מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לדון במגוון הצעות חוק. הראשונה בהן היא הצעת חוק החשמל של חבר הכנסת וליד טאהא, שאושרה בקריאה ראשונה ברוב של 61 תומכים לעומת 48 מתנגדים לצד נמנע אחד - ח"כ פטין מולא. 

בהמשך, אישרה מליאת הכנסת את המלצת ועדת הכנסת בדבר הקמת ועדה מיוחדת לדיון בהצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות, וכן מינוי ועדה ציבורית לקביעת שכר חברי הכנסת.

ח"כ טאהא מתכוון לכנס כבר מחר את ועדת הפנים כדי להכין את חוק החשמל לקריאה שניה ושלישית. לפי ההצעה, שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים המצוי בשטח מסוים, שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה. התנאים להוצאת הצו הם: הוגשה תכנית על ידי אחד הגורמים המנויים בהצעת החוק, המבנה שלגביו התבקש החיבור הוקם עד ה-1 בינואר 2018 ולא נוספה להם בנייה לאחר מועד זה.

בנוסף, מוצע לקבוע לוח זמנים לקיום היוועצות עם הוועדה המחוזית ולמתן החלטה של שר הפנים, וכן לקבוע את התנאים שבהם נדרש לעמוד מי שמבקש לחבר מבנים אלו כגון התחייבות להגשת בקשה להיתר בתוך הזמן הקבוע בהצעה החוק וכן צירוף ערבות בנקאית.  

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ביישובים רבים בישראל, ברובם יישובים ערביים, סבלו התושבים שנים מהיעדר תכנון, ומשום כך נבצר מתושבי יישובים אלה להוציא היתרי בנייה ולהתחבר לחשמל, למים או לטלפון. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו בסופו של דבר לחשמל, למים או לטלפון באופן לא חוקי. 

הצעת החוק נועדה בראש וראשונה להבטיח שהחיבורים האמורים ייעשו באופן חוקי ובטוח, בין היתר משום שחיבור מבנה לחשמל באופן לא חוקי עלול להיעשות באופן לא בטוח ולסכן במידה רבה את מי שמתגורר באותו מבנה ומי שנמצא בסביבתו. לפי המוצע, חיבור לחשמל ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל.

 כמו כן, מטרת הצעת החוק היא לאפשר רמת חיים נאותה לעשרות אלפי אנשים המתגוררים בבתים שנבנו ללא היתר בנייה ואינם מחוברים לתשתית ראויה המתאימה לישראל בעת הזאת".

ח"כ ווליד טאהא הציג את ההצעה והסביר: "אני עולה לכאן כדי להציג חוק, שסוף סוף יעשה צדק עם עשרות אלפי אזרחים שנאלצו לבנות את הבתים שלהם ללא היתרים, כי פשוט אי-אפשר היה להוציא היתרים. לא אפשרו להם לגשת כדי להוציא היתרים, פשוט בגלל שלא תכננו להם. אז גם לא תכננו להם וגם הענישו אותם על זה שלא מחברים אותם לחשמל, ומכאן הוסיפו חטא על פשע. גם לא מתכננים, גם לא מחברים לחשמל, גם רודפים את האנשים בצווי פינוי, קנסות וצווי הריסה. העידן של לעשוק את האזרח בגלל שלא מתכננים לו, העידן הזה הסתיים".

בזמן שח"כ טאהא עלה לדוכן והציג את הצעת החוק, ח"כ דודי אמסלם התעמת איתו. בתשובה, טאהא הטיח באמסלם: "ערבים הולכים להתחבר לחשמל, זה פשע?", ואמסלם השיב לו: "אתה לא מתבייש?". 

"זה מרגיז אתכם שערבים יתחברו לחשמל? אתה ינון, נעול מראש, כאן התבצע פשע נגד עשרות אלפי בתים", צעק טאהא לעבר חבר הכנסת ינון אזולאי. "עשרות אלפי בתים שהמדינה אין לה נגדם כלום, לא פותחים נגדם בהליך, לא כלום, אבל גם לא רוצים לחבר אותם לחשמל".

טאהא הוסיף והסביר: "למה? כי יש סיבוכי היעדר היתר, ומכאן חסר חשמל. אני מציע תיקון לחוק שמבוסס היגיון תיקון. א' מדובר בתוכנית כוללנית ליישוב, ב' אנחנו מדברים על הגשת תוכנית מפורטת, הכל בנוי ומתכונן, במקום שאנשים ימתינו שנים, מספיק שיש תוכנית כוללנית ומפורטת והתחייבת על תשלום ההיטלים, אני מדבר על היטלים שמשלם כל אזרח בבואו להוציא היתר בניה".

