הפגישות שקיים היום (רביעי) בירושלים היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ הפיגו מעט את החששות בישראל לגבי המדיניות האמריקנית בנושא האיראני ויצרו תחושה שממשל ביידן קשוב לדאגות הישראליות, כך אמרו לוואלה! ארבעה בכירים ישראלים שהשתתפו בשיחות עם סאליבן.

בשבועות האחרונים, במקביל לחידוש שיחות הגרעין בין איראן לבין המעצמות בווינה, הדאגה בלשכת ראש הממשלה גברה וכך גם המתיחות בין ממשלת ישראל לממשל ביידן. ביקורו של סאליבן הוריד את רף המתיחות.

לפי בכירים ישראלים, במהלך פגישותיו בירושלים שרטט סאליבן שלושה תרחישים לשבועות הקרובים: חזרה להסכם הגרעין מ-2015 - תרחיש שלגביו סאליבן נשמע סקפטי, הסכם ביניים על בסיס הקפאת העשרת האורניום האיראנית לרמה של 60% בתמורה להקלה בסנקציות, כדי לבלום את ההתקדמות האיראנית למעמד של מדינת סף, או פיצוץ במסלול הדיפלומטי והטלת סנקציות נוספות על איראן מצד ארצות הברית והמעצמות.

בכיר ישראלי אמר לוואלה! כי בנט העריך את העובדה שסאליבן הגיע לישראל בעיתוי הנוכחי - כמה ימים לפני חג המולד וכשממשל ביידן עוסק בנושאים דחופים רבים אחרים. הבכיר הישראלי אמר כי הדבר מצביע על כך שהממשל האמריקני קשוב לדאגות שישראל משמיעה בשבועות האחרונים בנושא האיראני.

בפתח הפגישה עם בנט אמר סאליבן כי הנשיא ביידן שלח אותו לשיחות בירושלים כמה ימים לפני חג המולד כיוון שסבר שיש חשיבות רבה "לשבת יחד ולגבש אסטרטגיה משותפת וראייה משותפת" בנושא האיראני ולמצוא דרך להבטיח את האינטרסים הביטחוניים של ישראל וארצות הברית.

הבכיר הישראלי ציין כי השיחות בין בנט לבין סאליבן היו משמעותיות מאוד ועשויות להיות להן השפעה מעשית על המדיניות האמריקנית והישראלית בנושא האיראני. "זה היה יום משמעותי", אמר הבכיר הישראלי. "הייתה התקדמות בהבנה בין הצדדים, אחרי שהיה זמן הבשלה. אנחנו מרגישים אחרי השיחות היום קצת יותר רגועים".

בכיר ישראלי אחר אמר כי לאחר השיחות עם סאליבן התברר כי הממשל האמריקני "נמצא במקום טוב יותר ממה שחשבנו" בכל הנוגע לאיראן, והפערים בין ישראל לבין ארצות הברית בנושא "התבררו כקטנים יותר מששיערנו".

יאיר לפיד וג'ייק סאליבן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
יאיר לפיד וג'ייק סאליבן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)

שני בכירים ישראלים שהשתתפו בשיחות עם סאליבן אמרו שהיועץ לביטחון לאומי בבית הלבן הבהיר שמבחינת הממשל חלון ההזדמנויות למו"מ עם איראן על חזרה להסכם הגרעין ייסגר לקראת סוף ינואר או תחילת פברואר. הבכירים ציינו כי סאליבן הביעו סקפטיות לגבי היכולת להגיע להבנות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין עד אז.

הסוגיה של הסכם ביניים בין איראן למעצמות עלתה בכל הפגישות שקיים סאליבן בישראל. בנט, גנץ ולפיד שלושתם הביעו התנגדות למהלך כזה. הם אמרו לסאליבן כי הכלכלה האיראנית נמצאת במשבר עמוק וכי הזרמת מיליארדי דולרים לאיראן, למשל כחלק מהסכם ביניים, תחזק אותם מאוד וגם תאפשר להם לחזק את נוכחותם באזור - דבר שישפיע לרעה באופן מידי על ביטחון ישראל. "אנחנו מסתכלים על הדברים כאילו איראן כבר מעשירה אורניום לרמה של 90% ואנחנו לא חושבים שצריך לשלם משהו לאיראנים כדי שלא יעשו זאת", אמר שר החוץ לפיד לסאליבן.

בני גנץ וג'יק סאליבן (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
בני גנץ וג'יק סאליבן (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)

בכיר ישראלי שהשתתף בפגישה בין בנט לסאליבן אמר כי השיחות בווינה נכנסות לרגעי הכרעה וישראל רוצה להמשיך את ההתקדמות החיובית שהושגה בשיחות עם יועצו לביטחון לאומי של ביידן. "אנחנו מבינים את המצב באמריקה ומבינים גם את הצרכים שלהם, אבל לא מתפשרים על האינטרסים שלנו. לכן, ניסינו לתת לסאליבן משהו שהוא יוכל לעבוד איתו", אמר הבכיר הישראלי.

במקביל לשיחות עם בנט, לפיד וגנץ קיימו שיחות עם סאליבן והמשלחת שלו בנושא איראן עם צוות ישראלי בראשות היועץ לביטחון לאומי איל חולתא. בסיום השיחות פורסמה הודעה משותפת לפיה שני הצדדים דנו בדרכים לבלום את האיום האיראני, כולל תכנית הגרעין והפעילות האיראנית באזור.

"הצדדים הסכימו כי תכנית הגרעין של איראן מתקדמת בקצב מהיר ומהווה איום על השלום והביטחון בעולם", נמסר בהודעה שפרסם הבית הלבן. "סאליבן וחולתא הדגישו כי ישראל וארצות הברית מאוחדות בנחישות שלהן להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".