לאחר העיכוב בשל החרמת האופוזיציה, יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, הקים הערב (רביעי) את ועדת האתיקה של הכנסת, זאת ללא הסכמת האופוזיציה. 

יו"ר הכנסת מסר את כתבי המינוי להקמתה של ועדת האתיקה של הכנסת בראשה יעמוד ח״כ יוראי להב-הרצנו מסייעת יש עתיד. ח"כ גילה גמליאל מהליכוד, ח״כ יעקב מרגי מש"ס וח״כ אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת ישמשו כחברים בוועדה, זאת לאחר שמונו מבלי ידיעתם. . ח"כ מרגי אמר בתגובה: "הסכמתי הייתה מותנת בגמר השיבוץ של כל הועדות ברגעים אלו אני מוציא ליו"ר מכתב ובו אני מחזיר לו את המינוי". 

בליכוד תקפו את ההחלטה. בתגובה לליכוד, רשם יו"ר הכנסת כי "זהו מהלך מחויב המציאות לניהולה התקין של הכנסת, אשר נמנע עד כה בשל סרבנותם העיקשת של חברי האופוזיציה.במשך חמישה חודשים פעלתי ללא לאות לשילובה המלא של האופוזיציה בעבודתה של הכנסת ובכלל זה לשילובם של נציגיה בוועדת האתיקה החשובה לתפקודו של הבית. פעלתי בסבלנות ובאורך רוח, למרות הלחצים וההתקפות האישיות כלפיי, על מנת למצות מהלך זה שתכליתו שמירת כללי המשחק הדמוקרטיים". 

"לצערי, ההסלמה הבוטה בשיח ובהתנהגות של מספר חברי כנסת, לצד האווירה העכורה וחסרת התקדים במשכן, לא מאפשרת להמתין עוד ומחייבת פעולה מיידית. לאחר העברת התקציב שבתי ופניתי לכל ראשי סיעות האופוזיציה בכתב ובפגישות אישיות שקיימתי בלשכתי וביקשתי לאייש את ועדת האתיקה. נתקלתי בסירוב עיקש ובלתי מובן שלא השאיר בפניי ברירות אחרות. כולי תקווה שאי ההסכמות בין חברי הקואליציה והאופוזיציה ייפתרו במהרה ויאפשרו התנהלות שוטפת של הכנסת", הוסיף. 

כמו כן, גורם בקואליציה טען כי "חיכינו חמישה חודשים להפעיל את הכנסת ואת ועדת האתיקה בהסכמה. חיכינו שהתקציב יעבור ופנה ליריב לוין, אבל האופוזיציה לא מוכנים. יש כאן פיתרון משפטי שלא רצינו להפעיל אותו. אין אפקט מצנן על חברי הכנסת וזה הולך ומדרדר".

"אם הם יחליטו להתפטר, הם יעשו טעות גדולה, יו"ר הכנסת יוציא כתבי מינוי חדשים. אולם, אם תיהיה רצף התפטרויות, נמנה שני חברי ועדה מהרשימה המשותפת, זה יהיה כמו 'מסמר בלי ראש. יהיה תוקף להחלטות הוועדה גם אם האופוזיציה לא תגיע". 

חברי האופוזיציה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברי האופוזיציה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בתגובה להקמת הוועדה, אמר ח"כ לוי כי ״זהו מהלך מחויב המציאות לניהולה התקין של הכנסת, אשר נמנע עד כה בשל סרבנותם העיקשת של חברי האופוזיציה. הערב מציאות זו משתנה וזהו צעד ראשון להחזרת הכנסת להתנהלות ראויה. שוב להדגיש כי מאז השבעתה של הכנסת ה-24 פעלתי ללא לאות לשילובה המלא של האופוזיציה בעבודתה של הכנסת ובכלל זה לשילובם של נציגיה בוועדת האתיקה החשובה לתפקודו של הבית.

"פעלתי בסבלנות ובאורך רוח, למרות הלחצים וההתקפות האישיות כלפיי, על מנת למצות מהלך זה שתכליתו שמירת כללי המשחק הדמוקרטיים. לצערי, ההסלמה הבוטה בשיח ובהתנהגות של מספר חברי כנסת, לצד האווירה העכורה וחסרת התקדים במשכן, לא מאפשרת להמתין עוד ומחייבת פעולה מיידית", הוסיף. 

לדבריו, "לאחר העברת התקציב שבתי ופניתי לכל ראשי סיעות האופוזיציה בכתב ובפגישות אישיות שקיימתי בלשכתי וביקשתי לאייש את ועדת האתיקה. לצערי, נתקלתי בסירוב עיקש ובלתי מובן שלא השאיר בפניי ברירות אחרות. לאור זאת, החלטתי להוציא כתבי מינוי לחברי הכנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה בהתאם לחוק, כך שהוועדה תוכל להתחיל בעבודתה החשובה. כולי תקווה שאי ההסכמות בין חברי הקואליציה והאופוזיציה ייפתרו במהרה ויאפשרו התנהלות שוטפת של הכנסת".

מיקי לוי וח''כ להב הרצנו (צילום: אוריאן בן שושן)
מיקי לוי וח''כ להב הרצנו (צילום: אוריאן בן שושן)


ח״כ להב הרצנו אמר בתגובה למינויו כי " זוהי ועדה קריטית לפעילותה התקינה של הכנסת ולמעמד הרשות המחוקקת וחבריה. מלאכה מרובה לפנינו, ודאי אחרי תקופה ארוכה בה הוועדה לא קמה. מאז ומתמיד ועדת האתיקה היא פריטטית ואני מצפה מאוד לעבודה המשותפת יחד עם חבריי מהאופוזיציה ומהקואליציה״.

מטעם סיעת יש עתיד נמסר: "אנחנו מחזקים את יו״ר הכנסת מיקי לוי שבחר להקים את ועדת האתיקה בכנסת. ועדה חשובה וקריטית לפעילותה התקינה של הכנסת. אנחנו קוראים לחברי האופוזיציה לקחת חלק בדיוני הוועדה ולהחזיר את השיח המכבד והשפיות למשכן הכנסת".  

מטעם סיעת תקווה חדשה נמסר: "מברכים על ההחלטה להקים את ועדת האתיקה בכנסת. החודשים האחרונים בכנסת אופיינו בשיח אלים, מביש ומזיק. קוראים לחברי האופוזיציה לקחת חלק במאמץ לשמירה על  כללי האתיקה החלים על חברי הכנסת באופן המכבד את כנסת ישראל". 

ועדת האתיקה עוסקת שיפוט חברי הכנסת בשל עבירות אתיות כגון התבטאות בלתי פרלמנטרית. בשנת 2018 הרחיק הוועדה את ח"כ לשעבר אורן חזן לתקופה בת שישה חודשים מדיוני המליאה והוועדות בכנסת וכמו כן החליטה לשלול את שכרו לשבוע בעקבות התבטאויות פוגעניות. ביולי 2014 הרחיקה ועדת האתיקה את חברת הכנסת חנין זועבי לתקופה בת שישה חודשים בעקבות התבטאויות שונות.