סערת חוק החשמל: ועדת הפנים פתחה הבוקר (שני) בדיון בעניין קידום חוק החשמל. יו"ר ועדת הפנים ויוזם החוק, חבר הכנסת וואליד טאהא (רע"מ), הכניס שינויים בנוסח החוק, בניגוד למתווה שאושר בקריאה הטרומית. בתגובה לסערה שהתחוללה בעקבות השינויים, אמר יו"ר ועדת הפנים בשיחה עם "מעריב" כי "טרפוד החוק משמעו הפלת כל חוק שהקואליציה תעלה".

עוד מסר טאהא ל"מעריב": "דפוס ההצבעה של כל קואליציה אמור להיות בתמיכת חוקים שמעלים חברי הקואליציה. בהתאם לכך מצביעים בעד חוקי הממשלה בכנסת. במקרה ושותף קואליציוני ינסה לטרפד את הצעת חוק החשמל ואו כל הצעה אחרת שנעלה, זה אומר שרע"מ תצביע נגד הממשלה במליאה! אין שום דבר חד כיווני".

גם ח"כ אחמד טיבי מהאופוזיציה (הרשימה המשותפת) הגיב לסערה: "בעקבות ההסתה של איילת שקד ותנועת רגבים נגד חוק החשמל של רע"מ, אנו מודיעים כי נתמוך בשינויים שרע"מ מבקשת להכניס לחוק". 

בסביבתה של השרה שקד אמרו בתגובה כי מדובר בניצחון לאיילת שקד, משלא התקיימה הצבעה. בסופו של דבר יעלו להצבעה רק הסעיפים שיש לגביהם הסכמה.

התיקונים - בניגוד להסכמות הקואליציוניות

תנועת רגבים הפיצה היום לחברי הכנסת טבלה עם ההבדלים והנגזרות המעשיות שבין הצעת החוק שאושרה בקריה הטרומית, לבין הצעת התיקון של ח"כ טאהא. השינויים המרכזיים כוללים חיבור מבנים לא חוקיים לחשמל, גם כאלו שנבנו לאחר כניסתו לתוקף של חוק קמיניץ. כמו כן, כולל החוק המתוקן הכללה של מבנים שאינם מיועדים למגורים תוך התעלמות מנושא הבעלות של הקרקע. בתגובה, אמר ח"כ טאהא במהלך הדיון בוועדה: "אל תאמינו לכל מה שאתם שומעים". 

במהלך הדיון התפתח עימות בין ח"כ טאהא וח"כ בן גביר, שבסופו הוצא האחרון מן הדיון. "אתה מאיים עליי?", הטיח בן גביר בטאהא שהשיב: "כן, אני מאיים להוציא אותך בכוח. אני קורא אותך לסדר". בתגובה שאל בן גביר: "מה אתה בסוקורה?", והאשים: "אתה מחבל בעם ישראל", ולאחר מכן הוצא מן האולם. "הקשקושים שלך לא מעניינים, גזען פאשיט", קרא לעברו ח"כ טאהא. 

בתוך כך, הדיון בוועדה הסתיים ללא הצבעה על נוסח החוק, שתתקיים במועד אחר. בסיום הדיון אמר ח"כ סמוטריץ': "כל השינויים מוכיחים שהתוצאה תהיה שירוצו רשויות מקומיות ויגישו תוכניות פיקטיביות. החוק הזה הוא ישראבלוף הכי גדול בעולם. איילת שקד תכנע ותיתן לח"כ טאהא את כל מה שהוא רוצה".

הטבלה שהפיצה תנועת רגבים (צילום: תנועת רגבים)
הטבלה שהפיצה תנועת רגבים (צילום: תנועת רגבים)

כזכור, החוק מציע לאפשר חיבור לתשתיות החשמל, המים והטלפון, מבנים שנבנו ללא היתר, במידה והוגשה תוכנית מפורטת למוסד התכנון המייעדת את השטח למגורים. עוד קבעה הצעת החוק כי שר הפנים יוכל לאשר חיבור באזור אם התוכנית הוגשה על ידי משרד ממשלתי או שניתנה חוות דעת ממתכנן המחוז. 

אתמול הצוות של משרד הפנים ניסה להגיע עם ח"כ טאהא להבנות לגבי הצעת החוק. אנשי הצוות הסכימו עם חלק מהשינויים ועם חלק לא. לטענת, ח"כ טאהא רצה להכניס את כל השינויים, כאשר המטרה הייתה לדחות את ההצבעה ולהגיע להבנות עד יום רביעי. עם הנוסח שהובא היום שרת הפנים שקל לא מסכימה.  

מלשכת שרת הפנים נמסר כי "יש כמה שינויים של ח"כ טאהא רוצה לעשות, אך זה לא רלוונטי ולא מוסכם". לדברי השרה, במצב כזה החוק "לא יעלה להצבעה. יש שם כמה שינויים קטנים שהוא עשה. חלקם בסדר וחלקם לא".