם הורדת חלק מהגבלות התו הירוק עלולה לגרום להורים שלא לחסן את ילדיהם, היא הבהירה: "הסיבה לחסן את הילד היא לא התו הירוק ומטרת התו הירוק זה לא לעודד חיסונים, אלא להפחית תחלואה וכשהתחלואה יורדת, מחובתנו להוריד את התו הירוק. הפעם, בניגוד לפעם הקודמת, אנחנו נמליץ לראש הממשלה ולקבינט לשמור על רצועה של מקומות שבהם התו הירוק יישמר. למדנו מהפעם הקודמת שעד שהכל חוזר לפעול, המחלה בינתיים מתפשטת".

כשנשאלה מתי יתחיל מבצע החיסון לילדים ענתה כי "זה ייקח עוד כמה שבועות לפחות כי אין לנו את החיסונים עדיין. אך כשיגיעו החיסונים, והצט"ם ימליץ, כל המערכות שלנו מוכנות לפעולה מהירה. כל התשתית קיימת גם במשרד הבריאות וגם בקופות, כך שברגע שיהיו חיסונים נוכל להתחיל".

על מצב התחלואה אל מול ההקלה בהגבלות אמרה: "500 מאומתים ביום זה באמת לא מעט, ולכן הורדנו בתור התחלה את המגבלות בחוץ, כי שם הסיכון נמוך ואת זה אנחנו יכולים לשחרר. השלב הבא ימשיך רק כשנראה המשך של ירידה בתחלואה. בגל הקודם הפעלו את התו הירוק במספרים יותר גדולים, עכשיו אנחנו פשוט ממשיכים אותו. אני חושבת שזה מאוד סביר להקל כרגע - אין סיבה להשאיר אותן".

במבט רוחבי, איך את מסכמת את הניהול של כל אחד מהגלים שהיו?
"אני לא רוצה להגיע לסיכומים כי אנחנו לא שם, אבל אנחנו לומדים מכל גל - כמו למשל שגם כשיש מעט מאוד חולים ממשיכים בתו הירוק. המערכות שיבדקו את דעיכת החיסון - זה גם משהו שלמדנו מהגל הזה. מכל גל אנחנו לומדים ומנסים לטייב לפעם הבאה".

הורביץ אמר שהגל הזה נוהל יותר טוב כי לא היו שיקולים סקטוריאליים ולא היתה עננת שחיתות, זה משהו שאת הרגשת בניהול הגל הזה?
"אנחנו מעבירים את ההמלצות המקצועיות שלנו כל הזמן על בסיס נתונים. בסופו של דבר מקבלי ההחלטות מקבלים את ההחלטות שלהם על סמך השיקולים שלהם, מעבר לשיקולי בריאות. לכל ממשלה יש את השיקולים שלה - בממשלה אחת זה שיקולים סקטוריאליים ובממשלה הזו אלו שיקולים כלכליים. בסוף תמיד יש הבדל בין העמדה המקצועית לבין ההחלטות שמתקבלות בסוף, שלוקחות בחשבון שיקולים כלכליים, חינוכיים ופוליטיים. ככה עובדת המערכת - מקבלים החלטות לא רק על סמך שיקולים בריאותיים נטו".