לקראת חידוש שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן בווינה, בירת אוסטריה, יוצא היום (ראשון) שר החוץ יאיר לפיד, לסבב פגישות מדיניות באירופה. השר ייפגש בלונדון עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ולאחר מכן - בפריז - עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. עם זאת, לאור החשש מהזן החדש של הקורונה, במשרד החוץ בודקים את השפעת המצב על הביקור, וייתכן שהוא יצומצם.

בשתי הבירות יעלה לפיד את הנושא המרכזי: החשש הישראלי מחידוש השיחות עם איראן ומההתפתחויות האפשריות הצפויות במהלך המו"מ המתחדש. לדברי גורמים בסביבת שר החוץ, לפיד מתייחס בספק גדול לאפשרות שבסוף השיחות יגיעו הצדדים להסכם גרעין חדש. "גם האמריקאים לא יודעים לאיזה כיוון זה הולך והמצב הזה של אי־ודאות מהווה סכנה פוטנציאלית", הסבירו הגורמים. "מאוד ייתכן כי המעצמות ינסו ליצור 'טבלה' של הסרת סנקציות תמורת עצירה מלאכותית של ההעשרה. זה מצב מאוד לא רצוי מבחינת ישראל".

שיחות הגרעין בין איראן למעצמות. צילום: רויטרס

גורמים במשרד החוץ מדגישים כי הקו בעיסוק בנושא זה הוא לנהל מגעים וגם לייצר לחץ תקשורתי, אך במינון מתון ובלי לצאת באופן פומבי נגד הממשל האמריקאי. לפיד ינסה הערב, בסעודה פרטית עם עמיתתו הבריטית אליזבט טראס, ובפגישה מורחבת מחר במהלך סעודת צהריים עם שמרנים ידידי ישראל, לעודד את בריטניה להפגין עמדה "נוקשה יותר מארה"ב". ביום שלישי הוא יביע את עמדת ישראל בפגישות עם נשיא צרפת מקרון ושר החוץ ז'אן איב לה דריאן.

שר הביטחון בני גנץ, שהופיע בסוף השבוע בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12, חיזק את המסר המדיני בנושא האיראני והדגיש: "האויב הכי גדול של מדינת ישראל זו איראן, והידידה הכי טובה של ישראל זו ארה"ב. לא צריך לריב עם ארה"ב בשביל לסדר את העניין האיראני".
לקראת החזרה מחר לשיחות הגרעין בווינה, המשיכו גורמים מערביים להביע פסימיות לגבי הסיכויים לחזור באופן מלא להסכם המקורי משנת 2015, ואמרו כי נוסחת ההסכם החלקי עדיין בתוקף למרות ההכחשות. מנגד, בצד האיראני השתדלו להסביר שהחזרה המלאה אפשרית, אבל נושאן העיקרי של השיחות צריך להיות לדעתם הסרה מלאה של הסנקציות נגד איראן.

מוחמד אסלאמי, ראש סוכנות הגרעין האיראנית, אמר כי "השיחות יהיו על חזרתה של ארה"ב להסכם שנחתם ב־2015". שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן שוחח עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, והדגיש בפניו כי אם הצדדים יהיו מוכנים לחזרה מלאה להתחייבויותיהם ולהסרת העיצומים, ניתן יהיה להגיע ל"הסכם טוב ואף מיידי".

רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שביקר בשבוע שעבר בטהרן ודיווח על אי־הסכמה לגבי החזרת פעולת פקחיו שם, אמר כי האינטרס של איראן הוא להחזיר לארגון "יכולות ניטור ואימות מסוימות" שהיו לו שם: "אנחנו מדברים על זה", אמר גרוסי. "אני מקווה שנוכל לפתור את הבעיה הדחופה הזו. אני אחזור לאיראן במידת הצורך".

גורם בבית הלבן אמר כי עצירת הפיקוח על מתקני הגרעין האיראניים מעמידה בספק את תכני השיחות בווינה. זאת לאחר שסבא"א התלוננה כי איראן אסרה על פקחיה להתקין מחדש את מצלמות המעקב במקום. המתקן ליד העיר כראג', המייצר חלקים לצנטריפוגות, היה מטרה לתקיפה מוקדם יותר השנה. מצלמות סבא"א נפגעו, ואיראן האשימה את ישראל באחריות לחבלה.