עוד אמר: "זה לא עונש,  זו חובה אזרחית, כל אזרח משלם עבור היתר בניה ומכאן הוא תומך תכנון. הכסף הזה שהגיע לרשות ולוועדות התכנון ישמש אותם כדי להאיץ תוכניות, כפי שלא התבצע עד עכשיו, הייתה מדיניות של היעדר תכנון, זה לא קרה ככה סתם".

טאהא סיכם: "העידן של לעשוק את האזרח כי לא מתכננים לו – הסתיים. אנחנו נותנים לאזרח הערבי את הזכות הבסיסית, שמרגישה את ינון ואת אמסלם, האזרח יקבל חשמל אם האישור שלו עונה על שלושת הקריטריונים. וכל מי שזה מרגיז אותו - אתם חסרי ערכים!".

וליד טאהא (צילום: דוברות רע''מ)
וליד טאהא (צילום: דוברות רע''מ)

בהמשך עלו חברי כנסת מהאופוזיציה להתנגד לחוק. ח"כ דודי אמסלם האשים: "מאז קום המדינה ועד היום לא היה מהלך מסוכן למדינת ישראל כמו החוק הזה. הבדואים השתלטו על כל הנגב, על אדמות מדינה, הקימו פחונים והשתלטו על הכל. היום בנגב יש כאוס ואתם יודעים את זה, ואתה אומר בואו ניתן לעבריינים חשמל ומים? זה כמו ההוא שרצח את הוריו ובא לבית המשפט ואמר שהוא יתום".

"בכל מדינה מתוקנת, מחר מגייסים את כול כוחות המדינה להוציא משם את הפולשים שהשתלטו על קרקעות מדינה שחלקם אחראים לכל הפרוטקשן ומה שקורה בנגב, אנחנו מאבדים את הנגב זה אירוע לאומי הכי חמור שאני מכיר לטעמי יותר מסוכן מכל איום אחר שקורה סביבנו. פשיטת רגל של הציונות במדינת ישראל".

ח"כ שמחה רוטמן עלה גם הוא לדוכן והטיח: "ממשלה בשבי החמאס שפועלת לפי האינטרסים של התנועה האיסלאמית, התנועה האחות של החמאס", האשים. "האנשים שמטיפים השכם והערב במשך כנגד חוק ההסדרה עשו זאת בטענה שנותנים פרס לעבריינים, מכשירים את הגזל. מה מסתבר? שבשביל שיקולים קואליציוניים, בשביל המטרה המוקדשת מכולן לשלוט ולשבת בנוחות על כיסא השר או על כיסא בעל התפקיד, אין שום בעיה להכשיר עבריינות. אפשר לחבר עשרות אלפי בתים לחשמל, גם אם הם נבנו בניגוד לחוק."

דודי אמסלם  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
דודי אמסלם (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ יריב לוין תקף את שרת הפנים איילת שקד: "הצעת החוק היא חיסול מוחלט של שלטון החוק והלבנה של מאה אלף בתים בלתי חוקיים רבים בנויים על קרקע שפלשו אליה, שהבעלים שלה היא מדינת ישראל. תוך אובדן מוחלט של המשילות ושל האחיזה בנגב ובצפון ואפילו במרכז הארץ. פשוט מכירת חיסול של אדמות המדינה לפורעי חוק שעושים את זה בכוונת מכוון ממניעים לאומניים. את זה עושה שקד בעסקה המפוקפקת והמבישה שלה עם ח"כ טאהא".

הוא המשיך: "באותה שעה שאנו מאשרים את החוק הזה שקד לא מקדמת ולא עושה דבר כדי לחבר את ההתיישבות הצעירה לחשמל. שם הילדים עדיין קופאים מקור. החלוצים היהודים הציונים נשארים בלי חשמל והפולשים הלאומנים שמחרבים את אדמות המדינה הם מחוברים לחשמל. מי שחתום על זה היא איילת שקד. תתביישי לך".

גם ח"כ מירי רגב תקפה את שרת הפנים: "איך גברת שקד לא מתביישת. מאשרת ומלבינה עשרות אלפי עבריינים בנגב. עושה מכירת חיסול של הנגב כדי שעבאס לא יערער את הכיסא שלהם".

ח"כ מאיר פורוש אמר: "כאחד שהיה בעיריית ירושלים וחבר עירייה 13 שנים, אני יכול לומר לכם שלא אחת נתקלתי בבעיות מאוד מאוד קשות לאנשים שהייתה להם חריגה בבנייה, והם ביקשו למצוא דרך איך מחברים את הבנייה הזו לחשמל, למים, טלפון זה כבר היה לוקסוס., ניסינו, והחוק לא אפשר. אמרו לי שהיועץ המשפטי מתנגד, שאסור לי להכשיר ככה דבר שנבנה ללא היתר".

הוא הוסיף: "אני אומר שכאשר חבר הכנסת ווליד טאהא בא עם הצעת חוק כזו, אנחנו צריכים לעודד אותו, צריכים לתמוך בו, צריכים להצביע בעד הצעת החוק הזו. אין כזה דבר שהחוק יופעל רק אצל הערבים. החוק הזה יעבוד בעזרת השם גם באוכלוסייה היהודית, למה לא? הרי המסכנים נמצאים בכל מקום".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "זו תכנית שמעודדת כאוס, נותנת זריקת מרץ לכל עברייני הבנייה במגזר הערבי שבכוונה בונים לא חוקי ובכוונה ימשיכו לבנות לא חוקי כדי להשתלט על קרקעות, וכדי לא לשלם ארנונה. איילת שקד נכנעה לחלוטין. זה חוק האנרכיה והעבריינות והכניעה של איילת שקד ושל הממשלה הזו לתומכי הטרור האנטי-ציונים בתנועה האסלאמית".

ח"כ שלמה קרעי הוסיף: "טרומפלדור טבע את המשפט "במקום בוא תעבור בוא תעבור המחרשה היהודית עד התלם האחרון שם יעבור גבולנו", ממשלת בנט עבאס טבעה משפט חדש - במקום בו יוקם הפחון המוסלמי האחרון הבלתי חוקי, שם תסתיים ריבונותנו. אני לא מצליח להבין איך ממשלת ישראל נפלה שדודה בקרב הריבונות הזה? האם להתיישבות הצעירה שנבנתה ברשות ובסמכות, לא מגיע לפחות יחס שווה כמו לאלו שהשתלטו על אדמותיה של ארץ ישראל?".

איילת שקד, זאב אלקין ואביגדור ליברמן  (צילום: מרק ישראל סלם)
איילת שקד, זאב אלקין ואביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

גם חברי הרשימה המשותפת התייחסו להצעת החוק. ח"כ אחמד טיבי אמר: "חשמל הוא מצרך חיוני. אין מצב שבאחת ממדינות אירופה הם מענישים אנשים באמצעות אי חיבור לחשמל, כי אין אישור אכלוס, מה שקרוי טופס 4. רק כאן לפני עשורים הכניסו את התיקון הזה כעונש, והסנקציה הזאת הביאה לתוצאה הפוכה – כל מי שלא התחבר או קנה גנרטור, או התחבר חיבור פיראטי דרך השכנים, לעתים שתי האופציות האלה גורמות לאסונות, אחד בבית צפאפא ואחד בעוספיה, אנשים נהרגו. 

"אני הבאתי הצעת חוק, הוראת שעה, חוק החשמל, שחיברו אלפי בתים. מה היתה מטרת החוק? לנתק את הקשר בין טופס 4 לבין חוק התכנון והבנייה, שהוא חוק אידיאולוגי מפלה נגד הציבור הערבי. לצערי הרב, החוק שלי נבלם. במקומו הגיע החוק הזה, שמחזיר את הקשר בין טופס 4 לחוק התכנון והבנייה".

ח"כ איימן עודה הוסיף: "אני פונה לחברי רע"מ, ואומר להם, שואל אותם: למה הצבעתם נגד חוק החשמל שאנחנו הבאנו? למה פגעתם ב-90% מהאזרחים הערבים הזקוקים, כל כך זקוקים לחיבור בתים לחשמל. אמרתם שאתם תביאו הצעת חוק משלכם. לפני שבוע אמרנו שהצעת החוק שלכם תפתור בעיה של פחות מ-5%. אני עכשיו רוצה לתקן ולומר שההצעה שלכם תפתור לא יותר מ-3% מהבתים שאין להם חשמל".

הפזורה הבדואית בנגב (צילום: פלאש 90)
הפזורה הבדואית בנגב (צילום: פלאש 90)

בהמשך תצביע הכנסת על הצעת אי אמון של האופוזיציה בממשלה. כמו כן, יעלו להצבעה ההצעות חוק הבאות: הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט), הצעת חוק חומרי נפץ, הצעת חוק התכנון והבנייה (תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה ותכנית הכוללת הוראה להקניית הבעלות בחלק ציבורי), הצעת חוק ההוצאה לפועל (ביטול הגבלת רישיון נהיגה). 

בהמשך תדון הכנסת בדבר סגירת המשרד לחיזוק וקידום קהילתי והעברת הרשות לביטחון קהילתי למשרד לביטחון הפנים.