שר האוצר, אביגדור ליברמן, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס למשבר הדיור, לגל עליות המחירים, וכן למתחים והחריקות בקואליציה.

בפתח דבריו התייחס ליברמן למשבר הדיור: "אני מחויב להגיד רק את האמת, וזו הירושה שקיבלנו. הממשלה הזאת קמה ביוני השנה, וכדי לספק את הביקוש המדינה חייבת לבנות כל שנה לפחות 60,000 יחידות דיור. מה שנבנה בשנת 2020 זה פחות מ-48,000, יש פה פיגור מתמשך. בנוסף לכך, אם אני מסתכל בצורה יותר אובייקטיבית, הדחף, הבוסטר, לעלייה המחירים זה ללא ספק הריבית הנמוכה ביותר. זה הדחף לאותן משכנתאות רבות שהציבור לקח מחודש מאי, שברנו שיאים מאז חורבן הבית השני".

"השנה שברנו שיא, השיווקים עוברים 80,000 יחידות דיור זה שיא של כל הזמנים מבחינת עסקאות אנחנו שוברים את כל השיאים ונעבור את 60,000 עסקאות ובהתחלות בנייה נעבור את ה-55,000 וכדאי להדגיש, כשאני מסתכל על עליית דיור בכל העולם ישראל נמצאת בסוף הטבלה, אולי מקום 3 מאחור. גם כשאני משווה אותנו לשוודיה וארה"ב אנחנו מבחינת עליית מחירי דיור נמצאים בתחתית הרשימה, לא בראש הרשימה. יחד עם זה, זה לא פותר אותנו מהבעיות. אנחנו עשינו מאמץ אדיר להגדיל את ההיצע ולצנן את הביקוש", הוסיף.

"אנחנו חילקנו משכנתאות מחודש מאי, היה טירוף של משכנתאות. מבחינת הריבית, שלא נפתח שגעון גדלות, זה לא תלוי כל כך בנו. כולם מסתכלים מה קורה בארה"ב והם מכתיבים למעשה את הריביות בעולם, אבל בנושא הדיור יש עבודה מאומצת של כל המשרדים, גם של משרד השיכון, הפנים, האוצר ושלא יהיו אשליות. את נושא הדיור אי אפשר לפתור לא בשבוע ולא בחודש. אנחנו צריכים תוך שלוש שנים להגיע למצב שאנחנו בונים 70,000 יחידות דיור זה המינימום שקבענו, זה יהיה הישג גדול מאוד כי לצערי בשנה האחרונה בנו פה פחות מ-48 אלף יחידות", המשיך ליברמן.

על יוקר המחייה והחשד לתיאום מחירים בין רשתות השיווק אמר ליברמן: "יש פה כמה היבטים, קודם כל יש עליית מחירים מטורפת בעולם גם בתחום ההובלה הימית. בפחות משנתיים מחירים ההובלה הימית עלו ב־776 אחוז, זה משפיע על הדיור כי חלק גדול מהמפרט של כל דירה, קרמיקה, שיש וכו'. הדולר יורד כי יש לנו מאזן תשלומים חיובי, יש עודף במאזן התשלומים בין 26-24 מיליארד דולר לכן השקל מאוד חזק. הוא ריאלי כי כל אותם מוצרים, כל הסחורות שנסחרות בבורסות העולם, אם חיטה עולה ב-29 אחוז וסוכר ב-34 אחוז ופלדה ב-26 אחוז אז אנחנו בבעיה. יש היבט שני, אין סיבה שמוצרי חלב במדינת ישראל שאין ייבוא משלמים 79-80 אחוז יותר ממדינות ה-OECD".

בהמשך התייחס ליברמן לירידה בשער הדולר: "יש לכל מטבע שני צדדים, כשיש עודף במאזן התשלומים זה אומר שהכלכלה חזקה, זה פוגע ביצואנים. מי שנפגע זה היצואנים, תיירים ישראלים שיוצאים לחו"ל נהנים אבל אנחנו מחויבים לטפל ולדאוג גם לתעשייה לואו טק ולכן אנחנו מגבשים כרגע 2 חבילות. גם סיוע בנושא יוקר המחיה ותמיכה ביצואנים. אבל גם במוצרים, אנחנו לא יכולים להשפיע על מחירי נפט חיטה סוכר או פלדה. נפט ב-12 חודשים האחרונים עלייה של 133 אחוז".

מה יהיה הישג מבחינתך?
"אנחנו צריכים תוך שלוש שנים להגיע למצב שאנחנו בונים 70,000 יחידות דיור זה המינימום שקבענו, זה יהיה הישג גדול מאוד כי לצערי בשנה האחרונה בנו פה פחות מ-48 אלף יחידות".

לאחר מכן נשאל ליברמן על המצב בקואליציה, והשיב: "היה ברור שיהיו חריקות אבל בסופו של דבר הממשלה מתפקדת, עובדה שהעברנו תקציב וחתמנו על עסקת חביל.ה גם קודם, במבחן החשוב של בחירת נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים, הקואליציה עבדה וניצחה. חריקות כנראה שיהיו וילוו אותנו כי הקואליציה צרה ויש כל מיני ניגודים מבחינת התפיסה האידיאולוגית הבסיסית. לכן ההצעה שלי, צריך להתמקד בדברים שהם בקונצנזוס. מאבק באלימות, תחב"צ, ניסיון להתגבר על הפקקים שכולנו סובלים, מאבק ביוקר המחיה".

על יריבו הפוליטי, בנימין נתניהו, אמר: "צריך להשאיר לנתניהו כל אופציה. אם ירצה להמשיך כיו"ר האופוזיציה - שימשיך, אם ירצה לעשות דברים אחרים, הוא פשוט הפסיק לעניין אותנו, לפחות אותי הוא הפסיק לעניין. אני ראיתי אדם שטועה פעם אחר פעם בהצבעות, הצביע לשמחתי עם הקואליציה. הוא לא מעניין פשוט. רוצים לדבר על נתניהו? תפנו לדובר הליכוד. אני לא מתכוון להתייחס, פשוט לא מעניין".

עוד התייחס ליברמן למיסוי על הכלים החד פעמיים, והביקורת על כך שמדובר בפגיעה במגזר החרדי: "קודם כל זה לאו דווקא לחרדים, החלטה על כלים חד פעמיים היא בעד איכות הסביבה, הצריכה פה של כלים חד פעמיים היא פי 4 מכל מדינות האיחוד האירופי זה דבר לא סביר ולא מספיק לתת הצהרות בנושא, צריך לעשות גם דברים. אנחנו רואים כמעט כל יום ראשון, אפשר לצלם את כל הפארקים שלנו ואתרי הנופש, הכול נראה, באמת בצורה עדינה, לא הכי אטרקטיבי גם מבחינת הכלים שמשאירים, הניקיון".

לבסוף התייחס ליברמן לסוגיית הרוטציה בין בנט ולפיד: "כן, אין לי ספק שתהיה רוטציה ושהקואליציה תמצה את ימיה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm