יו"ר מפלגת רע"ם מנסור עבאס אמר אתמול, במהלך ועידה של עיתון "גלובס", כי "ישראל תישאר מדינה יהודית" וזכה לביקורת מכל כיוון. פרשן חדשות 12 ורדיו א-נאס מוחמד מג'אדלה, טען הערב (רביעי) בשיחה עם בן כספית ופרופסור אריה אלדד, בתוכניתם ב-103FM, כי מעולם לא היה קונצנזוס בעולם הערבי בשל אמירה של אדם אחד. 

מג'אדלה התייחס לדברים בהרחבה ואמר כי מאז אתמול ח"כ עבאס חוטף ביקורת מכל מני גורמים בחברה הערבית. "בבית, עבאס חוטף ובכל מקום אחר, היום גם אש"ף, הרשות הפלסטינית וגם החמאס. זה כמעט באופן נדיר שכל אלו מסכימים לתקוף, להתקיף או למתוח ביקורת כל כך נוקבת על איש אחד. כולם נגד מנסור עבאס והצהרותיו", הסביר. 

לדבריו, גם בתוך מפלגת רע"מ לא הצניעו את הביקורת על דבריו של עבאס. "אמר לי יו"ר רע"מ לשעבר מסעוד גנאים, אחד הבכירים בתנועה וברע"מ, שעם כל הכבוד לעבאס, העמדה הזו מייצגת רק אותו והיא לא העמדה של התנועה האסלאמית ושל רע"מ: 'יש פה הבדל מאוד פשוט, אנו ברע"מ לא מתכחשים למציאות שאנו חיים במדינה הזו שמגדירה את עצמה כמדינה יהודית, אך אנו מסרבים לקבל את המציאות הזו'", סיפר. 

מג'אדלה הוסיף ואמר: "לא שעבאס רק אומר שזו מדינה יהודית והוא מקבל את זה, הוא גם רוצה שישראל תישאר מדינה יהודית ולא רוצה לפעול נגד הדבר הזה", הסביר וקבע כי הדבר הזה "מקומם את כולם, וכולם תוקפים ומגנים את מה שהוא אומר".

"הדברים שעבאס אומר בתוך רע"מ, הוא אמר לא מזמן שאסור להכליל נגד המתנחלים ושאין אלימות מתנחלים", המשיך מג'אדלה. "הדבר הזה התקבל בביקורת יותר קשה ברע"מ, האמירה שלו לגבי זה שהוא מקבל את ישראל כמדינה יהודית והוא גם רוצה שהיא תישאר כך, התקבל בביקורת קשה, אך לא קשה כמו הסיפור של המתנחלים".

פרשן חדשות 12 הסביר כי בסביבתו של עבאס יש מרווח שניתן להצהרה הזו מפני שמיבנים שיש לה רווח פוליטי גדול בקרב הציבור היהודי. "גם אומרים שזו המציאות והם לא מתכחשים לה, ישראל היא מדינה יהודית", קבע. 

בסוף דבריו, ניתח מג'אדלה את המשמעות המעשית של דבריו של עבאס: "בבל"ד אומרים שהמדינה צריכה להפוך להיות מדינת כל אזרחיה. מה שעבאס אמר בחלק הראשון של דבריו הוא ניתוח המציאות - מדינת ישראל נולדה כמדינה יהודית, זו החלטה של העם היהודי, זו מדינה יהודית נוקדה. אך מה שמעניין והיסטורי, החלק השני של דבריו - זה שהמדינה תישאר ככה. הוא לא רק אומר שהמדינה יהודית והציביון שלה יהודי. כשמיעוט לאומי או מנהיג שלו אומר את הדברים הללו בצורה הזאת בפני הקהל היהודי הזה". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm