שר התקשורת, יועז הנדל, התארח הבוקר (רביעי) באולפנם של ינון מגל ובן כספית ב-103FM לשיחה מקיפה על עמדותיו, על התנהלות הממשלה ועל משפט נתניהו.

בתחילה נשאל הנדל על תיק 4000 ועל המתרחש כעת במשרד התקשורת בהשוואה לתקופה הרלוונטית לפרשה: "אני לא בקיא בתיק עצמו, אני לא מכיר ולא עוקב אחרי המשפט. יש לי כמה דברים אחרים לעשות ואני מניח שהמשפט הזה יתגלגל עוד זמן רב. אני לא חושב שההשוואה היא למנכ"ל אלא למי השר האחראי, השר מקבל החלטות מסוימות ומנכ"ל זה אירוע אחר.  אני לא יודע מה מומו פילבר עשה או לא עשה, אני יודע להגיד לך מה היה לא בסדר עד עכשיו. במשך עשר שנים תקענו את מדינת ישראל בכך שלא פרסנו סיבים אופטיים. הכרחנו את החברות, אמרנו להם לפרוס או מאה אחוז או אפס והם בחרו אפס. לכן, היה נורא חשוב להעביר את מתווה הסיבים שאומר אתן תגידו כמה אתן פורסות, בעיקר בזק, והן הודיעו שהן 80% ומעלה והיתר לקחנו מהם מיסוי ודרך קרן תימרוץ פורסים את האזורים שהם החליטו לא לפרוס בהם. 

"היה לי מאוד קשה בסבב הקודם להעביר את זה כי גם כץ וגם נתניהו לא הסכימו להעביר את מתווה הסיבים כי הייתה דחייה של התקציב. הצלחנו להעביר את זה בקריאה שניה ושלישית רגע לפני פיזור הכנסת, ומאז אנחנו במהפכה מאוד גדולה. אנחנו מגיעים כבר לחמישים אחוז והמדינה עם הקצב הכי גבוה בעולם בפריסת סיבים. ינון, נראה לי ב־2014 שתיתי קפה איתך על איזה צוק, אני לא זוכר שב־2014 התעסקתי בפריסת סיבים. מומו פילבר הוא מנכ"ל משרד, יש בסוף שר שאחראי על המשרד והוא מתווה את המדיניות. 

"התפקיד של שר תקשורת זה להתעסק בתשתיות תקשורת - זה המרכז. לא ב־103fm, לא בוואלה, לא בעיתונים ולא בתמונות של אשתי. כשאתה לא מתעסק בתשתיות אתה חוטא מהמשימה שלך. זה כמו שאתה ממנים רמטכ"ל ובמקום להתעסק בהכנת הצבא למלחמה הוא מתעסק עם הסקסופוניסט של תזמורת צה"ל פיקוד צפון. יסלחו לי הנגנים. לא לכולנו חשוב מה כותבים עלינו בעתון ומפתחים עור עבה. גם לכם זה חשוב. אבל העיקר במשרד התקשורת זה תשתיות תקשורת והסיבים האופטיים שלא היו במשך עשור", הוסיף הנדל.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

בהמשך נשאל הנדל מתי ישראל תהיה מחוברת כולה לסיבים אופטיים, והשיב: "אנחנו נמצאים על חמישים אחוז, אתמול הייתי בבאר שבע ובעומר. באר שבע פרוסה עם 50 אלף בתי אבי, עומר נפרסה כולה, אתמול הייתי שם לחנוך את הסיבים. יש המון ישובים קטנים שנפרסים, זה חלק מתהליך שקורה. ב־2022 בזק נכנסת למרחב הכפרי, פרטנר, IBC, יש תהליך מאוד גדול. כשאני מדבר על אזורים שנפרסים, כולל הבתים הפרטיים, הכול ייפרס".

על הטלפונים הכשרים של המגזר החרדי אמר הנדל: "בואו נתאר תמונת מצב, מעל 50 אחוז מהחרדים מחוברים לאינטרנט, יש שטוענים ש־70. רבים מהחרדים שמחזיקים שני טלפון - כשר ולא כשר. המהלך שאנחנו עושים הוא קודם כל להעמיד את כל המרחבים תחת רגולציה. אני לא מסכים שיהיו אוטונומיות במדינת ישראל, לא במגזר הערבי ולא בחרדי בשום נושא. גם בתחום שאני מופקד עליו בתחום תשתיות התקשורת. בתוך הסיפור של הטלפונים הכשרים - כל מי שירצה יהיה לו. אני גם מבין את הסכנות שיש באינטרנט. 

