שרת הפנים איילת שקד אמרה היום (חמישי) בריאיון לוואלה! כי לא תומכת בשלב זה בהחלת חובת חיסונים על האזרחים, והוסיפה, ביחס לנסיעות לחו"ל של שר החוץ יאיר לפיד ומשפחתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, כי "כל אחד וכל משפחה ייקחו את ההחלטות שלהם מתי הם טסים ומתי לא". בריאיון התייחסה השרה גם למצב המשילות בנגב, והדגישה כי "המצב הוא בלתי נסבל".

"אני לא חושבת שאנחנו שם", אמרה שקד על הרעיון לחייב חיסונים בחקיקה, וקראה למקד את המאמצים בקידום חיסוני הבוסטר למבוגרים והחיסונים לילדים. "אני כן חושבת שצריך לחסן בבתי הספר את כל הילדים, כמובן באישור ההורים. אני כן חושבת שצריך לעשות קמפיין מאסיבי לחיסון הבוסטר. יש מיליון ישראלים שלא התחסנו בבוסטר. אנחנו יודעים שהבוסטר [מגן] גם מהזן הדרום אפריקאי, אנחנו עוד לא יודעים בכמה אחוזים, אבל בוודאי יודעים שזה מגן. נכנסנו לגל הזה כמעט בצורה הכי טובה בעולם אבל עוד כמה שבועות זה יתפשט, וכשזה יתפשט כולם צריכים להיות מחוסנים".

אומר פרויקטור הקורונה שכולנו צריכים להיות מחוסנים. יכול להיות שהדרך היחידה היא בחקיקה.
"אנחנו עוד לא שם, בוודאי צריך להדק משמעותית את התו הירוק, ובוודאי להדק אותו משמעותית על מי שנוסע לחו"ל. בארבעה-חמישה-שישה שבועות שיש לנו עד ההתפשטות אנחנו חייבים להשקיע בקמפיין החיסונים. זו הסיבה שבאתי לריאיון, חשוב לי להגיד להורים. אני לכל החברות שלי אמרתי לחסן את הילדים הקטנים, למי שיש זה הכי חשוב".

ביקורת ציבורית צפה לאחרונה כלפי הנסיעות לחו"ל של שר החוץ יאיר לפיד וכן החופשה של בני משפחת בנט, ברקע התפשטות זן הקורונה החדש והקריאה של ראש הממשלה עצמו להימנע מטיסות. "דוגמא אישית זה דבר חשוב ובעיניי הכרחי לנבחרי ציבור. את רואה שכולנו עובדים ולא נוסעים. המטרה של הממשלה ב-4 שבועות הקרובים זה שכולם יתחסנו", אמרה שקד בתשובה לשאלה בנושא.

"הם כולם עומדים בהנחיות, בואי לא נשנה את המציאות. הם עומדים בהנחיות ובכללים. הכללים כרגע הם שהמדינה פתוחה לישראלים ומי שחוזר נכנס לשלושה ימי בידוד עם בדיקת PCR חוזרת. ישראל היא הראשונה בעולם שכיילה את כל בדיקות ה-PCR לזהות את הנגיף הזה ומהראשונים לסגור את כל הטיסות לאפריקה. יש לנו כמה שבועות עד שהנגיף יתפשט, צריך פשוט ללכת להתחסן. אם כולם יתחסנו בבוסטר ונחסן את הילדים נוכל לחיות חיים רגילים".

את ביטלת בקיץ חופשה משפחתית, האם את לא חושבת שזה צעד שכל הממשלה צריכה לעשות?
"כל אחד, כל משפחה, תיקח את ההחלטות שלה מתי היא טסה ומתי היא לא טסה. מה שצריך להיות ברור הוא שבהנחיות חייבים לעמוד".

משפחת בנט (צילום: אריאל זנדברג)
משפחת בנט (צילום: אריאל זנדברג)
"המצב בנגב בלתי נסבל"

בשבועות האחרונים עלו לכותרות כמה וכמה מקרי אלימות קשים בנגב, לצד טענות על חוסר משילות. הנושא קיבל מקום מרכזי בקמפיין של מפלגתה של שקד, ימינה, אך אחרי חצי שנה של כהונה, נראה שאין שינוי.

"הנגב במצב קשה ביותר, זה נכון", אמרה שקד. "אנחנו בשבוע הבא גם נוסעים לשם, גם ראש הממשלה, אני ושרים נוספים. יש צוות שרים בראשות ראש הממשלה לטיפול בפשיעה הערבית והמשילות בנגב. הגענו למצב קסטרופלי, זה היה חלק מהקמפיין שלנו".

את אמרת שאפשר להשליט חוק וסדר בנגב אם ראש הממשלה נחוש.
"אני עומדת מאחורי המשפט הזה, אבל זה לא עניין של חודש-חודשיים-שלושה. הידרדרנו למציאות של מעל 15 שנה של הפקרות בנגב, אין דין ואין דיין. ראש הממשלה הקים צוות שרים, כוחות המשטרה תוגברו, אנחנו מחמירים ענישה על אחזקת נשק לא-חוקי, מנסים להסדיר חלק מההתיישבות בנגב. ראינו בשבוע שעבר פשיטות מאוד משמעותיות של משטרת ישראל על חממות קנאביס ומצבורי נשק, זה לא עניין של יום-יומיים. ראש הממשלה חייב לרכז את זה וכל אחד מהשרים עושה את שלו".

למה לא דורשים מרע"ם לקחת אחריות?
"רע"ם היא שותפה למאמץ למגר את הפשיעה. הם תקצבו שניים וחצי מיליארד שקל ללחימה בפשיעה במגזר הערבי, כולל בנגב. צריך לנצל את זה שהם חלק מהקואליציה כדי לכנס את הפזורה לישובים מוסדרים, זה חלק מהעניין. זה לא תהליך של חודש-חודשיים-שלושה, אם הממשלה תהיה נחושה אפשר לשפר את המצב. כרגע המצב בלתי נסבל: יש נשים שמפחדות לרוץ בלילה לבד, בנות מוטרדות בקניונים, עסקים משלמים פרוטקשן. המצב כמו שהוא היום לא יכול להימשך".