ממשלת ערב הסעודית הפעילה לחצים כבדים על איחוד האמירויות לבטל את הסכם "חשמל תמורת מים" שנחתם עם ישראל וירדן ביום שני האחרון בדובאי, כך אמרו לוואלה! שני בכירים ישראלים שמעורים בנושא ומקור נוסף שעודכן על הסוגייה בפירוט.

ביום רביעי שעבר נחשף ההסכם בוואלה!, במסגרתו תוקם חוות סולארית ענקית במדבר הירדני שתייצר חשמל עבור ישראל. בתמורה יוקם מתקן התפלת מים בשטח ישראל לחוף הים בתיכון, שייצר מים עבור ירדן. חברות מאיחוד האמירויות יקימו את שני הפרויקטים.

ההסכם התאפשר בזכות הסכמי אברהם, שהביאו לנירמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות. ההסכם הושג לאחר מו"מ שנמשך כמה חודשים בין הצדדים והינו פרויקט שיתוף הפעולה הגדול ביותר אי פעם באזור בנושא אקלים ואנרגיה מתחדשת. מי שסייע לדחוף להסכם הוא שליח האקלים של הממשל האמריקני ג'ון קרי.

בכירים ישראלים אמרו כי כשהסעודים ראו את הפרסום לגבי ההסכם הם הופתעו. האמירתים והירדנים לא עדכנו אותם מראש בדבר. הסעודים רתחו על כך שהושארו בחשיכה והרגישו שההסכם חותר תחת חזון "המזרח התיכון הירוק", אותו השיק לאחרונה יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וכן תחת הנסיון הסעודי לקחת את ההובלה באזור בכל הנוגע להתמודדות עם משבר האקלים. כמו כן, הסעודים לא הצטרפו עדיין להסכמי אברהם ואינם מקיימים יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כך שהמעורבות הישראלית בפרויקט מדירה אותם ממנו באופן אוטומטי.

בעקבות הפרסום, התקשרו בסוף השבוע שעבר גורמים בכירים מאוד בממשלה הסעודית למקביליהם באבו דאבי ודרשו הבהרות. הבכירים הסעודים לחצו על האמירתים לחזור בהם מההסכם עם ישראל, ואף הציעו עסקה אלטרנטיבית במסגרתה ערב הסעודית תחליף את ישראל בפרויקט.

בכירים ישראלים ציינו כי האמירתים לא אהבו את הלחצים הסעודים. הם עדכנו את קרי, את מקביליהם בממשלת ישראל ואת הירדנים בהתרחשויות. האמירתים לא רצו לבטל את ההסכם אבל כדי לפייס את הסעודים הם ביקשו לרכך את הניסוחים בהסכם כך שכלפי חוץ ייראו פחות מחייבים. בכירים ישראלים אמרו לוואלה! כי ישראל לא התנגדה לכך כיוון שהשינויים לא שינו באופן מהותי את ההסכם.

ההסכם היה אמור להיחתם ביום שני בבוקר, אולם החתימה עליו התעכבה בין השאר בשל הלחצים הסעודיים והצורך לנהל מו"מ מהיר על ריכוך הניסוחים בהסכם. החתימה התעכבה במשך כשמונה שעות, במהלכן התנהלו שיחות בדובאי בין נציגי ישראל, איחוד האמירויות וירדן. לבסוף נחתם ההסכם ביום שני אחר הצהריים בנוכחותו של השליח האמריקני ג'ון קרי.

שרת האנרגיה קארין אלהרר ובכירים נוספים במשרד האנרגיה סירבו להתייחס לפרטים בכתבה אך לא הכחישו אותם. בכירים בממשלת איחוד האמירויות סירבו להתייחס לפרטים. שגרירות ערב הסעודית בוושינגטון לא השיבה עדיין לשאלות בנושא.