שר המשפטים, גדעון סער, גיבה בוקר (רביעי) את שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, על רקע פיטורי מנכ"ל המשרד, יגאל סלוביק. "‏שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קיבלה שתי החלטות נכונות: הראשונה - להביא לסיום כהונת המנכ״ל (שמשתדל להוכיח מאז שמלכתחילה לא היה ראוי לאמונה). השניה - למנות את דלית שטאובר, אשת חינוך מובהקת, מצוייינת וערכית לתפקיד. יש לה גיבוי מוחלט גם מול קמפיין הפייק ניוז המאורגן והמופרך שמתנהל נגדה"

בתוך כך, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמואל אבואב שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הסערות שאופפות בימים האחרונים את המשרד בו עבד, החל מפיטורי המנכ"ל לשעבר יגאל סלוביק ועד לגילוי כי עובדים בכירים לא העבירו נתוני תחלואה לראש הממשלה נפתלי בנט בהוראת השרה יפעת שאשא ביטון. 

אבואב תקף את הדרך בה השרה פיטרה את המנכ"ל ואנשיו וטען כי  "אין לשרה את הסמכות והפריבילגיה והאחריות הממלכתית והציבורית לעשות את זה בפרהסיה ולהפסיק את עבודתם של כל סביבת עובדי המנכ"ל באישון לילה. מה קרה שם? רעידת אדמה? תפסו אנשים במעשה חמור כל כך?".  עוד הוא הוסיף כי "הדרך של שאשא-ביטון שגויה, צריך להגיע להסכמה משותפת, להוציא הצהרה מכובדת וממלכתית".

בנושא הנתונים שהוסתרו מראש הממשלה אמר המנכ"ל לשעבר: "הם לא קניין פרטי, הרי רק לאחרונה המדיניות של חופש המידע שינתה את תפיסת העולם. פעם חשבו שזה קניין של הפקידות ומרגע שנפלה הכרעה בתפיסת המדיניות של המידע שהוא נחלת הציבור, ואני מחזיק אותו כאיש מקצוע".

"הדבר השני אני מכיר את המערכת עשרות אנשים כרוכים בחשיפה למידע, זה מחוזות, מנהלי אגפים להגיע למצב שאני מורה לא לעשות את זה נשמע לי קצת תמוה, אני מקווה שלא כך פני הדברים וגם אם נאמרו הם דברים חמורים ביותר מעבר לעובדה שאתה כאדם שנושא באחריות הלאומית של מערכת החינוך אנחנו מבקשים נתונים יום יום שעה שעה מכל מנהלי בתי הספר", הוא הוסיף.

אבואב הסביר כי העבודה על נתוני הקורונה גדולה מכדי שמשרד ממשלתי אחד יוכל להשתלט עליה, ולכן נדרש שיתוף פעולה בין משרד החינוך למשרד הבריאות, אך לדבריו, מיום כניסתה של השרה לתפקיד "יש שרשרת תקלות, מהרגע שהיא התווכחה על עצם המהות אם במערכת החינוך צריך לחסן או לא. מאותו רגע – שרשרת טעויות".

על האפשרות שפקידים במשרד פעלו בהנחיית השרה להסתרת הנתונים אמר המנכ"ל לשעבר: "הרבה אנשים שמעו את הדבר הזה ואם זה נכון ושמעו את זה ונקטו על פי ההנחיה הזו של השרה זה מעשה חמור גם של הפקידות הבכירה, זה דבר חמור ביותר אם פקידים עשו את זה. אם אומרים לך כשדר רדיו לשדר טקסט שלא נראה לך, אתה לא יכול לשדר באותו רגע. אם לא, אתה לא אמין".

בנוסף, הוא הסביר כי למנכ"ל משרד יש מחויבות להתפטר אם הוא לא מזדהה עם דרכה של השרה ומאמין בדרך אחרת: "כמנכ"ל שנושא באחריות לאומית, אם אינך מזדהה וזה לא עולה בקנה אחד עם הנורמות תפיסת העולם קום ותלך. לא נשארים בתפקיד אם אתה מעוות את ערך עבודתך המקצועית. אתה צריך להכפיף את עצמך למדיניות אבל אם זה לא עולה בקנה אחד עם הסטנדרטיזציה שנדרשת ממנכ"ל שמערכת לאומית אין לו מה להישאר דקה אחת".

"ראש הממשלה היה צריך לקרוא לשרת החינוך ולהגיד לה שהחיסונים הן מדיניות הממשלה. 'זה סוכם וזו הוראת הדרך', אין פה מקום לשיקול דעת. אם היא לא עושה את זה, הוא צריך להגיד לה שלא תוכל למלא את תפקידה ותצטרך לעבור לתפקיד אחר", הוסיף אבואב.

לסיום, הוא התייחס למנכ"לית החדשה-ישנה, דלית שטאובר, שכיהנה כבר בתפקיד בתקופתו של יו"ר תקווה חדשה גדעון סער במשרד החינוך: " אם היינו בוועדת מכרזים הייתי מדבר בשבח יכולותיה והתאמתה לתפקיד, זה מינוי מקצועי. מה השיקולים מאחורי זה. זה עניין פוליטי אבל לעצם המהות, יש לה קילומטרז' רב בשנים, היא כיהנה כמנכ"לית ומכירה את המשרד. לשרה אין אשראי להתקוטט עם עוד מנכ"ל. אין לה את היכולת, היא מיצתה עד תום את סדרת התקלות שיש למערכת ותצטרך, בין אם בהסכמה, בהכלה או בפשרה, להסתדר".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm