פרסום ראשון: חברי סיעת הליכוד, ביוזמת חה"כ יואב קיש, העבירו היום (רביעי) מכתב למנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז. במכתב, שהועבר בהעתקים גם לשר החוץ יאיר לפיד ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן, נטען כי ממדרים את יושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מפגישות מדיניות, בניגוד מוחלט מהנוהג המקובל. 

"מאז הוקמה ממשלת ישראל ה-36, פועל משרד החוץ בניגוד לנוהג המקובל מזה עשרות שנים ונמנע מלתאם פגישות בין חברי הסנאט ובית הנבחרים האמריקאי המבקרים בישראל לבין יו"ר האופוזיציה. החשיבות בקיום פגישות אלה לשם חיזוק מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל – ברורה", נכתב.

עוד נטען כי "רק לשם הדוגמא, לאחרונה ביקרה בישראל משלחת בהובלת הסנאטור Chris Coons ומנהיג הרוב בבית הנבחרים Steny Hoyer, אך משרד החוץ לא תיאם פגישה בינם לבין יו"ר האופוזיציה".

המסמך שנשלח על ידי חברי הליכוד אל משרד החוץ (צילום: צילום מסך)
המסמך שנשלח על ידי חברי הליכוד אל משרד החוץ (צילום: צילום מסך)

כותבי המכתב הוסיפו כי "אנו רוצים לקוות כי מדובר באי-הבנה בלבד, ולא בשינוי מדיניות מסיבות פוליטיות. לאור האמור, אנו, חברי וחברות הכנסת החתומים מטה, מבקשים ממך להשיב את הנוהג המקובל מזה שנים רבות, וליתן הנחיה ברורה למשרד החוץ לתאם פגישות בין יו"ר האופוזיציה לבין חברי הסנאט ובית הנבחרים האמריקאי המבקרים בישראל".

"כמו כן, אנו מבקשים למנות איש קשר קבוע במשרד החוץ אשר יעמוד בקשר עם לשכת יו"ר האופוזיציה לשם תיאום הפגישות כאמור. אנו מקווים כי טובת מדינת ישראל וחיזוק מעמדה הבינלאומי יעמדו לנגד עיניך וכי אכן תורה על השבת הנוהג ארוך השנים, כמפורט במכתב זה", נאמר. 

בתוך כך, חבר הכנסת יואב קיש מסר ל"מעריב" כי "החרמת יו"ר האופוזיציה על ידי משרד החוץ זהו אירוע חמור, אני רוצה להאמין שמדובר באי-הבנה בלבד ושטובת ישראל וחיזוק מעמדה הבינלאומי עומדים בראש סדר העדיפויות. אני קורא לשר החוץ להחזיר את הנוהל המקובל מזה שנים ולדאוג לתיאום פגישות רשמיות בין חברי הסנאט והקונגרס לבין יו"ר האופוזיציה,  סמל שלטון ממלכתי במדינת ישראל".

מלשכת לפיד נמסר בתגובה: "מדובר כמובן בנוהל רב שנים שאכן יו"ר האופזיציה רשאי להיפגש עם משלחות מדיניות שמגיעות ארצה. כך היה גם בזמן כהונותו של לפיד כיו"ר אופזיציה. לצערנו לאחר שבדקנו שוב, המשלחות כלל לא הביעו עניין לפגישה עם יו"ר האופוזיציה נתניהו ולכן גם לא נדרשנו לתאם פגישה שכזו. ככל שיגיעו בקשות בוודאי שנטפל בהן לפי הפרוטוקול ולפי כללי הממשל התקין".

בתגובה לפרסום, נמסר מהליכוד כי "ראש הממשלה לשעבר קיים שיחות ופגישות מדיניות בשגרה, שלא באמצעות משרד החוץ, מפני שהוא מתנגד למדיניות 'אין הפתעות' המסוכנת שמוביל יאיר לפיד ולהתחייבות של בנט לממשל האמריקאי שלא לבקר פומבית את הסכם הגרעין המסוכן עם איראן. נתניהו פעל אחרת כשביטא את התנגדותה של ישראל בקול רם וברור, בתוך פגישות מדיניות ומחוצה להן, וכך ימשיך לנהוג למען ביטחון ישראל והבטחת עתידה".

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד צייץ: "תגובתו המזלזלת של יאיר לפיד לטענות הליכוד על כך שנתניהו לא הוזמן לפגישות מדיניות, מוכיחה שלפיד מסרב להשתחרר מיצר השנאה והנקמה שיש לו כלפי נתניהו והליכוד. עצוב מאוד שלראש ממשלה בפוטנציה אין טיפת ממלכתיות, אין מידת ענווה, ובטח שאין שם מנהיגות. נשארה רק השנאה וההתנשאות".