ארה"ב חזרה בה מהכוונה לפתוח קונסוליה לפלסטינים בירושלים, כך דווח היום (רביעי) באתר "טיימס אוף ישראל". עוד דווח כי בכיר בבית הלבן העריך כי "מאחר ישראל כבר בחזית מול ממשל ביידן על הסכם הגרעין עם איראן, ארה"ב לא רוצה לפתוח חזית שנייה עם פתיחת הקונסוליה מחדש".

ח״כ ניר ברקת מהליכוד מסר בתגובה כי "לפני מספר חודשים לקחתי על עצמי את המשימה למנוע הקמת קונסוליה פלסטינית בירושלים. יחד עם שותפים בארץ ובחו״ל התנענו מהלך, נסעתי בחודשים האחרונים שלוש פעמים לוושינגטון לשיחות הסברה ושכנוע רבות עם סנאטורים וחברי קונגרס, שיזמו חוק מיוחד בקונגרס, במקביל להצעת החוק שהגשתי בכנסת - ונראה שהצלחנו בשלב הזה לבלום את המהלך המסוכן. אנחנו לא שאננים ונמשיך במאבק לשמור על ירושלים בירת ישראל הנצחית. תודה לכל השותפים״.

כזכור, במהלך פגישת ביידן-בנט, הבהיר הנשיא האמריקאי כי הוא לא מתכוון לנטוש את תוכניתו לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים, כך לפי בכירים ישראלים ואמריקנים שעודכנו בפרטי בפגישה.

נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

הקונסוליה האמריקנית בירושלים, שהוקמה במאה ה-19, ניהלה את היחסים בין ארצות הברית לרשות הפלסטינית במהלך 25 שנה, עד שבשנת 2019 היא נסגרה על ידי ממשל טראמפ ומוזגה אל תוך שגרירות ארצות הברית לישראל. פתיחתה מחדש מסתמנת כסוגיה בעלת פוטנציאל ליצירת מתיחות בין הבית הלבן לממשלה החדשה בישראל.

בכירים ישראלים ואמריקנים ציינו כי ביידן העלה את סוגיית פתיחת הקונסוליה כמה פעמים בפגישתו עם בנט - גם במהלך שיחתם בארבע עיניים וגם בפגישה המורכבת שהתקיימה מעט לאחר מכן. ביידן הדגיש כי פתיחה מחדש של הקונסוליה היא הבטחת בחירות שהוא נתן והדגיש ששר החוץ בלינקן כבר אמר בקולו במהלך ביקורו בישראל בחודש מאי שהקונסוליה תיפתח מחדש.

בנט מצדו הבהיר לביידן כי הוא מתנגד לכך אבל הציע שצוותים משני הצדדים ידונו על כך כדי למצוא פתרון מקובל על שני הצדדים. הבית הלבן סירב להתייחס לפרטים בכתבה על השיחה בין ביידן לבנט. ממשל ביידן כבר הסכים פעם אחת לבקשת ממשלת ישראל ועיכב את ההליכים לפתיחה מחדש של הקונסוליה עד אחרי העברת התקציב בכנסת בחודש נובמבר. 

שרים בכירים בממשלה רואים בסוגיית הקונסוליה תפוח אדמה פוליטי לוהט שעלול לערער את יציבות הקואליציה. ממשלת ישראל תצטרך לתת את הסכמתה לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים. אם אחד מחברי הקואליציה יערוק בגלל פתיחה מחדש של הקונסוליה, הממשלה עלולה ליפול.