המפלגות בכנסת פתחו היום (שני) בשעות הצהריים את ישיבות הסיעה השבועיות במהלכן ראשי המפלגות, מן הקואליציה והאופוזיציה, נשאו דברים. 

בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, התייחס שר האוצר אביגדור ליברמן לאמירתו כלפי עובדי ענף התיירות, להם הציע להחליף מקצוע. "יכול להיות שהניסוח שלי היה לא מוצלח, אבל הנתונים והמספרים הם נכונים", אמר.

בהמשך דבריו אמר שר האוצר: "אני רוצה להזכיר שאנחנו בשנת טרום הקורונה הגענו לארבעה מיליון תיירים, השנה היו כ-376 אשרות תייר בלבד. זה המצב. לכן אנחנו דנים עם משרת התיירות כבר שבוע ימים על חבילת סיוע לענף התיירות שכוללת גם עשרות מיליוני שקלים להכשרה מקצועית". 

עוד אמר ליברמן: "הדרך הנכונה היא הסבה מקצועית, אנחנו בעיצומו של גל חמישי ואף אחד לא ערב לכך שלא יהיה גל שישי והלאה. צריכים להסתכל, גם בלי להיות שר אוצר אפשר להבין שלא יהיו פה בשנה הבאה ארבעה וחצי מיליון תיירים. צריכים להתבסס על הגינות, להבין את הדרישות של כמה ענפים, מה הנזקים ומה היכולת לסייע ואז לגבש את החבילה". 

מול דבריו של ליברמן, שרת התחבורה מרב מיכאלי הציגה עמדה אחרת בפתח ישיבת סיעתה ואמרה: "חברות התעופה והתיירות נפגעות פגיעה קשה ואני אחזור על דברי אתמול - ממשלת ישראל לא יכולה להפקיר אותן. כל מי שנפגע ונפגעת מהחלטות הממשלה חייבת לקבל סיוע ופיצוי מהר ומיידי".

יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

לאחר מכן, שר החוץ יאיר לפיד נשא דברים בפתח סיעת יש עתיד. "הצלנו את הדמוקרטיה הישראלית. אם הממשלה הזו לא הייתה קמה, היינו מדינה עם שלטון מושחת, פלילי, לא דמוקרטי, מפלג, אלים ומכור לשנאה", אמר.

שר החוץ מנה את הפעולות שבוצעו מאז השבעתה של הממשלה: "מה שעשו פה בחצי שנה, לא עשו 12 שנה. התקציב הכי חברתי, הכלכלה חזרה לפעול, בלמנו את הקורונה בלי יום אחד של סגר ועוד ועוד. שיפרנו את היחסים עם אירופה, מצרים, ירדן וארה"ב, פתחנו שגרירויות במדינות ערב, עשרות מדינות החרימו את ועידת דרבן האנטישמית, עזרנו לניצולי שואה ועוד ועוד. מקום ראשון בעולם בפריסת סיבים אופטים, גוגל מניחה כבל תת ימי".

לצד זאת אמר: "יש דברים שלא הצלחנו להשיג. את הממשלה הזו אי אפשר היה להקים עם 18 שרים, לא מוותרים לעולם על עקרונותינו, אבל יש לפעמים דברים שלוקח יותר זמן לעשות. הממשלה הבאה תהיה עם 18 שרים". 

ניצן הורוביץ (צילום: שלו שלום/TPS)
ניצן הורוביץ (צילום: שלו שלום/TPS)

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס בפתח ישיבת סיעת מרצ לתחלואת האומיקרון בישראל. "אנחנו במצב טוב ביחס לעולם, זיהינו את הכניסה של אומיקרון מהר ופעלנו מיידית, עצרנו תנועה מסוימת לתוך ישראל, הגדרנו את רוב אפריקה אדומה. הנחינו שמי שנכנס לארץ יכנס לבידוד של שלושה ימים - גם למחוסנים. אפשר לצאת בכפוף לבדיקה נוספת והגברנו אכיפה. עשינו צעדים ששום מדינה לא נקטה באופן המהיר לשנו ועשינו את זה מדוד ומדויק".  

על הגברת מבצע החיסונים בצל החשש מהתפשטות זן האומיקרון, אמר שר הבריאות: "אנחנו לא כופים או מפעילים סנקציות, אני יודע שהיו דיבורים אבל אנחנו לא בכיוון הזה. יש בארץ כמה מיליונים שלא מוגנים והם בסכנה. מעל חמישה מיליון ילדים בארה"ב כבר התחסנו, מעל גיל 5, לא מדווחות תופעות לוואי חריגות, אז למה להשאיר את הילדים בלי הגנה ולא להתחסן? חמישה מיליון ילדים התחסנו והכל בסדר. כל מי שעוד חושב וכולי, לכו להתחסן". 

הורוביץ הדגיש: "חיסון ילדים הוא לא ניסיוני, הוא מוכח ובדוק. לכן התחלנו במבצע חיסונים בתוך בתי ספר. הילדים שם, אז אנחנו נבוא לשם". בנוסף, מנה את אחוזי ההתחסנות לפי יישובים ומגזרים ואמר: "כ-13% מהילדים התחסנו, אבל רואים פער. בישובים יותר מבוססים יש 35% ומעלה, באוכלוסייה חרדית וערבית - האחוזים הם חד ספרתיים. יש בעיית נגישות. ראינו שמביאים להם את החיסון לבית הספר אז הם מתחסנים". 

מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה  (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, בפתח ישיבת סיעת העבודה, התייחסה יו"ר המפלגה שרת התחבורה מרב מיכאלי למשבר בענף התעופה לנוכח ההגבלות החדשות ביציאה וכניסה לארץ. "לא הכל פתוח, שדה התעופה לא פתוח כמו בשגרה, אבל הרשות נערכה ונערכת במקסימום לאפשר נסיעה בבטחה", אמרה. "חברות התעופה והתיירות נפגעות פגיעה קשה וממשלת ישראל לא יכולה להפקיר אותן. כל מי שנפגע ונפגעת מהחלטות הממשלה חייבת לקבל סיוע ופיצוי מהיר ומיידי. זאת לא אפשרות זאת החובה. הממשלה חייבת לספק מענה אמיתי ומהיר".

במהלך דבריה אמרה מיכאלי: "חצי שנה לממשלה, ומה אגיד לכם, הזמן טס כשמשנות. הממשלה הזאת משנה את סדרי העדיפויות חברות וחברים. היא חוזרת להשקיע בנגב ובגליל, היא שמה לא את הממשלה ואת האנשים בממשלה במרכז, היא שמה את האזרחיות והאזרחים במרכז. היא משנה את היחס לחברה הערבית, בהשקעה אדירה וחסרת תקדים בתשתיות ובחברה עצמה, ובפעם הראשונה היא מתמודדת, בהובלת חברי השר עמר בר-לב, עם הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, ואנחנו כבר מתחילות ומתחילים להרגיש את התוצאות של זה.

"ממשלה שמשנה את ההתמודדות עם המגיפה. שומרת על מדינת ישראל פתוחה, על הכלכלה, על המשק ועל שגרת חיים יחד עם הקורונה. אז נכון, לא הכל פתוח – שדה התעופה לא פתוח כמו בשגרה ללא קורונה. אבל רשות שדות התעופה נערכה ונערכת במקסימום כדי לאפשר את הכי הרבה אפשרות לנסוע ולחזור בבטחה". 

"חברות התעופה לצערי, וגם חברות התיירות נפגעות. נפגעות פגיעה קשה, ואני אגיד לכם את מה שאמרתי אתמול בישיבת הממשלה, ממשלת ישראל לא יכולה להפקיר אותן. כל מי שנפגע ונפגעת מהחלטות הממשלה חייבת לקבל סיוע ופיצוי מהיר ומיידי. זה מה שאמרתי אתמול בישיבת הממשלה ואני אומרת גם היום – זאת לא אפשרות, זאת החובה של הממשלה.

"מי שנפגע ונפגעת מהחלטות הממשלה צריכה לקבל סיוע כאן ועכשיו. הממשלה חייבת לספק מענה אמיתי ומיידי, אי אפשר למרוח זמן, אי אפשר לנהל משא ומתן. צריך לתת תשובות, לקחת אחריות. אני וחברותי במשרד התחבורה עובדות מול האוצר כדי לוודא שזה יקרה ואין לי שום כוונה לוותר בעניין הזה". 

"עוד דבר שהממשלה הזאת שינתה זה הקשר והיחס לידידתנו הגדולה ארה"ב. אני נפגשתי היום בצהריים עם השגריר החדש טום ניידס. דיברנו על הסוגיות המדיניות-ביטחוניות שעל הפרק וסיכמנו להמשיך לעבוד ביחד". 

"דבר אחרון וחשוב מאין כמותו – ועדת השרים לחקיקה אישרה השבוע הצעת חוק שהעליתי לפני ארבע שנים במסגרת אירוע טרגי קשה שקרה במדינת ישראל, וחברתי אבתיסאם מראענה מקדמת עכשיו את הצעת החוק הזו, והשבוע אנחנו נעביר בקריאה טרומית איסור של שימוש ביומנים או בטיפול נפשי או בעצם קיומו של טיפול נפשי של נפגע או נפגעת בתקיפה מינית".

"המערכת והחוקים צריכים להגן על נפגעות ונפגעים ולא חלילה לגרום להם נזקים נוספים. אנחנו היום במהלך מאד גדול, גם של החוק הזה וגם של חוקים אחרים וגם של עבודה במשרד לביטחון פנים ובמשטרה, גם יחידות מיוחדות בפרקליטות לטיפול בעבירות מין, אנחנו נשנה את המערכת שבאמת תעבוד למען נפגעות ונפגעים, ולא חלילה נגדם".

גדעון סער בכניסה לישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
גדעון סער בכניסה לישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה, התייחס שר המשפטים גדעון סער למינוי היועמ"ש: "ממשיכים בתהליך מינוי יועץ משפטי חדש, ועדת האיתור התכנסה לראשונה אתמול ואני היום הגשתי שלושה מועמדים מצוינים לתפקיד. התפקיד דורש עמוד שדרה, יכולות ניהול יכולות משפטיות ברמה הגבוהה ביותר ואני מתואם בנושא עם ראש הממשלה באופן מלא". 

באשר למאבק בקורונה אמר שר המשפטים: "יש דיונים בממשלה ובסופו של דבר, חשוב לציין, חומת ההגנה הטובה ביותר היא החיסונים. מי שלא התחסן שיתחסן, אני באופן אישי חיסנתי את ילדי ואני מעודד את כל ההורים לחסן את הילדים כי בסוף כמה שיותר מחוסנים, באופן ברור, המחלה תיפגע הרבה פחות קשה אם בכלל". 

מיד לאחר מכן, התייחסה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון למבצע החיסונים בבתי הספר: "אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות. יש מי שמטפל במבצע החיסונים. יצא מכתב מלשכתי לכל המנהלים שנותן להם תמיכה וגיבוי לקיים יום שיא בנושא בריאות ביום בו יגיעו החיסונים לתוך יום הלימודים".