"אנחנו מכיוון שזה תהליך משפטי של שימוע ואני מגיע לתהליך בלב פתוח, אני אקשיב לכל הדברים ובסוף אנחנו נחליט. אני לא מסכים שיחסמו שרירותית מספרים, אני לא מוכן שיחליטו מי משווק ומייבא כשר ומי לא, וצריך להיות אפשרות לכל חרדי לקבל את אותן זכויות כמו שאתה מקבל. כל הסיפור של ניוד מספרים זה בסוף האם אדם בוגר יכול להחליט אם הוא עובר ולאיפה. תחרות תמיד טובה לשוק החופשי ומועילה לאזרח.

"לכן יהיה פה שימוע שנקיים אותו עד הסוף, אני אקשיב לכולם וכל מי שירצה להגיע ישמיע את דבריו, אבל צריך להגיד שאין פה מאמץ ממשלתי נגד מגזר מסוים. חלקים גדולים במגזר הזה מרגישים לא נוח במציאות הנוכחית. יש עוד תהליך שנקרא 'צינתוקים', מטרידים אותם ויש כאלו שמקבלים עשרות טלפונים כאלו ביום. זה חלק ממה שקורה עם הטלפונים הכשרים, יש חברות מידע שמתקשרות לאנשים, מתנתקות ואז הם מתקשרים חזרה והם מקבלים שיעור תורה. הם סובלים מעשרות שיחות ביום".

לאחר מכן התייחס הנדל לביקורת שנמתחה עליו בעקבות המפגש שקיים עם רבנים: "מי שהיה שם לא העביר עליי ביקורת. הפגישה הייתה מכובדת כיבדתי אותם מאוד. האדמו"ר הגיע אליי למשרד וליוויתי אותו. אני לא יושב בפגישות מקצועיות עם כיפה, אם הייתי הולך להדלקת נרות הייתי שם כיפה. אני לא מרגיש צורך להצטדק בפני אף אחד. בתוך השיחה היו שם גם מילים קשות שסותרות את תפיסת עולמי. אני חושב שבמפגש שבין המדינה לבין המגזר, המדינה תמיד גוברת.

"אני מרגיש שמי שנשא את הביקורת, לדוגמה גפני, בעיקר התרגז שלא הזמינו אותו. אני לא מוכן שגפני יקרא לי פריץ או כל מילה אחרת. יש לו בעיה בהבנה מהו יהודי ריבוני בארצו – אין פריצים פה, יש פה יהודים. אפשר להגיד שאני טועה ברפורמה אבל אין כאן פריצים. אנחנו עזבנו את הגולה יש כאלו שהגולה לא עזבה אותם אבל זה בעיה שלהם. הפגישה הייתה מכובדת, הקשבתי להם ובסוף אמרתי את דבריי. אמרתי להם שאני מכבד אותם אבל אני חושב שחינוך ילדיי חשוב לא פחות משלהם וגם אני מוטרד מתכנים באינטרנט".

משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בהמשך נשאל הנדל האם נוח לו לשבת בממשלה המבצעת מדיניות שמאל: "אני המדיניות שלי היא שתהיה תחרות בשוק הכשרות. אני בעד, אני לא רוצה שתהיה כשרות רק של רבנות כשהם לא אוכלים את הכשרות של עצמם. הגיע הזמן שזה יקרה ואני מאוד בעד. בנוגע לגיור יש פה מאות אלפים ישראלים שלא מוגדרים כיהודים כי הם הגיעו בכוח חוק השבות ולכן אנחנו צריכים לייצר תהליך גיור מאיר פנים. היום תהליכי הגיור נמצאים בידי קבוצה מצומצמת. אני לא בדיוק תלמיד ישיבה גדול אבל אני לא חושב שצריך להיות מונופול על היהדות בידי קבוצה אחת, טובה ככל שתהיה. אני תמיד הבטחתי לאורך שנים שצריך לשנות. תמיד דיברתי שצריך לשנות את מונופול החרדים על הכשרות, על הגיור, שצריך לטפל באותם מאות אלפים שעלו מברית המועצות וצריך לייצר להם תהליך גיור מאיר פנים. התהליך ששטרן עשה בצבא הוא מאוד חשוב ואני מאוד בעד זה".

על סוגיית הגיור אמר: "הרב דרוקמן זה גיור 'חוואה'? כשהרב דרוקמן עמד בראש מערך הגיור הממלכתי למה היה צריך להחרים את זה? זה שכרון הכוח. אנחנו צריכים, אין לי שום בעיה עם תפיסת ההלכה לגבי הגיור, אבל אנחנו לא יכולים להשאיר את זה בידי קבוצה קטנה במדינת ישראל. אני מכבד את הרבנים, את האדמו"רים ועומד על דעתי. למדינה יש תפקיד מאוד משמעותי בקבלת החלטות עם כל הכבוד למגזרים. לא אכפת לי מכאלו שמגדירים את עצמם על פי אחרים. אני יודע מי אני, יש לי ביטחון עצמי ביהדות, בציוניות ובמיחויבות שלי למדינה. מצחיק אותי שכאלו שלא הגנו יום אחד על המדינה ולא עשו כלום למען המדינה, תוקפים אחרים ומסבירים לך כמה אתה פטריוט. אני לא מתרגש מזה, אני מאוד שמח עם מה שאנחנו עושים, אני גאה שאני חותר לאחדות".

עוד השיב הנדל לטענה כי בישיבתו בממשלה עם רע"מ הוא מפר את הבטחותיו מהעבר: "אני מעולם לא אמרתי ערבים, דיברתי על הרשימה המשותפת. עדיין אני חושב שזה ביזיון לעשות עסקים עם המשותפת. מה שהליכוד עשה עם המשותפת נגד חוק ציוני זה ביזיון שלא היה כמוהו. אם הייתי יכול הייתי מקים קואליציה רק עם מפלגות שכל החברים שירתו בצבא. גם נתניהו לא, פעם שעברה הייתי עם ליצמן ואלו - הם שירתו בצבא? יש להם תפיסת עולם ציונית? לא. אני אומר לך שהאידאל שלי היא ממשלה שכל המפלגות יהיו ציוניות, שכל חבריה שירתו בצבא. הגענו למערכת בחירות, הפיצול בין רע"מ למשותפת זה חלק מההתנגדות שלי למשותפת, ואז אני מגלה שנתניהו מקיים משא ומתן עם רע"מ ויש כל מיני חברים שתומכים בו.

"זה חרטוט, אין כזה דבר - או שאתה מקים עם 61 או לא. זה מה שאמרתי נגד המשותפת. אני אומר לך שיש פה תהליך שיכול להיות בסופו של דבר יעשה טוב. אתם מומחים בפינג פונג הזה, אני פחות. בסוף אני מסתכל על זה אידיאלית, הלוואי והייתי מצליח להקים ממשלה שכל חבריה ציונית. יש קבוצות שהעדיפו את ביבי ויש קבוצות שהעדיפו לא להקים ממשלה עם שותפים ציונים כאלו. זה לא נעים לי, הלוואי והיה אפשר אחרת - נכון להיום הצלנו את מדינת ישראל מהליכה למסלול שהוא לא בריא. המסלול של פולחן אישיות, שהוא תמיכה באדם אחד, הוא לא מסלול טוב ולראייה קח את הנגב והגליל – איבדנו את הריבונות. כולם עצמו את העניים ופתאום כולם התעוררו". 

על התבטאויתיו החריפות של היועמ"ש מנדלבליט נגד נתניהו, שנחשפו אמש, אמר: "לא הקשבתי להם, ראיתי סדרות אחרות. ראיתי רק ריקושטים אז אני לא רוצה להתייחס לזה. בסופו של דבר יש יתרון בממשלה כזו לחזור עוד הפעם לריבונות בנגב ובגליל. זה יחסים טבעיים - תקשורת שמבקרת את הממשלה ואני מחוייב להוכיח לך שאני מחזיר את הריבונות לנגב והגליל, שאני פורס תשתיות, שאני יודע לעסוק בביטחון המדינה - זו משימת הממשלה. יש בזה משמעות גדולה. תפיסה ממלכתית מקדמת את המדינה - היא לא פוגעת. דווקא התפיסה המגזרית וזו שמנסה לחפש קיצורי דרך, אמונה באדם במקום במדינה, מובילה למקומות הרבה פחות טובים".

על יחסיו עם נתניהו אמר: "אני לא חושב שנתניהו הוא רע כאדם, הוא עשה דברים טובים. יש קרדיט שלם לנתניהו עד הנקודה שזה חצה ממשלה. יש המון דברים טובים שהוא עשה למדינת ועם ישראל ואני מוקיר לו על כך, זה לא קשור לזה שיש פה קבוצה של אנשים שלא מסוגלת לראות את המגרעות שלו, הם לא מסוגרים לראות שהוא איבד את הריבונות על הנגב והגליל. 

לבסוף התייחס הנדל בקצרה למצבה של תקווה חדשה, שבסקרים האחרונים לא עוברת את אחוז החסימה: "אני מבטיח שהסקרים החשובים הם הבחירות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm